Star Trek
Grei samarbeidsmodus kommer i skyggen av et spill som virker å distansere seg fra følelsen filmene og seriene har gitt oss.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 7. mai 2013 kl. 19:54.

De, mildt sagt, ikoniske karakterene James Kirk og Spock må hamle opp med en kjent fiende når øglerasen Gorn kommer fra et av universets mørke hjørner med en skummel hensikt. Ved å bruke et svært spesielt våpen, har de tenkt til å bli herskere over universet. Vårt eget kjære Star Trek Enterprise-romskip sender derfor ut Kirk og Spock for å sette en stopper for denne onde planen.

Samarbeidsmodus i fokus

Spill som innfører samarbeidsmodus er noe jeg umiddelbart blir positiv til, men hos Star Trek så synes jeg at ordet mister sin betydning. Joda, det er greit å få hjelp til å åpne en dør man ikke har sjans til å åpne på egenhånd og slikt, men det behovet kan man faktisk lett få dekket av AI som har såpass god funksjon at din makker klarer å bevege litt på kroppen sin. Allikevel så er det noe med samarbeidsmodus som frister mer enn å ha AI hengende på slep. Jeg er en stor fan av spill som jeg kan spille hjemme i stua mi, hvor en kamerat sitter fysisk ved siden av meg og spiller med. Slike spillsituasjoner er noe som stadig blir viktigere i disse «alt skal spilles over nett» dagene som truer de helt store spillopplevelsene. Mange barn og unge i dag er ikke engang vant med en slik måte å spille på, så jeg vil gi næring og kreditt til denne måten å spille på. Det er jo best slik!

I dette spillet så er uansett ikke samarbeidsmodus veldig viktig. Selv om det faktisk er bygd opp rundt denne måten å spille på, så er det ikke en nødvendighet for å gjennomføre spillet. Du klarer deg som sagt med AI ved din side. Det er heller ikke noe taktisk eller vanskelig ved Star Trek, som gjør at man bør ha hjelp fra en ekte person (som lettere vet hva han skal gjøre for å utfylle deg og hjelpe deg på best mulig vis). For min del er det bare så enkelt at det er morsommere å spille sammen med kamerat. Når det gjelder de som av en eller sosial grunn ikke takler å spille sammen med en som fysisk sitter ved din side, så er det mulig å spille samarbeidsmodus over nett her også.

Ligner det nye Star Trek-universet, uten at det hjelper

J.J. Abrams lagde for et par år siden en nytolkning av Star Trek som falt i god smak hos en hel verden. Denne sommeren er en ny film på trappene og av den grunnen har de nå valgt å lansere et spill i forkant. Jeg kjenner igjen universet fra den forrige filmen, og de har lagt vekt på at dette spillet skal ligne den forrige filmen, samt kinoaktuelle Star Trek: Into the Darkness. Stemmene som ligger på er også tilhørende de respektive skuespillerne som har lånt bort sitt utseende, og det er for så vidt greit nok det. Hadde det bare vært mer engasjement og samspill mellom scenene og stemmene, så hadde jeg blitt fornøyd. Det virker innimellom som om de ikke har sett scenene og sliter dermed å leve seg inn i rollene sine på en måte som gjør meg mer engasjert også.

Jeg kjenner meg igjen både på lokasjoner og ombord på det legendariske Enterprise-romskipet, men jeg sliter også her med å leve meg helt inn i spillet. Jeg ville gjerne hatt mulighet til å utforske mye mer, men dessverre så er det en såpass stram regi på dette spillet, som gjør at man ikke har så mye rom til å se og utforske på egenhånd. Det er også en svært så linjær flyt i spillet, og dermed er det et kjedelig faktum at man finner seg fort i å gjøre det samme om og om igjen… Ta dekning, skyt fiender ooooooog repetér. Sånn fortsetter det gjennom hele tiden det tar å spille seg fra a til å, uten at det er spesielt krevende eller utfordrende. Med tanke på at det er et spill som baserer seg på samarbeidsmodus, så hadde det vært veldig spennende om de hadde lagt det opp på en måte som gjør at man kunne forsøkt seg på et oppdrag, feile, forsøke en ny taktikk og så lykkes. Det hadde vært virkelig gjort seg her.

Ikke like flott som jeg hadde håpet på

Star Trek-filmen fra 2009 var en storslått og leken film på den visuelle fronten, så jeg hadde dermed håpet på at dette spillet skulle by på mer spenning når det gjelder grafikken. Jeg synes ikke at dette spillet lever opp til navnet det bærer, med tanke på at dette spillet har en relativ svak struktur med dårlige animasjoner. Det ser faktisk ikke så verst ut i starten, men når karakterene begynner å snakke og gjøre bevegelser, så ser man at det ikke er gjort en god nok jobb med grafikken.

På mange måter ligner dette spillet på ting vi har sett i Mass Effect-universet. Dette er allikevel en uhyre blek kopi som virker som et hasteprosjekt av store dimensjoner. Mangel på variasjoner underveis i spillets historie gjør at jeg sliter med å holde motivasjonen oppe. Jeg kjeder meg faktisk med dette spillet, og det er noe jeg absolutt ikke hadde forutsett. Dårlig grafikk som ikke virker å holde dagens nivå, er bare en del av alt det negative som dette spillet har med seg.

I forkant av kinolanseringen av Star Trek: Into the Darkness, har vi fått noe som ligner et hasteprosjekt. Svak grafikk, kjedelig historie og samarbeidsmodus som ikke føles nødvendig.. Nei, dette var en stor skuffelse for en som elsket Star Trek-filmen fra 2009. Jeg ser at dette er samme univers, men spillopplevelsen føles allikevel ikke å være fra samme underholdende univers. Jeg er egentlig utelukkende positiv til samarbeidsspill, men dette gav meg ikke noe utbytte av å ha en til å hjelpe meg. Poenget med samarbeid er nesten ikke-eksisterende her, og det er selvfølgelig svært så uheldig. Selv om det finnes spillmatiseringer som fungerer både godt og VELDIG bra, så er ikke dette et av de spillene.

2/10
37/100

+ Star Trek-universet