The Walking Dead: Episode 4
Det nærmer seg slutten på The Walking Dead i spillform. Med fjerde episode så ser man slutten nærme seg, noe som «feires» med at historien er tryggere og mer spennende enn noen gang tidligere!
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 25. oktober 2012 kl. 22:14.

Ferden har gått videre til kysten og en liten by hvor de gjenlevende i gruppen har et stort håp og ønske om å finne seg en båt de kan ferdes i. Vel fremme i den lille byen oppdager de at zombiene også har befestet sin posisjon nær kysten, men det er flere ting som gjør Lee og de andre bekymret. De ser ut til å bli fulgt av én person, noen har sikret seg alt av brukbare og spisbare ting som byen en gang hadde å by på, og i tillegg ser de ikke ut til en finne en brukbar båt. Har de kommet til det punktet hvor de er nødt til å gi opp, eller finnes det fortsatt håp?

Sterke scener, på flere måter

Jeg synes at oppbyggingen av denne episoden er den beste til nå og ved å gi meg et av spillets sterkeste scener allerede halvveis i episoden skjønner jeg hvilket grunnlag de tre foregående episodene har lagt. Scenen jeg tenker på skal jeg si veldig lite om, men det er et trist og knusende syn som gjør at jeg nesten tar til tårene. Og jeg har aldri, ALDRI vært i nærheten av å få en slik påkjenning på kroppen av et spill før. Det vrenger seg faktisk innvendig!

Det som fungerer som en motor eller drivende kraft bak denne episoden er at vi endelig har kommet oss til byen som Clementines foreldre befant seg i da epedimien brøt ut. Det venter flere svar her, men det er også flere ting som gjør at gruppa føler seg mer truet her enn noen gang tidligere. Hovedkarakteren Lee er som vanlig limet som holder gruppa sammen, men det er i en scene hvor man er nødt til å ta en tur blant zombier på egenhånd hvor jeg brått skjønner hvor betryggende det har vært å ha noen rundt seg. Møte med zombier på egenhånd er en skummel tanke, og det videreføres til det fulle i denne herlige zombiespillserien fra Telltale Games.

Håpet svinner og de «gamle» karakterene står frem

Noe av det som har vært en gjenganger hos alle episodene er håpet som hele tiden har ligget i tankene til de fleste av karakterene vi har møtt. Allerede fra første episode har det ligget et håp om hva vi ville finne om vi klarte å komme oss til den lille byen Savannah sammen med Clementine. Vel fremme så finner man ikke noe positivt i det hele tatt. Håpet begynner å forsvinne helt frem til noen utvalgte karakterer (da også den lille jenta Clementine) står frem og beviser sin status som viktige karakterer i en allerede karaktertung spillserie. Noen nye bekjentskap får vi også her, men jeg føler at det er litt for lite tid viet til disse, slik at jeg aldri får noe spesielt forhold til dem før episoden er ferdig.

Dessuten så er det litt spennende at man har gjort så mange valg frem til nå når det gjelder de godt etablerte karakterene. Dette er karakterer man har tatt flere valg vedrørende i flere episoder og det er mye man må passe på når man slår av en prat nå. Det har skjedd mye og flere av karakterene er så langt nede at man nesten ikke vet hvor man har dem lengre. Alt dette med karakterene og alle valgene man støtt og stadig må ta i svært så pressede situasjoner skaper fortsatt en uhyre god nerve i dette spillet.

Er du som meg så har du spilt gjennom de fire episodene som nå er tilgjengelig på rekordtid. Med en gang man setter seg ned med dette spillet så er man nødt til å fortsette til episoden er ferdig, så det kan trygt sies at dette spillet har et godt grep og en såpass narrativ historie, slik at man fanges inn i alt det tilbyr. Det er denne ene særdeles gripende scenen i denne episoden som gjør at jeg ikke klarer å slippe taket på de bildene som har brent seg både på minnet og i hjertet. Hjerteskjærende bilder som denne episoden byr på ville virkelig kunne gjort seg i andre spill også, for jeg blir helt trollbundet på godt og vondt i denne fjerde episoden. Nå gleder jeg meg (og gruer meg litt også) til den siste episoden med gode karakterer og spennende vendinger rundt hvert hjørne. Slutten er nær og jeg klarer nesten ikke å vente!

10/10
80/100

+ Sterke scener og spennende vendinger