Tekken Tag Tournament 2
Tekken er nok en gang på oss, denne gang i en ny Tag Tournament variant med støtte for 4-player og rafinert multiplayerprofil.
Skrevet av Geir Kihle Hanssen, den 13. september 2012 kl. 16:05.

For å teste Tekken Tag Tournament 2 (TTT2) bestemte jeg meg for å samle noen kollegaer på et møterom med projektor og surround-anlegg for en real turnering. Tekken er jo tross alt definitivt et spill som er mest underholdende å spille med andre. Vi samlet fire kontrollere så vi også kunne teste denne nyskapningen med tag play der alle 4 karakterer ble styrt av individuelle personer.

Litt om denne tag funksjonen for de som ikke vet hva det er. Hver kamp er fremdeles en mot en, men når som helst kan hver av spillerne bytte plass med en andre spiller som er utenfor kartet. Dette byttet må bli gjort mens spilleren enda er på beina dog. Hvis en spiller blir knocket ut er runden over selv om den andre spilleren har fult med liv.

Dette resulterer i at når motspilleren din begynner å skrante på liv blir det brått veldig om å gjøre å få has på han før han rekker å gå til bytte. Det blir veldig anspent stemning og mang en runde endte med høye rop og høy latter. Jeg ble personlig overrasket. Tekken har alltid vært en artig greie på kameratsammenkomster, men de som ikke aktivt er i kamp er ofte distante fra hendelsene på skjermen. Nå var alle fokusert ettersom de når som helst kunne bli dratt inn i kamp, og resultatet var at alle ble mye mer involvert i hendelsene på skjermen.

Når det er sagt er det ikke voldsomt mye nytt med TTT2. Du vil finne så og si alle karakterer som har vært i tidligere Tekken-spill, inkludert karakterer som har blitt «fjernet» fra serien, i tillegg til et par nykomminger. Det skal også være mulig å anskaffe flere karakterer via DLC.

Grafikken har fått en liten oppussing ved at karakterer som sloss nå gjerne får tilgriset kroppen sin med støv, gjørme og annen skit fra bakken når de faller. Det er også mindre styr i bakgrunnen nå slik at loading-tiden heldigvis er særdeles kuttet ned på i forhold til Tekken 6. Hver runde og karaktervalgskjermen lastes nå heldigvis ganske så raskt og man slipper å sitte og irritere seg lenge over dette.

TTT2 sin styrke ligger i mulitplayer, men det er allikevel mulig å gå løs på en arkade-modus der du kan spille alene mot datamaskinen. Denne modien lider litt av det klassiske Tekken-problemet der AIen skalerer helt forferdelig dårlig. De første rundene er ganske så enkle, men når du kommer til sistebossen er plutselig vanskelighetsgraden skrudd opp i hundrede potens, og mye banning og sverting følger.

Du kan også spille på nett mot motstandere der. Dette hadde jeg personlig ganske blandet erfaring med. I ett øyeblikk kom jeg meg ikke på i det hele tatt. Noen av de jeg spilte med hadde veldig dårlig forbindelse og lag var et ganske stort irritasjonsmoment. De fleste hadde dog god forbindelse og det gikk ganske så smertefritt. Heldigvis gir spillet deg en indikasjon på hvor bra forbindelse personen du ser på har, slik at du kan unngå lag-befengte kamper.

TTT2 er også klar over at det er et vanskelig spill, og at det er mye å lære. De har derfor en «Fight Lab» i spillet der du kan øve deg på alt du skulle måtte ønske. Er det ett bestemt angrep du sliter med å håndtere? Ingen problem. Du kan lett programmere AIen på karakteren du har plukket ut som motstander til å gjennomføre bestemte angrep, slik at du kan øve deg på å motstå dem. Du kan også øve deg på defansive motstandere. I tillegg til dette er det også en del morsomme ekstra-øvelser som kan få hvem som helst til å le. Jeg skal ikke gå nærmere inn på det her, og heller la deg oppleve overraskelsen selv.

TTT2 har husket på alt som publikum har fått og likt tidligere, og lagt sammen i én helhetlig pakke. De har unngått tidligere problemer og vellykket lagt inn et par nye ting. Flerspillerdelen fungerer ypperlig, og med støtte for 4 spillere kan det virkelig bli liv i stua om du samler vennegjengen. Har ikke vennene tid til å spille akkurat nå du vil kan du alltids også gå på nett og spille der uten videre problemer.   Tekken er ikke et spill jeg personlig ville satt meg ned for å nyte en helaften med, men det er allikevel et spill jeg anser som naturlig å ha i spillsamlingen for de gangene man får besøk. TTT2 gjør jobben sin ypperlig og prøver ikke å være noe mer enn det er, til forskjell fra enkelte tidligere Tekken-titler. Alt i alt en meget underholdende Tekken-opplevelse.

9/10
0/100

+ Med fireplayer blir det virkelig liv i stua