Wasteland 2: Directors Cut
Mens vi venter på Fallout 4 ...
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 22. oktober 2015 kl. 09:58.

Under begravelsen til Ace, en av de originale Desert Rangerne som opererte for å opprettholde lovens lange arm i det første Wasteland-spillet, får en ny gruppe med Desert Rangers beskjed om å undersøke drapet på Ace. 15 år er gått siden vi sist var plassert i den postapokalyptiske verdenen, men ting er annerledes. Stedet som før huset de onde er nå tatt over av de gode, og det utgjør et godt utgangspunkt. MEN når de komemr dypere inn i drapsetterforskningen, finner de at de onde kreftene ulmer…

Den spede begynnelsen

Vi skal tilbake til 1988 til en tid hvor guttunger over hele verden klimpret pent på et gedigent keyboard for å fyre i gang «Wasteland» på sin Commodore 64. Det var episke tider når man endelig fikk startet på «Wasteland», som viste seg å være fantastisk dypt og tilegnet RPG-sjangeren på utsøkt vis. Nå er det snart gått 30 år siden vi sist fikk stifte bekjentskap med det storslåtte spillet, og det er særdeles hyggelig å ta et gjensyn med spillet som for alvor fikk undertegnede til å like RPG-spill.

Historien følger noenlunde den samme tråden som sist, så om du har vært så heldig å vie en del tid til klassikeren fra 88 har du nok ventet lenge på en oppfølger. Og tenkt for et sprang… Fra Commodore 64 til PS4. Det er nesten uvirkelig hvor lenge som er gått og hvor mye som har skjedd siden den spede begynnelsen, både da PC starte å være et fullblods underholdningsmedium og fra da «Wasteland» ga RPG-sjangeren en kickstart uten like.

Oppgradert… og vel så det

Noe av det mest spennende med å få en oppfølger til et spill som er såpass gammelt er å se hvordan det ser ut. Heldigvis har de beholdt sjarmen ved å gi en ganske ribbet og lignende meny, men tilsvarende lignende font på skriften, slik at spranget ikke føles enormt stort. Her har de beholdt mye av det som funket den gang, uten at det får spillet til å virke utdatert. De har selvsagt gjort store forbedringer når det gjelder grafikken, og her er det mye å sette tenna (eller øya) i. Ikke at det slår bena under de virkelige tunge spillene som dukker opp nå om dagen, men til å være et såkalt «crowd funded»-spill er det vakkert – også på en nostalgisk måte.

Utviklerne har også lagt stor vekk på at hele spillet skal føles som sin forgjenger. Det kan til tider være utfordrende, uten at det er særlig negativt. Her bugner det av utfordringer som virkelig kan treffe en skikkelig RPG-entusiast midt i hjerterota. Og det at «Wasteland 2» bruker mye tid på å la spillerne fordype seg i verdenen, det estetiske, karakterene og historien. De gaper over mye – uten at det er mulig å bli mett. Her er det rett og slett umulig å rase gjennom på noen få timer. Og det er ofte et godt tegn.

Stort og levende

At spillet er stort er det liten tvil om. Jeg spilte over 60 timer uten å kunne seg for meg at spillet kom til å ende med det første. Det gjør meg ingenting å kunne vie så mange timer i godt lag, og det byr virkelig «Wasteland 2» på. Fra starten begynner man å lage seg fire karakterer som du skal bygge opp gjennom all mulige slags oppdrag. Du kan så klart velge deg fire forhåndslagde spillfigurer, men det er mye mer givende om man legger hele sjela si i spillet og lager egne spillfigurer. Det gir deg også mer rom til å forme hver enkelt til å passe din taktikk.

Og taktikk er et viktig segment i dette spillet. Det kan faktisk avgjøre om du overlever oppdragene. Havner du i en kamp mot en rekke fiender, så er det viktig at du ikke løper inn og fyrer av det du har på lager av ammunisjon. Siden spillet er turbasert må du kanskje beregne at du flytter et par av spillfigurene i god posisjon, mens andre må flyttes i dekning. Eller kanskje du må satse på bakholdsangrep, eller forutse at du ikke ender opp i et bakholdsangrep selv. Uansett hva du finner på å gjøre er det bare å ta inn hvert trekk og lære seg hvordan spillet fungerer. Hver eneste kamp lever sitt eget liv, og samme hvordan du forbereder deg så kan du aldri spå hva som skjer når fiendene gjør sine trekk. Turbasert spilling i en så stor spillverden som «Wasteland 2» byr på er helt fantastisk. Spillet blir utrolig levende, og det gir vanvittig mye tilbake til spillerne når du aldri kan senke skuldrene. Intensiteten er på topp fra start av og den slipper aldri taket.

Kanskje ikke helt i takt med tiden

Det er kanskje ikke så lett å anerkjenne et spill som drar ned tempoet i forhold til de fleste spillene som preger topplistene fra uke til uke, men spill som har et særpreg, og samtidig drar nostalgi-faktoren opp fra lomma, er mye bedre enn et nytt spill på samlebånd – slike spill som kommer ut med ett nytt spill for hvert år som går. Dere vet selv hvem dere er.

Flyten i spillet er likevel ikke noe som oppleves som tregt. Kontrollene fungerer utmerket og menyene ser bra ut og fungerer knirkefritt. Kampsystemet er lett å komme inn, og akkurat passe vanskelig å beherske. Det føles ikke nytt og innovativt hva gjelder sjanger, den turbaserte løsningen på kampene og generell spillfølelse, men det er flisespikkeri for et stort og fint kapittel i et herlig univers.

Det er liten tvil om at kjernen i «Wasteland 2″ er fantastisk imponerende. Et dypt spill satt til et spennende univers med fine utfordringer i hvert eneste trekk du foretar deg. Spillet er friskt når det gjelder å måtte tenke taktisk, og gjerne – i beste sjakkånd – flere trekk frem for å komme seg helskinnet unna en tilsynelatende grei kamp mot jevngode fiender. Et stort spekter å spille når det gjelder valg, men også utforming av spillfigurene før og underveis i spillets gang, er ting som faller i god jord hos en RPG-fan.

Wasteland 2 kommer nok til å gå litt under radaren i disse Metal Gear Solid- og Fallout 4-dagene, men det burde det ikke. Dette er en av årets sterkeste titler!

9/10
70/100