The Walking Dead: Episode 3
Tredje episode av zombiefesten til Telltale Games fører historien godt videre etter den makabre avslutningen på forrige episode. Og det daler ikke i underholdningsverdien denne gang heller.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 22. september 2012 kl. 12:56.

Vel tilbake på motellet har gruppen samlet tankene sine litt, men rives i alle ender grunnet trusler fra utsiden og løgner innad i gruppa. Som en slags bærebjelke og samlingspunkt er du, Lee, nødt til å ta noen valg som vil splitte gruppa for alltid. Men med mer ansvar kommer også spørsmålet: Har du fortsatt nok tid til å ta vare på Clementine fortsatt? Dette og mye mer skal besvares i denne tredje episoden av The Walking Dead.

Fortsetter i samme gode ånd

Telltale Games har laget et par meget ålreite spill som jeg har lastet ned via PS Store den siste tiden. Back to the Future og Jurassic Park gav meg både utfordringer og gode spillopplevelser i miljøer jeg så absolutt satt pris på. Begge navnene var såpass godt plassert i mitt filmhjerte at jeg ikke kunne motstå Telltale Games’ forsøk på å lage spill ut av moroa. TV-serien The Walking Dead har allerede fått etablere seg grundig i sjela mi den også, men spillopplevelsen som TWD gir overgår de to andre spilltitlene jeg nylig nevnte. Ikke bare er det en interessant historie i grunnen her, men det er også veldig mye spenning knyttet opp rundt valgene man kan gjøre, slik at det legger gode grunnlag for videre spilling i de siste episodene. Jeg liker også hvordan de har lagt opp løpet med at man kanskje har tatt et valg mellom å redde én av to personer i en av de forrige episodene, noe som resulterer i helt andre valgmuligheter videre i denne tredje episoden.

Forrige episode viste at dette spillet ikke hadde grenser for hvor makabert og mørkt de kunne gjøre det. De slipper virkelig ikke taket i denne episoden heller, og jeg føler meg mer skeptisk til hver eneste karakter og deres hensikter. Paranoiaen tumler rundt i hodet mitt og gjør brått at jeg befinner meg mer presset i denne episoden enn jeg faktisk følte meg i forrige (groteske) episode.

Kortere, men ikke dårligere

Noe av det første jeg la merke til med denne episoden er at jeg syntes gjennomspillingen gikk fortere unna denne gang. Det er heller ikke så mange overraskelser pakket inn i denne episoden, men jeg synes ikke det gjør så veldig mye. Historien tar et fastere grep om de aller viktigste karakterene – og uten at jeg skal røpe altfor mye – så kommer sentrale personer til både å dø og forsvinne, sånn at det gjør veien videre mye mer åpen i de siste episodene. Hovedpersonen Lee får vi bedre kjennskap til også; noe jeg synes var på tide. Ikke bare dreier det seg om fortiden, men Lee er nødt til å ta noen valg som vil påvirke fremtiden. Men det er jo mye av det dette spillet dreier seg om: Valg, moral, holdninger og overlevelsesinnstinkt.

Når det gjelder spillet ellers så er mye det samme som før. Herlig tegneserieinspirert grafikk, gode scenesammensetninger, herlig stemning og en dempet (men uhyre tilstedeværende) musikk er alt med på å sette et positivt lys over dette spillet. Det er ikke noe som har forandret seg fra første gang jeg satt meg ned med episode 1 av dette spillet. Selv om det er flere små detaljer som man kan pirke på i grafikken (som har vært der gjennom alle episodene), synes jeg den totale pakka er uhyre sterk. At spillet er noe kortere denne episoden gjør egentlig noe. Det veies opp MYE gjennom en av de mest intense konfrontasjonene hittil i det hotellet møter noen ubudne gjester.

Etter et par stusselige timer så må jeg si at jeg er fornøyd med det som episode 3 av The Walking Dead leverer. Spilletiden var rimelig kort, men det dreier seg om bunnsolid underholdning i et fantastisk univers hvert eneste sekund av denne tiden. Jeg trodde vel egentlig at dette kom til å bli en litt roligere episode og jeg fikk på en måte rett ved at det er mer handling og mer karakterbygging i denne episoden. Det er allikevel et par situasjoner som får hjertet til å hoppe opp i halsen, så det er ikke grunn til å få hvilepuls av denne episoden heller.

9/10
81/100

+ Rendyrket zombiespenning