VI ANMELDER  Dark Souls III
VI ANMELDER  Sébastien Loeb EVO Rally
VI ANMELDER  Football Manager 2016
VI ANMELDER  Fallout 4
VI ANMELDER  Call of Duty: Black Ops III
VI ANMELDER  Guitar Hero Live
ANMELDELSE
Tales of Xillia
Tales of Xillia er et JRPG, Japanese role-playing video game, og det trettende spillet i Tales serien. Spillet har allerede gjort det stort i hjemlandet etter utgivelsen i 2011, og har nå i høst blitt lansert i Europa og Nord-Amerika.
Skrevet av Pernille Wangsholm, den 2. september 2013 kl. 17:15.

Tales of Xillia er et JRPG, Japanese role-playing video game, og det trettende spillet i Tales serien. Spillet har allerede gjort det stort i hjemlandet etter utgivelsen i 2011, og har nå i høst blitt lansert i Europa og Nord-Amerika.

Jude Mathis og Milla Maxwell har blitt kastet sammen av en tilsynelatende tilfeldig serie hendelser, men de lærer raskt å stole på hverandre.

I denne verdenen, Rieze Maxia, er Lord Maxwell herre over de fire store åndene, men mister sin kraft til maskinen Spyrix. Spyrix er et våpen som bruker mana, noe den høster fra mennesker og ånder. Jude nøler for å snakke om Spyrix, men han bruker sin overlegene intelligens til å forsøke å løse problemet.

Selve verden består av to nasjoner som er i en kvasifredelig tilstand, men som hele tiden opprettholder og sender spioner på oppdrag hos hverandre.

Nostalgisk godstemning

Du kan spille som begge hovedkarakterene, enten som den litt sjenerte medisinstudenten Jude, eller den tilsynelatende fryktløse og eksentriske Milla. I tillegg til ulik kampstil gir dette deg to veldig ulike perspektiv på spillet, selv om hovedhistorien og hendelsesforløpet er det samme.

Etter å ha spilt de par første timene fra begge karakterene ble jeg overrasket over hvor mye dette hadde å si. Utviklerne antar at du vil spille spillet flere ganger, noe jeg tror er sant for mange.

Spillet bærer stort preg av å være et JRPG. Musikken er i kjent stil og grafikken er pen med sterke farger og et visuelt preg som kan minne om en blanding mellom Final Fantasy og Kingdom Hearts.

Denne stilen blir forsterket i spillets mange cutscenes, der det av og til virker som om du ser på Anime heller enn å spille et spill. Dette er på ingen måte negativt, men det kan være litt uvandt i starten.

Spillet har som tidligere nevnt gjort det stort i Japan, der det ikke bare er blitt publisert stategibøker, men også egen Manga og CDer basert på spillet.

Hele spillet oser av nostalgisk godstemning som jeg ikke har hatt siden jeg spilte Final Fantasy 10.

Selve historien er bra, men ikke helt på linje med de store innen samme kategori. Det har enda ikke helt greid å fenge meg veldig, men det har vært underholdende nok til å holde det gående.

Som andre spill i sjangeren er det mye fokus på cutscenes, dialog, samling av objekter, og ikke minst kamp- og ferdighetssystem. Hvis du liker å tweeke på ferdigheter og stats er dette et spill for deg.

Linket og dynamisk kamp

Kampsystemet kan være litt vrient å komme seg inn i med en gang, og jeg vet ikke helt om den lange forklarende teksten hjelper eller gjør det mer forvirrende. Du kan sloss både fysisk og med magi, og det tradisjonelle attributt-arket der du fyller på styrke, smidighet, intellekt og så videre er nå satt opp i et nett der du selv kan bestemme ganske fritt hva du vil bytte ut.

Kampene har fått en liten overhaling fra det tidligere mye brukte turbaserte systemet.

Som mange nyere spill i sjangeren er kampere dynamiske, du skal ikke bare stå i ro og vente på tur. I tillegg er det også satt opp et linket kampsystem, som går ut på at du linker to av karakterene dine sammen for å samarbeide om angrep og forsvar. Dette åpner for mange muligheter av kombinasjoner og ferdigheter, og det er her mye av taktikken kommer inn i bildet. Dette bygger på at du lett skal kunne bytte ut ferdighetene du til enhver tid vil bruke .

Alt i alt fungerer dette smidig og bra, etter litt knoting i begynnelsen.

En liten blemme her er at overgangen mellom fysiske angrep og bruk av magi kunne vært bedre. Den kan være ganske kronglete og treg, men dette venner man seg til etterhvert.

Plukk opp alt, alltid.

Gjennom spillet samler du opp mer eller mindre unyttige gjenstander. Disse kan heldigvis bli brukt for å oppgradere butikker rundt i verden, som både låser opp mer utstyr og gjør det billigere. Litt motivasjon her altså til å fortsette å samle på alt du kommer over. Sjansen for at du hadde gjort det uansett er likevel ganske stor. Det er tross alt det sånne spill går ut på. Jeg klarer ikke la være å plukke med meg alt jeg kommer over. Det kan jo være jeg har bruk for det senere.

Det er også mulig å bare oppgradere spesifikke typer butikker, men da er du i fare for å få et skikkelig badass våpen men ikke så mye annet.

Utover dette faller spillet komfortabelt inn i sjangeren sin. Du vet hva du går til. Det er en god historie, du har karakterer du følger, du sloss, du samler på ting, og du oppgraderer utstyr og ferdigheter slik at du kan sloss med enda større og farligere fiender.

Tales of Xillia bærer ikke overraskende et tydelig preg av nettopp å være et JRPG, både på godt og vondt. For noen vil dette være nostalgi ut av en annen verden pakket inn i ny innpakning, men for andre kan det føles som endeløse runder i et japansk arkadespill for å komme seg videre til neste cutscene. Hvis du liker å grinde og å tweeke attributter og ferdigheter er dette et bra spill for deg. Hvis ikke kan det fort bli for mye av det gode.


8/10
Vår karakter
77/100
Norsk sum

+ God musikk
+ Klassisk JRPG-stemning

- Mye cutscenes
– Knotete

Pernille Wangsholm har skrevet denne anmeldelsen.

21 år, studerer Datateknikk på NTNU og jobber deltid i IT-avdelingen ved NTNU. Har alltid vært interessert i spill, hvor det spilles alt fra MMO på PC til PS3.

KJØP SPILLET se billigste pris

Fant ingen priser for dette spillet. Dette kan komme av at spillet ikke er i fysisk salg på nettbutikk, eller at det kun tilgjengelig på konsollenes egne markedsplasser.

SPILLINFO alt om spillet

Testet på:Playstation 3
Lansering:09. august 2013
Utvikler:Namco Tales
Utgiver:Namco Bandai
Alder:12 år +
Les norske anmeldelser av spillet
 
 
Switch to our mobile site