The Testament of Sherlock Holmes
Den britiske detektiven er i vinden som aldri før, men det fungerer nok ikke fullt så bra i spillform som på film og i TV-serien.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 26. september 2012 kl. 12:05.

Vi befinner oss i London anno 1898 og Sherlock Holmes’ rykte er både omfattende og godt. I den siste saken han tar på seg peker derimot alle bevisene mot han selv, noe som fører til at ingen, ikke engang hans trofaste venn og makker Dr. John Watson, stoler på Holmes i denne saken. Dette presser Holmes til hans ytterste og tvinger frem et spørsmål som ligger på alles lepper… Kan Sherlock Holmes drepe noen?

Fungerer ikke like godt som på TV-skjermen

Jeg har virkelig begynt å få øynene opp for detektiven Sherlock Holmes gjennom to herlige filmer med Robert Downey Jr. i hovedrollen, samt en forfriskende flott serie fra BBC. I spillform så kunne jeg ønske at de hentet noe inspirasjon fra nettopp disse for å sprite opp den noe triste og trege karakteren som dette spillet gir oss. Ikke det at man ikke ser igjen noen av de særegne trekkene til Sherlock, men jeg savner både snert og mer liv i karakteren som vi blir kjent med i The Testament of Sherlock Holmes.

Historien i dette spillet fenger mer enn nok til å holde meg underholdt og spent i flere timer, og jeg liker hvordan de snur om slik at man selv blir fremstilt som den kriminelle i saken. Det gjør at historien og spillets fremgang ikke føles så altfor lineær som denne type spill (pek og klikk) ofte har med seg. Jeg har forsøkt meg på flere varianter innen denne sjangeren de siste årene, og jeg synes dette er et godt forsøk når det gjelder oppbyggingen rundt spillet. London på tampen av 1800-tallet ligger som et flott bakteppe for en mørk og spennende historie, og det er liten tvil om at stemningen setter sine dype klør i meg via blant annet flotte lokasjoner og perfekt lyssetting.

Ikke helt kompetent på flere områder

Det som la seg sterkest på minnet i dette spillet, av negativ karakter, er at jeg ikke synes det gjør en god nok jobb når ansiktsanimasjon møter voiceover. Stemmene sitter sjeldent perfekt overens med leppenes utforming av ord og det er et stort minus for et spill som til tider overøser meg med dialog (type munndiaré). Grafikken flyter heller ikke så godt som jeg kanskje hadde håpet på, men jeg synes mye gjøres bedre ved at man har mulighet til å velge mellom tredje- og førstepersonvinkel når man styrer Sherlock Holmes. Det gjør at man i hvert fall har muligheten til å bli litt mindre irritert over Sherlocks noe klønete bevegelser og lignende ved å se det hele gjennom øynene hans i stedet.

Noe annet som plager meg er at dette er et type spill som i størst grad passer for PC-formatet fremfor konsoll. Jeg synes at de har klart å overføre dette til konsoll på en helt ålreit måte, men det hele føles litt knotete og stivt i forholdt til å bruke en mus og tastatur.

Så var det vanskelighetsgraden da…

Noe som er et evig tema for meg er hvor vanskelige spillene jeg spiller faktisk er. The Testament of Sherlock Holmes fremstår som en aldri så liten utfordring når det gjelder å beherske alle teknikkene til Holmes både i spillet og med håndkontrollen, men det er ikke den største og vanskeligste gåten som ligger foran deg gjennom dette spillet. Man følger en gitt linje fra a til b, og det eneste som kanskje gir deg en ekstra utfordring kan være om du velger å IKKE bruke hint-funksjonen; en funksjon som gir deg all hjelp du måtte trenge ved et bittelite trykk på én knapp.

Vanskelighetsgraden i dette spillet går heldigvis ikke utover historien som ligger i grunnen her. For når alt kommer til alt så er det faktisk en voksen og spennende historie som er pakket inn i altfor mye dialog. Det blir aldri nevneverdig skummelt og det grenser aldri til neglebitende spenning her, men en slags småspennende spillvariant av engelsk påskekrim møter et dystert, skittent og gjennomført London på slutten av 1800-tallet? Ja, det vil jeg absolutt si at dette spillet er.

Nyskapende pek og klikk? Nei. Frisk og leken Sherlock Holmes karakter? Nei. Veldig vanskelig gåte? Nei. Holder spillet da? Tja… Innen spill så er dette mitt første møte med Sherlock Holmes og jeg vil ikke gå så langt som å si at det frister enormt mye til nye møter i fremtiden, men det er noe særegent og litt filmatisk over spill som dette som gjør at jeg klarer å engasjere meg. London ser smashing (selv om det er en skitten industriell by) ut gjennom tidsepoken vi befinner oss i her, og jeg liker hvordan de snur på detektivtilværelsen ved å velge Sherlock som hovedmistenkt i en kinkig sak. Litt knotete kontroller og flere feil i grafikken gjør at jeg blir litt apatisk når det gjelder det visuelle, men den voksne rammen rundt spillet gjør at jeg synes dette er en middels godkjent spillopplevelse totalt sett.

5/10
60/100

+ Fin stemning