StarCraft II – Heart of the Swarm
StarCraft kom for første gang ut i 1989 og har siden den gang vokst til å bli et av verdens mest populære spill. Spesielt er det multiplayer delen som er populært, og det spilles hvert år mange store globale turneringer. Da oppfølgeren StarCraft II ble lansert var mange redd for at dette skulle ødelegge, men tvert imot har det gjort spillet enda større og mer populært. If it ain't broke, don't fix it.
Skrevet av Pernille Wangsholm, den 14. mars 2013 kl. 16:56.

Ventetiden er over. Den nye utvidelsen til StarCraft II har kommet ut, og fansen kaster seg over den.

StarCraft kom for første gang ut i 1998 og har siden den gang vokst til å bli et av verdens mest populære spill. Spesielt er det multiplayer delen som er populært, og det spilles hvert år mange store globale turneringer. Da oppfølgeren StarCraft II ble lansert var mange redd for at dette skulle ødelegge, men tvert imot har det gjort spillet enda større og mer populært. If it ain’t broke, don’t fix it.

StarCraft II er laget for å være en triologi der hver episode følger én av de tre rasene vi kjenner, Terran, Zerg og Protos. Denne gangen, som navnet sier, er det Zerg.

PS: Vi har spilt Heart of the Swarm med gaming-utstyr fra Razer. Les anmeldelse her!

Helten Sarah Kerrigan

Som både plakater, trailere, og navnet hinter til, er Sarah Kerrigan hovedpersonen. Hun har blitt reddet og blitt renset av Zerg-infeksjonen, men er likevel ikke helt menneskelig igjen. Hun er bitter og hevngjerrig, med god grunn. I singleplayer er det nettopp Kerrigan vi følger, og her gjør HoTS det litt annerledes enn Wings of Liberty, som var den første delen av triologien.

Nå får vi mer direkte kontroll av Kerrigan i form av en helt vi styrer i hvert oppdrag. Dette så vi ikke så mye til i WoL, men vi kjenner igjen modellen fra tidligere. Hun skal ta hevn, og for å gjøre det trenger hun en hær. Hun begynner å utforske sin gamle rolle som Queen of Blades for å samle en hær av Zerg. Denne gangen har hun fri vilje og samvittighet, så da fungerer ting litt annerledes. Nå er først og fremst ikke tanken å utslette menneskeheten, men å ta hevn og å drepe Keiser Arcturus Mengsk, som forlot henne på en planet full av Zerg, og er grunnen til at hun ble som hun ble.

Jeg spilte gjennom WoL singleplayer på nytt rett før HoTS kom ut, og det var forfriskende å se litt forandring.
Likevel er det mye av det gode gamle. Singleplayer tar deg gjennom en fengende historie samtidig som du bygger baser og dreper fiender. De gjør likevel dette på en engasjerende og variert måte. Selv om du stort sett gjør akkurat det samme gang på gang, føles det ikke slik.

Her ser vi små forskjeller og forbedringer fra WoL. Etterhvert som Kerrigan blir bedre kjent ved alle sider av seg selv (no spoilers) går hun opp i ferdighetsnivå og får flere evner du kan velge mellom.

Der Terran, menneskene du spiller i WoL, går mer på penger og det å bygge nye ting, er Zerg et fellesskap, og det de gjør best er å forbedre seg selv. Utover i singleplayer kan vi eksperimentere på våre egne units, og forbedre dem. Dette gjør du hovedsakelig gjennom Evolution Missions, små sideoppdrag. Disse er gode, og korte nok til at du ikke føler du blir dratt for langt vekk fra historien. Det er også veldig nyttig, oppgraderte units kan ha mye å si i ditt neste oppdrag.

Queen of Blades

Kerrigan gjør det bra som hovedperson, og det var kjekt å få litt mer innblikk i hennes historie også. Hun er tøff, og det er ingen kjære mor ute og går. Det er kjekt å til en forandring se en historie der det er jenten som er ute på hevntokt for å redde gutta.

Innblikket du nå får til Zerg gjør også at du føler sympati med dem. De blir jaktet og drept, de handler ut i fra svermens behov og har lenge vært uten vilje til å gjøre noe annet. Her synes jeg tittelen Heart of the Swarm kommer godt frem. Kerrigan er nå en leder som er nettopp dette. Hun har sett hva Zerg må gå gjennom, og hun føler seg knyttet til dem.
Grafikken i spillet er flott, men det kommer ikke som noe overraskelse da det er Blizzard som har laget spillet. Hele veien er det cutscenes og cinematics, samt dialoger mellom forskjellige karakterer. Det er fare for at noen vil synes manuset er litt vel kleint og klisjé til tider, men dette er ikke noe jeg la merke til.

Spillet gjør ingen store endringer i gameplay. De forbedrer småting, utvikler historien mer, og legger til nye enheter. Alt i alt føles dette som det en utvidelse bør være. Den tukler ikke for mye med det som fungerer fra før, den kommer med nye innspill, og du kommer raskt inn i det hele.

StarCraft tror jeg er en ting du enten gjør eller ikke gjør. HoTS er ikke laget for å dra inn nye spillere, men for å gi fansen det de vil ha. Jeg tror også dette er like greit, hadde jeg ikke spilt gjennom singleplayer av tidligere spill ville jeg misset ut på ganske mye av historien her. Nå skal det sies at jeg er en sånn person som elsker historier, spesielt i spill, og jeg holder på å komme meg gjennom bøkene til de tré store av Blizzard sine serier. WarCraft er lest, nå holder jeg på med StarCraft og Diablo. Det kan ikke bli for mye bakgrunnshistorie for meg.

Dette er den perfekte utvidelsen til Wings of Liberty. Historien begynner akkurat der den slapp, men fra et annet perspektiv. Det blir gjort små forbedringer i singleplayer, men på generell basis er det mye det samme, pluss ekstra units til multiplayer. Jeg har selv hatt et par runder med  «jammen jeg skal bare ta eeeeett oppdrag til» flere netter på rad nå, og jeg er like engasjert hver gang.

Har du spilt StarCraft før, løp og kjøp. Har du ikke spilt StarCraft før, løp og kjøp likevel. Du vil ikke angre. Selv om multiplayer delen er den mest populære, synes jeg spillet er verdt det bare for singleplayer.

10/10
82/100

+ Tukler ikke med det som funker