Sniper Ghost Warrior 2
Spillutvikleren City Interactive har tatt et snev av lærdom fra det forrige spillet, men har en enormt lang vei igjen å gå, om de da ønsker at spillserien skal leve videre. Dette spillet plukker opp tråden etter sin forgjenger, som etterlot et hav av forbedringspotensiale. Det treffer allikevel ikke like godt som et hodeskudd fra en drøy kilometer i stiv kuling.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 25. mars 2013 kl. 11:54.

STARTER BRA, MEN DET HOLDER DET IKKE HELE VEIEN INN

Kjemiske våpen er på avveie nok en gang, og det er opp til en gruppe med topptrente amerikanske soldater å få dem tilbake igjen. Dette bringer deg som sniper (og din spotter) til en tett jungel hvor dere skal ta dere frem til en god lokasjon. Her skal dere innhente informasjon om de tungt bevæpnede gerilja-soldatene, som går rastløst frem og tilbake et godt stykke unna. Oppdraget er i gang, men vil dere klare det i tide??

Det er ikke mange ukene siden jeg prøvde meg på Sniper: Ghost Warrior. Jeg er egentlig en stor fan av snikskyting både i spillform og på film, men forrige runde med denne spillserien etterlot meg med et enormt tomrom, etter kun to-tre effektive timer med spilltid. Selv om det var mye å ta tak i, så fikk jeg en umiddelbar følelse av at de faktisk hadde røsket bort all ugresset. MEN det er kun i startfasen av spillet at jeg ble sittende med et smil om munnen, for etter et par timer med denne oppfølgeren ser jeg at det fortsatt er mye å ta tak i her; selv om den totale følelsen er et ørlite hakk bedre denne gang.

PENERE UTFØRT, RUNDT EN GJENG MED IDIOTER

I det første oppdraget blir jeg nesten blendet av oppgraderingen som er gjort av grafikkmotoren. Spillet ser tøffere og mer realistisk ut, i alt fra skyggelegging til våpenet som du bærer rett foran nesa di. Naturen rundt meg ser mer livlig og bedre ut, og denne gang så legger faktisk en buske seg ned om du står rett oppå den. Tommel opp for at de har gjort noen kraftige grafikk-forbedringer! Tommelen går dessverre andre veien om jeg trekker frem andre vesentlige ting. Man ser et lite rødt merke gjennom siktet som indikerer vind og terreng man må ta hensyn til, men selv om denne viser til mye vind, er det ikke et eneste tre eller en eneste buske som viser tegn til at det er mye vind her.

Jeg sliter også litt med å få sympati for de man skal drepe. Tidlig i spillet skjønner jeg jo at dette er soldater på kant med loven, men jeg har spilt krigsspill hvor det har vært LITT vanskeligere å trykke på avtrekkeren. Dette spillet inneholder en haug med tomme pappfigurer både hos fienden og de allierte, og jeg må si at det er et lite irritasjonsmoment at min spotter stadig setter meg i fare ved å være.. Ja, idiot.

MANGLER HISTORIEN DENNE GANG OGSÅ

Forrige spill slet med å engasjere meg med karakterene sine det også, men det var også noe helt elementært som manglet i historien et sted her også. Jeg får bare ikke tak i historien slik at jeg lever meg inn i spillet. Dermed blir det en like lang distanse mellom meg og spillet, som fienden helst ønsker at det skal være mellom snikskytteren i spillet og dem selv. Det er jo en historie her et eller annet sted, men den overbeviser meg ikke gjennom min egen deltakelse, ei heller gjennom de flate mellomsekvensene.

Selv om jeg har mye å pirke på hos denne oppfølgeren også, så føler jeg at det treffer meg på et eller annet vis. Jeg forventer jo å føle litt på tilværelsen til en snikskytter, og det vil jeg absolutt si at jeg får her. Det er en haug med forstyrrende elementer rundt meg, men jeg synes de sekundene hvor man plukker fiender, én etter én, er helt rått. Det er et publikum for et slikt spill. Det er det ingen tvil om. Hvorfor de ikke har lært så mye fra da de ga ut forrige spill til særdeles lunkne karakterer og tilbakemeldinger, er for meg en stor gåte. Dette spillet vil nok selge en hel del kopier det også, så jeg krysser mine triggerhappy snikskytter-fingre i håp om at de tar seg sammen til et eventuelt tredje spill i rekken.

Avslutningsvis vil jeg nevne at spillet mangler de frie tøylene jeg skulle ønske et spill som dette hadde. Forrige spill la opp et løp, og det var ikke sjans til å avvike fra dette for å gå sin egen vei til en selvvalgt snikskytter-plass. Jeg vil ha mer frihet!! Det er langt fra det eneste hinderet som Sniper: Ghost Warrior 2 sliter med å overkomme. Svak AI, mangel på en god historie og fortsatt amatørfeil å spore i grafikken, er bare noe av det som preger spillopplevelsen på en negativ måte. Bedre lykke neste gang!

4/10
46/100

+ Snikskytter-delen er helt rå