Until Dawn
Skrekkfilm i videospillformat.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 10. september 2015 kl. 19:40.

Om du noen gang har ønsket å befinne deg mitt i kampens hete i en real grøsserfilm, så har du sjansen. Om du tør, da.

En gruppe ungdommer får oppleve noe skrekkelig da en hyttetur går fryktelig galt. To tvillingjenter i følget forsvinner da en spøk sørger for at jentene stikker ut i vintermørket. Året etter samles gjengen på en hyttetur igjen, for å legge alt bak seg. Men det som skal være en hyggelig stund blir fort noe annet når de alle opplever at noen følger med på dem. En skikkelse venter i det stummende mørket ute i kulden…

Uhygge på høygir

Når man ser en skikkelig gjennomført grøsserfilm om en gjeng med ungdommer som bare skal ha det gøy, er formelen stort sett den samme. Det er ikke å unngå at man får servert det samme hver gang. Oftest klarer de å sørge for at man skvetter litt også, men stort sett på de samme måtene i ny innpakning. Likevel har jeg aldri forestilt meg hvordan det ville vært å faktisk være midt i en slik film, som om det skjedde. Heldigvis har man nå muligheten til å klatre inn i rollene til alle deltakerne som har en morder på nakken, og det er en fantastisk herlig følelse.

Tid var sist gang man så en film med designerte «jumpscares» som faktisk funka? For min egen del må jeg tilbake til storhetstiden til skrekkfilmene på VHS for å finne tiden jeg lett ble skremt. Når man kontrollerer en karakter som har en overhengende fare rundt hvert eneste hjørne, da er brått rollen en helt annerledes. Det fungerer, og det fungerer innmari bra.

Spillets gang

«Until Dawn» minner mye om de gode spillene vi har sett fra Quantic Dream, som f.eks. «Heavy Rain». I utgangspunktet var spillet ment å bli gitt ut som en Move-tittel, og det er lett å skjønne hvorfor. Det dukker opp et stort antall med situasjoner hvor du må holde den høyre styrespaken til en av sidene for å gjøre et valg, og det hender også at du må gjøre en spesiell bevegelse for å åpne en dør – eller kanskje vri om en lås. Kontrollene er faktisk litt klumsete på noen steder. Dermed føles det til tider som om spillet «stopper opp» litt når du tar dine nøye gjennomtenkte valg. Og det er ganske viktig at den delen av spillet fungerer veldig bra, siden dette er et spill som styres av valgene dine. Valgene dine kunne gjerne fått mer press på seg også, slik at man handle på impuls – som mange av situasjonene faktisk ville krevd.

Likevel er det et spill som gir en bedre opplevelse av at slike kontroller er med. Noen ting hender det faktisk at jeg ikke får med meg, og da får en spillet en helt annen vending enn om jeg hadde vært litt mer oppmerksom. Kan det hende at spillets historie og karakterene er såpass endimensjonale, slik at man kanskje ikke yter maks for å redde dem? Ja, det kan faktisk hende.

untildawn1

Dilter etter skrekksjangeren, på godt og vondt

Som en filmelsker er det selvfølgelig artig å se de tydelige referansene til «My Bloody Valentine», «The Shining», «Saw», «Friday the 13th» og mange andre udødelige klassikere. Problemet er derimot at jeg synes at spillet hermer altfor mye etter filmene. Jeg savner det lille ekstra som gjør at jeg blir dratt helt inn i spillets historie, eller kanskje føler et stort tap om en av karakterene skulle innfinne seg i å havne i morderens hender.

Dessverre så klarer aldri «Until Dawn» å bli et spill som gjør at jeg blir med på reisen til karakterene, ei heller er historien spesielt original. MEN som en hyllest til grøsser- og skrekkfilmer er «Until Dawn» utmerket underholdning.

Stemningsfullt, pent og anstendelig

Det er vanskelig å pirke på grafikken, musikken, lydeffekter og stemning hos dette spillet. «Until Dawn» klarer virkelig å balanser alt dette på beste vis, selv om jeg kanskje rynker litt på nesa av å se at spillfiguerene ikke trenger å blunke nevneverdig. Det er noe som er en gjenganger hos mange filmer som bruker samme teknologi også, men i 2015 burde det være en selvfølge at spillfiguerene blunker vanlig. Det hender at de gjør det, men som oftest – når kameraet er fokusert på et ansikt – er det helt vanlig at spillfiguren ikke blunker.

At spillet er pent og anstendelig er det liten tvil om. Men når man ikke kan skyve på en stol som står i veien, eller at man ikke kan plukke opp ting som ikke lyser opp. Da føler man gjerne at man er nødt til å følge valgene til spillet, og frihetsfølelsen uteblir. Et slikt spill med større fokus på at man selv kan velge man foretar seg mellom de største «nå må du trykke raskt på en rekke knapper for å overleve»-scenene.

untildawn2

Etter hvert som spillets historie skrider frem, og du kanskje har gjort en del valg som har fått fatale konsekvenser, melder kanskje lysten seg på å foreta seg andre valg. Kun for å se hva som skjer om/hvis/dersom du forandrer på ting. Sommerfugleffekten er noe dette spillet virkelig setter fokus på, og det gjør jeg begynner å fundere på runde nummer to med hyttegrøss. Selve skrekkscenarioet og historien som åpenbarer seg mer og mer jo mer du spiller vil ikke ha den samme effekten andre gang, men det er alltid spennende når spill som dette legger opp til at du kan spille flere ganger.

Selv om det er noen feil som kan irritere litt, så er dette uansett en spilltype jeg elsker. Pulsen øker i takt med grepet om kontrollen, og det er uhyggelig mye som trigger det man ønsker seg av en klassisk skrekkfi… øhh.. skrekkSPILL.

7/10
69/100

+ Stemningen