VI ANMELDER  Dark Souls III
VI ANMELDER  Sébastien Loeb EVO Rally
VI ANMELDER  Football Manager 2016
VI ANMELDER  Fallout 4
VI ANMELDER  Call of Duty: Black Ops III
VI ANMELDER  Guitar Hero Live
ANMELDELSE
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Jeg hadde ikke så skyhøye forventninger til FFXIV. Jeg har generelt sett ikke store forventninger til et nytt MMO. Jeg har spilt World of Warcraft av og på siden det kom ut, og jeg har gått litt lei av å skulle være kjempeengasjert hver gang noe nytt kommer ut, bare for å se hele skuten gå under. Jeg hadde store håp for blant annet Age of Conan, Aion, Rift, Star Wars: The Old Republic, og Guild Wars 2. Spill som ser flotte ut med en gang du begynner å spille, men de dabber fort av.
Skrevet av Pernille Wangsholm, den 11. september 2013 kl. 11:02.

Final Fantasy FXIV: A Realm Reborn er et nytt MMO-spill fra Square Enix. Det er en remake av et spill lansert i 2010, men som ble en katastrofe.

Det var helt fra utgivelsen tydelig at de ansvarlige rett og slett ikke hadde peiling på MMO-sjangeren, og hele prosjektet ble skrapet og startet på nytt etter kort tid.

Jeg hadde ikke så skyhøye forventninger til FFXIV. Jeg har generelt sett ikke store forventninger til et nytt MMO. Jeg har spilt World of Warcraft av og på siden det kom ut, og jeg har gått litt lei av å skulle være kjempeengasjert hver gang noe nytt kommer ut, bare for å se hele skuten gå under. Jeg hadde store håp for blant annet Age of Conan, Aion, Rift, Star Wars: The Old Republic, og Guild Wars 2. Spill som ser flotte ut med en gang du begynner å spille, men de dabber fort av.

Her har rett og slett Final Fantasy noe å bevise.

En ny type MMO

Og det har de gjort. Jeg ble imponert bare av å lage karakteren min. Highlights i håret, øyne av to forskjellige farger.. dette begynner bra.

Som mange andre MMO-spill velger du en rase, og en klasse. Det er de standard Tank, Healer og DPS. Av DPS har du både melee og caster. Etter alt dette kan du begynne din tur i Eorzea.

Ved første øyekast ser det hele ut som et standard MMO. Du får oppdrag, du gjør oppdrag, du løper rundt i byer og skoger, dreper monstre og går opp i nivå. Etterhvert merker du dog at det er en god del forskjeller. «Hvordan looter jeg noe? Hvor blir alt ting av?» Du looter ikke. Du har fra starten en stor bag med masse plass, og alt du ellers ville plukket fra monstre du dreper havner automatisk inn der. Alt av utstyr blir sortert etter type inn i en egen separat bag. Eller bagger, rettere sagt. En for hver type utstyr.

FFXIV ser ut til å har fått det beste av begge verdener, både MMO og Final Fantasy. Det bygger på en stor historie, og det er mye cutscenes og cinematics. Akkurat dette punktet er noe jeg tror kommer til å gjøre utslag for mange. Noen av oss, da kanskje spesielt de som likte de gamle Final Fantasy spillene, kommer sannsynligvis til å like dette. Du er ikke med bare for action, du får fortalt en historie i samme slengen.
Hvis du derimot ikke er en stor fan av RPG kan dette bli litt mye av det gode. Her er det mye dødtid som du kunne brukt på å gjøre noe annet. Det er mulig å skippe det meste av det, men ikke alt. Personlig synes jeg det bare er kjekt, men hver til sin smak.
Det er ikke meningen at du bare skal stå i skogen og drepe villsvin for å komme deg gjennom spillet, du har en hovedlinje av oppdrag som får deg gjennom alt. Denne er også svaret på det meste av spørsmål som «hvordan får jeg …». Jo, ved å gjøre hovedoppdragene.

Det er veldig tydelig at det ikke egentlig er meningen at du skal spille gjennom denne så mange ganger. Det er ikke meningen å ha mange forskjellige karakterer du må spille opp, men at du skal holde deg til én karakter. Dette høres merkelig ut, men det blir litt mer logisk når du går litt dypere inn.

Klasser og jobber

Klassesystemet er ganske annerledes i FFXIV. Det hele går på at du kan ha flere klasser på samme karakter.

Klasser her er noe du aktiverer gjennom spillet, for så å levle dem opp.

