Tomb Raider
I helgen har jeg gjort noe jeg har gledet meg til lenge, jeg benket meg ned foran TVen med det nyeste Tomb Raider-spillet. Jeg har vært fan av disse spillene lenge, og gledet meg til enda et møte med Lara Croft. Dette spillet er mer en remake enn en tradisjonell oppfølger eller prequel, det er et forsøk på å gi Lara Croft en ny bakgrunnshistorie.
Skrevet av Pernille Wangsholm, den 4. mars 2013 kl. 23:10.

There’s a survivor in all of us

Lara er på sin første ekspedisjon, og sammen med en gruppe andre skal dere lage en tv-dokumentar om en glemt sivilisasjon på øyer utenfor Japan. Skipet blir fanget i en stygg storm og alle blir vasket i land, såvidt i live. Den første timen av spillet går med til cinematics og cutscenes, med litt gameplay innimellom. Dette fungerte egentlig overraskende bra, historien var engasjerende og overgangen mellom cutscenes og gameplay gikk sømløst. Du fikk styre selv ofte nok til at du måtte følge med, samtidig som du rakk å komme inn i spillet og forstå hvordan alt av kontroller fungerer. Grafisk sett er spillet også veldig fint. Etter den første timen blir spillet litt mer åpent. Du har fremdeles et oppdrag og en historie å følge, men du kan velge hvordan du vil komme deg frem. Verden er åpen og stor, men ikke så åpen at du går deg vill eller mister oversikten.

En ny og annerledes Lara

I starten er Lara veldig ulik den Lara Croft vi kjenner fra før. Hun er nervøs og kan virke litt hjelpeløs, usikker på sine egne evner. Det var hennes idé å dra til denne øyen, og hun får skyldfølelse for mye av det som skjer i løpet av spillet. Hun klarer seg dog merkverdig bra i alle situasjoner uten at det føles for urealistisk. Hun virker nesten mer som et vanlig menneske som må dra seg gjennom det umenneskelige på ren viljekraft. Realismen føles ganske uvant i starten, men det gjør at du som spiller føler deg ekstra involvert.

Laras første drap kommer uventet på henne, og hun må få en liten peptalk fra vennene sine før hun er klar til å fortsette. Hun utvikler seg raskt mer og mer i retning av den Lara Croft vi kjenner fra før, hun blir mer og mer sikker på seg selv og utfører alle oppdrag på mer eller mindre strak arm. Denne utviklingen skjer egentlig litt for raskt for den ellers realistiske settingen, men uten dette ville spillet muligens følte litt tregt. Karakterutvikling er noe de virkelig får til med Lara, og som spiller får man medfølelse med hva hun går gjennom.Det skal sies at man kanskje bryr seg hakket mindre om alle vennene hennes, med visse unntak.

Kampsystemet er også drastisk bedre enn før. Du får tilgang til flere forskjellige typer  våpen gjennom spillet, og ammunisjon ligger akkurat på riktig nivå. Du må samle alt du finner, og du risikerer å gå tom hvis du ikke er forsiktig. Du kan velge å snike rundt i skyggene med pil og bue, eller du kan hoppe rett inn i kampen med diverse pistoler og rifler. Det er lagt opp til at du kan spille på den måten du vil, men i noen situasjoner hinter de til at en måte kan være bedre enn andre. Jeg var litt bekymret for hvordan alt dette ville fungere på konsoll, men jeg ble positivt overrasket.

Historienerd eller drapsmaskin?

Spillet fokuserer på historie og oppdagelse, vi legger fort merke til den nysgjerrige og nerdete siden av Lara. Selv omringet av fare og fiender stopper hun opp for å lese og analysere bildene og skriften på veggene. Gjennom spillforløpet får du også tilbakeblikk og utdrag fra både henne og vennene hennes reise, samt skrifter fra selve historien på øya. Dette hjelper å stykke opp den ellers lange og actionfylte reisen med oppdagelse og bakgrunnshistorie. Noen vil kanskje synes dette er litt tregt, men jeg føler det er noe av essensen i Tomb Raider. Du er ikke hovedsakelig en drapsmaskin som tilfeldigvis jobber med arkeologiske funn, du er en arkeolog og historienerd som har måtte lære å være hardbarket og tøff for å overleve alle de farene du setter deg i for å finne frem til det du leter etter.

Etter spillets hovedhistorie er over er det også anledning til å fortsette å reise rundt på øya for å finne alle de gjemte skattene og relikviene du gikk glipp av da du løp forbi første gangen. Dette er faktisk noe du sannsynligvis har lyst til å gjøre også.Øya er full av gravsteder det er mulig å utforske og som gir deg ekstra belønninger. Lara forteller i begynnelsen at hun egentlig hater gravsteder, men hun merker fort hvor fasinert hun egentlig er av all historien der inne.

Spillet har mulighet for multiplayer, men dette er ikke noe jeg fikk testet selv. Skal vi tro det internett har å si har jeg ikke gått glipp av noe.

Dette har blitt mitt favorittspill i Tomb Raider serien. Det er stort, men likevel engasjerende. Det er kamp og action, men jo lenger du kommer jo mer historie og utforsking blir det. Den nye Lara er uvant i begynnelsen, men hun utvikler seg raskt til å bli mer lik den vi kjenner fra før. Hovedforskjellen er at nå som vi vet bakgrunnshistorien hennes er det raskt mye mer empati med i bildet. Du er ikke bare ute etter å komme deg raskt gjennom alle utfordringene, du føler deg også investert i det som skjer med karakterene.

8/10
78/100

+ Pen grafikk og landskap