Spec Ops: The Line
Velkommen til en nær fremtid hvor Dubai ligger i ruiner og byen virker ubebodd. Som leder for et fordømt barskt team er oppgaven din enkel: En høyt ansett oberst er meldt savnet mitt i sandinfernoet som sluker den engang så spektakulære byen midt i ørkenen i Midtøsten.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 12. august 2012 kl. 22:13.

Velkommen til en nær fremtid hvor Dubai ligger i ruiner og byen virker ubebodd. Som leder for et fordømt barskt team er oppgaven din enkel: En høyt ansett oberst er meldt savnet mitt i sandinfernoet som sluker den engang så spektakulære byen midt i ørkenen i Midtøsten. Det eneste du har å gå på er et nødanrop, men når kulene begynner å fly viser det seg at oppdraget tar en vending ingen kunne forutse.

Spillhistorien i skyggen av historien

Er det én spillsjanger som jeg føler jeg har fått servert utrolig mye av det samme på, så må det være krigs-FPS. Om spillserien har hatt «tunge» navn som Medal of Honor, Battlefield, Call of Duty eller hva det måtte være, så synes jeg sjeldent at denne spillsjangeren forbløffer meg. Spec Ops: The Line forsøker i hvert fall å ta spillsjangeren på alvor ved å gi oss en spennende historie som følger det stereotypiske «skyt-på-alt-som-beveger-seg» planet som disse spillene følger. Spillet skal absolutt ha kreditt for at det tør å prøve seg på en god historie, men selv om spillet faktisk innfrir når det gjelder historien så sliter jeg meg å bli bergtatt av selve spillopplevelsen.

Jeg lar meg nemlig imponere av følelsen av de dystre bildene og den kvalmende følelsen av å ta menneskeliv gjennom dette spillet. Det er ikke ofte jeg nesten må tenke meg før jeg trykker på avtrekkeren for å ta ned en fiende, men det ligger mye baktanke bak hvert trekk i denne historien. Som sagt så er ikke spillopplevelsen det beste når det gjelder utførelsen og grafikken, så det er noen skår i gleden underveis her.

Vanskelighetsgrad – schmansklighetsgrad

Selv vil jeg kategorisere meg som en rimelig erfaren FPS-kar, selv om jeg nok ikke innehar de seigeste skillsa. Erfaringen gjør at jeg liker å kjøre på med litt hardere vanskelighetsgrad for å få en utfordring. Det var et bevisst valg da jeg spilte dette spillet også, men jeg synes ikke den reale utfordringen kommer. Joda, jeg må innse at jeg er nødt til å foreta noen checkpoints på nytt her, men jeg synes ikke AIen er så utfordrende. Jeg velger altså å kjøre opp vanskelighetsgraden og allikevel stiller fiendene seg opp på de dummeste stedene, og det gang på gang. Det er bare å se seg om, og hvis man ikke overlever så tar man checkpoint på nytt og går triumferende ut av det i runde to.

Checkpoints er for øvrig noe dritt for dette spillet, for det er faktisk en irriterende loade-tid om man skulle dø, så det gjelder å ikke bli frustrert om man skulle være så uheldig å sitte fast på et sted.

Hei hvor det går!

Spec Ops: The Line har et intenst og spennende driv på sitt beste, men det dumme er at det hele blir litt vel kaotisk midt i kampens hete. Dette resulterer i at karakteren man styrer knoter det til om man raskt prøver å få ned noen fiender og beholde et momentum innen fart og teknikk for å komme seg fra a til b. Det positive i kampens hete er at man faktisk føler det litt på kroppen; noe som resulterer i et aldri så lite adrenalinboost når jeg sitter med kontrollen i hendene.

Det har kanskje vært litt kaotisk hos utviklerne også, for det er liten tvil om at det er mulig å lage et penere og bedre spill enn dette. Karakterene har godt liv gjennom sine skuespillere som gir dem stemmer, men grafikken er nesten utdatert og kjedelig, tross det spennende miljøet som blir en herlig ekstra dimensjon til et grafisk lineært spill. Dessuten skulle jeg ønske at spillet ga mer frihet til spillerne, for her er det ikke akkurat tjukt med valgmuligheter for å kunne utsmarte fiendene. Det gjelder egentlig bare å finne den «tilfeldig» plasserte dekningen rett foran deg og skyte løs når kulene har stilnet litt.

Helt ærlig så må jeg si at i stor grad klarer å overse utdatert grafikk, litt lang loade-tid og mangelen på den store utfordringen. Jeg synes faktisk at spillet leverer en real utfordring til de «tunge» franchise-navnene som preger spillverdenen innen denne sjangeren. Historien i spillet er flott og gir meg faktisk en grunn til å følge med på mellomsekvensene som forteller store deler av historien via små, men gode videoklipp. Flerspillerdelen ga ikke meg den store a-ha opplevelsen, men det gjør at varigheten på spillet får seg økning som den absolutt har fortjent. Er du fan av krigs-FPS og ønsker deg en fyldigere historie så er nok Spec Ops: The Line et fullgodt alternativ for deg som har gått deg litt lei på CoD, MoH og BF.

7/10
61/100

+ Spennende historie