Et eksempel kan være at du starter som en Gladiator. Etterhvert plukker du opp en Conjuror.
Det å plukke dem opp betyr rett og slett at du vandrer til stedet der Conjuror har sin base, snakker med folkene, og tar et quest om å bli en Conjuror. Gratulerer, du har nå en lvl 1 Conjuror. Du vil da naturlig nok bare kunne gjøre oppdrag på ditt nivå, men du kan når som helst bytte tilbake til Gladiator. Dette gjøres med armor sets som du lagrer etterhvert. Du kan ikke bruke disse samtidig, men du kan bytte mellom dem. Du spiller og levler dem opp separat, men på samme karakter. Det kan høres litt forvirrende og innviklet ut, men det er rimelig greit når du først har sett det.

Med det nye klassesystemet har de også introdusert jobs. Det er her mange vil kjenne igjen ting fra eldre Final Fantasy spill. Jobs er en utvidelse av en klasse. Gladiatoren kan på lvl 30 velge å ta på seg jobben som en Paladin. For å få dette til må han også ha en lvl 15 Conjuror. Andre jobber inkluderer Black Mage, White Mage, Bard, og Summoner.

Dette er ment til å bare være en annen måte å spille på, og skal i følge Square Enix ikke nødvendigvis være bedre. Hvordan dette blir balansert får vi se i fremtiden.
I tillegg til de ekstra jobbene kan du etterhvert som du levler opp en klasse begynne å bruke enkelte ferdigheter fra de andre klassene du allerede har. Du kan bare låne et gitt antall ferdigheter av gangen, så her må du passe deg. Det er også sånn at ikke alle klasser kan låne ferdigheter av alle andre.

Jeg har heller ikke sett så veldig mye til PvP i dette spillet enda, men i følge internett skal det komme.

Grindfest?

Noe jeg var redd for da jeg tenkte på kombinasjonen mellom Final Fantasy og MMO, var at dette skulle bli en stor grindfest. Tvert imot, så synes jeg FFXIV alltid tilbyr deg noe å gjøre, nesten uansett hva du skulle like. Du har hovedoppdragene dine, du har oppdrag rundt i verden, du har FATES, som er tilfeldige raske oppdrag som dukker opp i verden (forbedret form av dynamic events i GW2 og rifts i Rift). Typisk kan dette være at en gjeng monstre finner ut at de skal angripe landsbyen du er i, og jo mer du bidrar til å drepe dem, jo større premie får du.

Det samme gjelder forøvrig også for crafting og gathering. Den største forskjellen fra tidligere er at du her levler opp crafting som om det var en hvilken som helst annen klasse. Du har våpen, utstyr, og oppdrag. De faktisk gjort det gøy å crafte, og ikke bare et nødvendig onde eller for å tjene penger. Jeg vet, det føles merkelig å skrive det også. Gi det en sjanse, så ser du hva jeg mener.

Hvis du er en av dem som faktisk bare vil ut i verden og drepe monstre har de egne måter å gi deg struktur rundt dette, og ekstra premier. For ikke å snakke om at dette er noe du faktisk kan gjøre på alle de 8 vanlige klassene, 8 crafting klassene, og 3 gathering klassene.

Det skal også nevnes kort at jada, du får en Chocobo som mount. Du får den rundt lvl 20, og etter du først har fått den kan du bruke den uansett hvilken klasse som er aktiv.

Alt i alt ser FFXIV ut som et veldig bra gjennomført spill. Det var mye hikking på serverne den første uken, men det ser ut til å ha blitt fikset allerede etter første patch. Jeg vet ikke så mye om hvordan endgame er, rett og slett fordi verken jeg eller så mange jeg kjenner har rukket å komme dit. Så langt har det faktisk vært så mye annet jeg har lyst til å gjøre. Jeg har prøvd meg på forskjellige klasser, jobber, og crafting. Square Enix har gjort det gøy og relevant å faktisk jobbe med karakteren på veien, ikke bare komme seg til top så raskt som mulig.

Et spill har alltid sine mangler, men alt i alt ser FFXIV ut som et spill jeg kommer til å holde på med i en god stund fremover. For min del ser jeg raskt for meg at dette kan ta plassen til WoW.


9/10
Vår karakter
0/100
Norsk sum

+ Knallfin grafikk
+ God musikk
+ Gode oppdrag
+ Gjennomført
+ Både PC og PS3

- Ingen modus for fargeblinde
– Knotete kart
– Lite info om PvP

Pernille Wangsholm har skrevet denne anmeldelsen.

21 år, studerer Datateknikk på NTNU og jobber deltid i IT-avdelingen ved NTNU. Har alltid vært interessert i spill, hvor det spilles alt fra MMO på PC til PS3.

KJØP SPILLET se billigste pris

Fant ingen priser for dette spillet. Dette kan komme av at spillet ikke er i fysisk salg på nettbutikk, eller at det kun tilgjengelig på konsollenes egne markedsplasser.

SPILLINFO alt om spillet

Testet på:PC
Lansering:27. august 2013
Utvikler:Square Enix
Utgiver:Square Enix
Alder:16 år +
Les norske anmeldelser av spillet
 
 
Switch to our mobile site