Wonderbook: Diggs Nightcrawler
Jøss! Et spill som lar meg bruke Move-kontrollene igjen? Privatetterforskeren Diggs Nightcrawler trenger visst min hjelp til å løse en drapsgåte. Humpty Dumpty har enten falt, eller så ble han dyttet og knuste. Det er på tide å ta på seg detektivfrakken, for her skal det etterforskes!
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 27. juni 2013 kl. 22:12.

LEKEN STIL

Wonderbook: Diggs Nightcrawler legger i stor grad opp til at barn skal spille. Ved å dra inn Move-kontrollerne, og Wonderbooken, som jeg dessverre ikke fikk testet spillet med, skal barn få ta del i spillet på en levende og engasjerende måte. Drapsgåten er ikke noe brutale saker, for det dreier seg om barnekarakterer i et barneunivers. Diggs, hovedkarakteren, henvender seg også ofte til deg som spiller og bruker ordet: «Kid». Ikke bare en måte å snakke til en fersking i bransjen på, men også en måte å involvere barna i spillet. Smart og ryddig.

Som sagt så er dette spillet rettet mot de aller minste. Det betyr ikke at jeg ikke lar meg forføre av Diggs, som karakter og som spill. Film noir-stilen er helt rå. og gjør at spillet får en lekker filmatisk ramme rundt seg. Grafikken er pen, om enn litt «rund i kantene», og det oser av god gammel noir-stemning i hver eneste lille krok. Musikken er også med på å føre stemningen helt oppunder taket. Det er som å spille ut en film ved å selv være med på leting etter en mulig skyldig, og det er ofte jeg som finner de avgjørende sporene som leder etterforskningen videre på rett spor. Samspillet mellom meg og Diggs er veldig godt, og han veileder og forteller ofte ting som gjør at spillet flyter veldig fint. Nok en ting som gjør seg for de minste barna.

Karakterene i spillet har enormt mye å tilføye dette spillet. Ofte møter man på herlige karakterer som kunne vært snappet ut av en Shrek-film, eller kanskje også klassikeren «Hvem Lurte Roger Rabbit?». Sistnevnte har mest til felles med dette spillet, men det er ikke like mye komikk plantet inn i dette spillet. Dette spillet skal heller dra frem kreativiteten og få igang tankene litt. Selv om jeg synes noen av «oppgavene» blir litt enkle, så synes det holder et godt og høyt nivå for de minste.

FORNØYELIG SPILLING

Move-kontrollen brukes egentlig som et forstørrelsesglass, men den blir mye delaktig hvis du ikke har en Wonderbook i huset. Spillet foregår omtrent i stua di. Det ser i hvert fall slik ut om du ser på skjermen. Kameraet gjør nemlig at du sitter like ved alt som skjer, og for barna er det nok veldig artig å se selv som en del av et slikt spill. Jeg brydde meg ikke nevneverdig om dette, men fant ut spillet ga meg utrolig mye tilbake ved å bruke Move-kontrollene på en fornuftig måte. Dessuten så er det aldri vanskelig å vite hva man skal gjøre, så jeg stod ikke fast en eneste gang i løpet av dette spillet. I motsetning til en rekke andre spill.

Det at man kan snu på omgivelsene for å se ting bedre fra en annen vinkel, eller at man skal komme seg rundt omkring i denne forunderlige verdenen, setter også et godt preg på spillet. Spillet blir mye mer levende enn et «vanlig» spill, hvor man som oftest ikke har den samme friheten.

LOVER GODT

Til kun å være den andre tittelen fra Wonderbook-konseptet, synes jeg virkelig de har funnet seg godt til rette. Spillet har en fantastisk levende setting, herlige karakterer og gir mulighet til større frihet og kreativitet hos den som spiller. Jeg hadde aldri spilt et spill som dette før, så jeg ble meget positivt overrasket over bra og morsomt det faktisk var.

Hadde de klart å utvikle et konsept som dette til et mer voksent publikum, kunne jeg nok vært enda mer interessert. Som en herlig blanding av spill som L.A. Noire og en rekke barnespill, har de likevel truffet utrolig godt her. Det lover også veldig godt for fremtiden, og for barnas mulighet til å være enda mer delaktig i spillene de spiller.

Jeg storkoste meg sammen med Diggs Nightcrawler. Allerede etter noen få minutter skjønte jeg at dette kom til å bli en unik spillopplevelse. For å gjøre spillet helt komplett, bør du nok ha Wonderbook, men du klarer deg også med Move-kontrollene. Med fantastisk god stemning er spillet en liten juvel, som kunne gått forbi i stillhet. Heldigvis gjør det ikke det, og jeg kan virkelig anbefale deg å la en 7-åring prøve seg på dette herlige spillet. Det eneste du kommer til å angre på, er at tiden går så altfor fort.

9/10
0/100

+ Fenomenal stemning