Sports Champions 2
Move-kontrolleren min måtte lades opp igjen på nytt.. Kameraet mitt måtte kobles inn på nytt.. Skuldre og armer måtte varmes opp så smått.. Det er tid for nok en runde med Sports Champions, men er det nok nytt til at oppfølgeren blir en klassiker?
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 23. desember 2012 kl. 11:22.

Det er så lenge siden jeg sist brukte Move-kontrollene mine at de faktisk hadde et fint støvlag på seg der de lå plassert helt bakerst i en hylle i stua. Kameraet som stod så parat og klar for å ta mine bevegelser inn i spillverdenen hang og slang, men det er faktisk litt forfriskende å ta seg tid til å bevege seg litt mens man spiller. Nå som Sports Champions 2 er ute i butikkhyllene har de sørget for å gi oss noe nytt, samt at de også serverer oss mer av det som var best med forrige versjon. Men for meg så koker det faktisk ned til ett spørsmål: Trengte vi egentlig oppfølgeren?

Nye grener og én favoritt fra sist!

Sports Champions kom ut som en av lanseringstitlene sammen med PS3 sine Move-kontrollere. Det var stort sett klassiske og lite innovative små spill man fikk prøve seg i, men jeg holdt det faktisk gående en rekke timer i en aktiv og stående posisjon med et PS3-spill; for en gangs skyld. Jeg har vel ikke akkurat hungret etter å ta fatt på en ny runde med Move-spill, men Sports Champions 2 har med seg noe nytt som faktisk var litt artig å bryne seg på.

Det er tydelig at de har hentet inspirasjon fra det første sportsspillet til Nintendo Wii når man finner grener som bowling, golf, tennis og boksing med her. Hvorvidt det faktisk er så himla mye bedre enn Nintendo-versjonen kan man nok diskutere, men det er en fintfølelse og litt mer eleganse enn den litt mer barnevennlige Nintendoen viste frem. Hvorfor de på liv og død følte en trang til å kopiere Wii Sports kan jeg ikke uttale meg om, men det er litt dumt at de ikke har tenkt i nye baner og forsøkt seg på noen helt nye grener som spillinteresserte enda ikke har fått prøve ut med en Move-kontroll.

Den alpint-inspirerte skigrenen som er med på spillet fristet helt klart mest da jeg følte at det var den klart mest spennende/innovative grenen de har med på denne versjonen, men følelsen av å suse ned bakken i høy fart når aldri stua og det blir med noen små keitete bevegelser som ussel kompensasjon for å den reelle følelsen av å stå ned en snødekt bakke. De kommer altså i nærheten av den ekte følelsen. En bedre jobb har de gjort med de nevnte grenene boksing, tennis, golf og bowling, men det er min personlige favorittgren fra forrige Sports Champions-spill som gir meg mest valuta for pengene denne gang også. Bueskyting er tilbake i en ørliten oppdatert drakt og det er her jeg finner både størst utfordring og underholdning som sist.

Distanserer seg litt fra arkade-preget

Jeg må si at jeg var utrolig spent på om Sports Champions 2 ville ta arkade-preget fra det forrige spillet med seg inn i nok en utgave. Det er tydelig at dette ikke er blitt noe mer ekte enn sist, men karakterene man kan velge har fått litt mindre karikatur-preg og grafikk, lydeffekter og musikk holder tonen litt mer jordnær denne gang. Jeg hadde håpet på en sterkere realisme og litt mindre tegneseriepreg når det gjelder helhetsfølelsen, men det slår meg fort (i det jeg får til en hard serv på tennisbanen og en slags flamme-effekt på tennisballen dukker opp) at de har en lang vei å gå om de faktisk ønsker å få realisme på banen; bokstavelig talt.

Det at man denne gang har mulighet til å lage seg en karakter selv, med en rekke valgmuligheter når det gjelder ansiktstype og mye mer, gjør at spillet går et lite steg i riktig retning når det gjelder å distansere seg fra arkade-preget forrige utgave hadde. Spillene er allikevel såpass like hverandre i både utførelse og utseende at jeg NESTEN ikke klarer å skille dem, så det er en lang vei igjen fortsatt.

Ikke så mye nytt innen valg av spillmodus heller…

Noe annet jeg gledet meg til å sjekke ut var om de hadde gjort noe spennende inn valg av spillmodus, men her stopper det fort opp. I såkalt turneringsmodus spiller man alene og låser opp en rekke utfordringer innen de forskjellige grenene. Vil man trene litt på egenhånd så er frispillmodus noe man kan sjekke ut, mens det også er gjort plass til en party modus hvor opptil fire spillere kan konkurrere om heder og ære.

For å være helt ærlig så vet jeg ikke hva de kunne gjort annerledes, men det hadde kanskje vært en idé å forsøke seg på en online-del? Jeg vet ikke hvor stort markedet er for noe slikt, men det hadde i hvert fall skapt en helt ny dimensjon til et spill som føles både utvannet og lite nytenkende.

Ingen av de nye grenene gjør at jeg kommer til å hoppe meg svett og støl nå som juleribba snart er innabords og jeg faktisk kunne trengt en liten treningsøkt med høy underholdningsverdi. Det er fortsatt kun bueskyting som frister fra oppfølgeren til et av lanseringsspillene til Playstation Move, og jeg synes det er litt svakt at jeg ikke finner noe særlig nytt å prøve meg på. Det meste er blitt gjort før på andre konsoller og siden selve finessen og nøyaktigheten på de forskjellige grenene ikke er enestående og i en klasse for seg selv, så skjønner jeg ikke vitsen med å gi ut disse grenene i Sports Champions-drakten. Online hadde kanskje vært redningen for Move-universet for denne spillserien, men det er dessverre ikke noe de har prioritert for denne utgaven.

3/10
0/100

+ Oppdatert bueskyting