Sly Cooper: Thieves in Time
Sly Cooper er en spillfigur som står høyt i kurs hos de aller fleste som har vokst opp med Playstation-konsollene. Det er ikke lenge siden vi sist fikk se hvordan det gikk med mestertyven og hans venner, den gang i en oppfriskende HD-versjon av de gamle spillene. Nå er han tilbake med et helt nytt eventyr, og det funker meget godt!
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 21. mars 2013 kl. 00:19.

MESTERTYVEN RETURNER

Historien i dette spillet er plassert etter de andre spillene. Sly later som om at han har hukommelsestap for å bli kavaleren til Inspektør Carmelita Fox på heltid. Han prøver altså ut livet på den riktige kanten av loven denne gang, men instinktet og kroppen hans klarer ikke å motstå livet som mestertyv. Når så noen begynner å slette historien til hans forfedre, må Sly stjele en gjenstand som kan ta ham med tilbake i tid sammen med kompanjongene Bentley og Murray. De må sette en stopper for den som er ute etter Cooper-klanens historie!

Det er med stor glede at jeg nå fikk lov til å fortsette sagaen om den høyt verdsatte Playstation-figuren Sly Cooper. Jeg spilte aldri oppfølgerspillene (av en eller annen grunn), men jeg fikk meg med Sly Raccoon helt tilbake i 2003 på PS2. Selv om jeg følte at spillene kunne dra seg over i barnespill-land, var dette et type plattformspill som minnet meg mye om barndommen, og alle morsomheter dette tok med seg. Sly Cooper: Thieves in Time er ikke bare et spill som omhandler tidsreise for Sly sin del. Det er på en måte også min egen reise tilbake i tid, til en tid hvor plattformspill ruvet høyere enn storslåtte actionepos, heftige strategislag eller sci-fi eventyr.

BARNEVENNLIG OG FUNKSJONELT

Mye av det som fungerer så godt med dette spillet er hvordan det belager seg på at folk i alle aldre skal kunne spille. Det er nok ikke de mest avanserte kontrollene om man er en skikkelig gamer, men fokuset i dette spillet er ikke på hvor komplisert/vanskelig det skal være. Kontrollene er helt ordinære saker og spillfølelsen gir stort rom for mestringsfølelse. Det er heller vanskelig ikke å lykkes når man styrer en av de tre karakterene. Og også her er det lagt opp et godt løp for de som ønsker å finne en karakter som passer til nettopp deg. Som i storslåtte MMO-spill, så kan man velge mellom tre forskjellige klasser som kan minne litt om World of Warcrafts egne tanks, casters og rogues. Velger du Sly har du mulighet til å snike deg rundt og stjele, mens Murray er rullestolbundet slik at han bruker kløkt og bomber. Bentley er da musklene i gruppa og blir fortere lagt merke til, men er dermed desto bedre i nærkamp. Her finnes det altså en karakter som kan passe deg utmerket, og det fine med dette spillet er at det tar kun et lite minutt før selve kontrollene sitter i ryggmargen, og alt går derfra rimelig greit på autopilot.

Fargebruk (og grafikken generelt), stemmebruk og historien er noe som er lagt opp på en slik måte at barna kan bli engasjert i spillet. Som litt mer erfaren «gamer» ble jeg mer oppslukt i diverse troféer, skjulte skatter og muligheten til å oppgradere karakterene mine, men det trenger ikke være så komplisert heller. Man kan fint spille gjennom dette spillet uten å vektlegge det jeg selv fant mest innbydende, og det er noe som igjen er tatt med i betraktning når det gjelder mestringsfølelse. Det gjør spillet mer levende og morsomt, uten at man sitter og sliter seg ut ved at man f.eks.blir sittende fast på en bane grunnet et eller annet umenneskelig vanskelig hinder.

SELVSTYRT VANSKELIGHETSGRAD I EN FLOTT VERDEN

Vanskelighetsgrad er dermed noe man selv styrer gjennom hvor omfattende spilleventyr man legger ut på selv. Har du lyst til å bryne deg litt på en utfordring, så velger man en tungvint vei gjennom å samle inn alt man kan av såkalte samlegjenstander gjennom de forskjellige verdenene. Det kan altså bli LITT vanskelig om man selv ønsker det, men det er ikke noe krav for å fullføre spillet.

Sly Cooper: Thieves in Time er for øvrig et flott spill rent visuelt. Det ligger godt for øyet, selv om kameraet kan bli litt slitsomt til tider. Stilen er lik den vi er vant med fra før, slik at det ikke føles som om spillet har tatt en helt ny retning, da gjerne feil retning. Det at vi starter opp i livlige Paris og bare minutter senere befinner oss i Japan er også noe jeg raskt blir glad i. Flere herlige omgivelser setter en lekker touch på et spill som kunne blitt vesentlig dårligere, om de hadde valgt å la omgivelsene bli en sørgelig fasade.

Det er en glede å annonsere at Sly Coopers tilværelse i spillverden lever videre i beste velgående. Historien i dette spillet er vel ikke all verden, men det åpner opp for mange spennende lokasjoner og mange heftige detaljer rundt Sly. Jeg elsker hvordan de selv lar deg styre vanskelighetsgraden ut i fra hvor mye tid og krefter man legger igjen i spillet, og jeg synes at spillet gjør seg utmerket i forhold til å glede et stort spenn innen spillernes alder. Det trekker ned ganske kraftig at kameraet blir såpass irriterende i lengden, men det er ikke stort annet å pirke på her.

8/10
72/100

+ «Vanskelighetsgraden»