XCOM: Enemy Within
Verden står foran en stor trussel, og den eneste som kan redde oss er deg. Er du klar for oppdraget?
Skrevet av Kris Leslie Munthe, den 24. november 2013 kl. 11:18.

Tilværelsen vår trues av tilintetgjørelse når fiendtlige romvesener angriper. I et ledd av siste desperasjon har verdens ledere kommet sammen i et storslått prosjekt. Jorden skal få en ny organisasjon kalt XCOM, som skal bekjempe den økende trusselen. Det blir din oppgave å lede det nye forsvaret som også vil oppleve motstand blant sine egne. Og hvem må du stå til ansvar for? Intet mindre enn menneskeheten…

Har du drømt om å kunne lede?

XCOM er en slags blanding av empirebyggingen fra ”Civilization” og taktikken fra ”Rainbow Six”. Det er et todelt spill hvor den ene biten skjer ute i felten, mens de andre overveiningene må man ta i basen. Og her skal det bygges, alt fra fasiliteter som laboratorier og strømgeneratorer til oppgraderinger og forskning. Mulighetene er store og man må alltid tenke seg om før man velger. Tid er penger og noe annet man også føler på i XCOM er at tid handler om liv. Satser man på feil hest så kan det gå utover både sivile som skal reddes eller dine egne soldater.

X-COM er en serie spill som ble sluppet ut mellom 94 – 01. I 2012 ble smørja startet opp igjen. Forskjellen mellom ”enemy unknown” og ”enemy within” er nok lik Civilization spillene. Kaka er den samme, men med ny glasur. Det vil si at store deler av spill og historie er det samme som i forgjengeren, men med nye oppgraderinger, vendepunkter og fiender.

Lenge leve taktikken

Jagerflyverne skyter ned et romskip og nå må en gruppe modige spesialister ut i felten for å sjekke status. Vi lander på toppen av en høyblokk i nattemørket og skadene er enorme. Over flammehavet finnes en høyde som gir passe mengde sikt for snikskyteren. Under dekning av to ”supportere” når han målet sitt. Også dytter jeg fremover med min ”heavy class”, armert med maskingevær og rakettskyter. Der fra mørket høres lyder som ikke er menneskelige.

XCOM er vanvittig gøy når man er ute i felten. Man må lede sine soldater mot fienden i et turbasert spill. Det gjelder å dekke opp for hverandre, samtidig som man må ta lure valg underveis. Og fienden er absolutt ikke dum, de kan søke dekning, utflanke deg og til og med legge feller ved behov. Dermed blir tilfredsstillelsen stor når man legger opp til en fantastisk taktikk som fungerer. Til og med «Sjakk-Carlsen» hadde blitt imponert.

xcom4

Om ikke variasjonen i fiender klarer å skape et støkk i deg, så vil nok redselen for å miste lagmedlemmer gjøre det. Man bruker mye krefter på å oppgradere i alt fra våpen til kroppslige modifikasjoner (nytt i enemy within). Om det er etisk riktig å operere inn masse greier på soldater må forbli et uløst spørsmål, men stilig i kamp blir det. Mulighetene i XCOM er enorme i hvordan man bygger opp laget sitt. Det som er nytt i ”enemy within” er også at en hemmelig organisasjon plasserer sine motstandere på kartene. I tillegg til noen nye romvesener, økes de taktiske utfordringene.

De vanskelige valgene

Alarmen i hovedkvarteret går og etter å ha gjort et satellittsøk viser resultatene at både Kina, USA og Tyskland er under invasjon. Et vanskelig valg må til, fordi man har bare ressurser til å tre inn i et av landene. Det betyr omveltende panikk i de gjenværende landene, og om panikken blir stor nok så vil lederne i disse landene stoppe finansieringen. Hvem skal du redde?

Fireaxis har fått alt til å henge sammen. Det man planlegger i basen påvirker det som skjer i felten, og det man henter hjem påvirker mulighetene i basen. Det er ingen kjedelige og tidkrevende økter, hvert minutt teller og det er dette som holder spenningen, det gøye og ikke minst interessen gående i XCOM. Kombinert med en god historie og flotte stemmeinnspillinger blir dette et spill av høy klasse.

xcom2

Repetitive omgivelser, komplisert kart (når man skifter mellom høyder) og en vanskelig introduksjon til spillet er noen minuser. Også noe kritikk mot at spillet blir for enkelt mot andre halvdel (takket være oppgraderingsmuligheter i nye XCOM – enemy within).

Fireaxis har fått til et suverent spill. En engasjerende historie med en tvist og et hav av valg og muligheter gjør at dette blir din egen spilleopplevelse. Du former din egen skjebne og dine valg skaper historien. Dette betyr også at spillet per definisjon er gjenspillbart, nettopp fordi man ønsker å se ulike retninger i spillet.

8/10
87/100

+ God grafikk
+ Hav av valgmuligheter
+ Utfordrende start
+ Arsenal av taktikk
+ God historie
+ Varierte fiender

- Repetitive levler
– Kamerahåndtering
– Blir for enkelt etter hvert

Kris Leslie Munthe har skrevet denne anmeldelsen.

29 år, utdannet lærer og trives med det. Begynte med Nintendo 8-bit, gikk over til Sega Dreamcast, Playstation I og II og endte til slutt opp med Xbox 360. Skriver også filmanmeldelser og digger det meste innen Sci-fi.

Lansering:15. november 2013
Utvikler:Firaxis
Utgiver:2K Games