VI ANMELDER  Dark Souls III
VI ANMELDER  Sébastien Loeb EVO Rally
VI ANMELDER  Football Manager 2016
VI ANMELDER  Fallout 4
VI ANMELDER  Call of Duty: Black Ops III
VI ANMELDER  Guitar Hero Live
ANMELDELSE
Shootmania Storm
Nadeo har en enkel filosofi; Ikke kast vekk eller neglisjer det folk liker. Denne filosofien og måten å lage spill på tar Nadeo videre til sitt nye First Person Shooter spill, Shootmania.
Skrevet av Pernille Wangsholm, den 10. april 2013 kl. 21:00.

Nadeo har en enkel filosofi; Ikke kast vekk eller neglisjer det folk liker.

Denne filosofien og måten å lage spill på tar Nadeo videre til sitt nye First Person Shooter spill, Shootmania.

Nadeo ble startet av en vennegjeng spill entusiaster, og de har hele tiden fokusert på at spillerne skal være involvert i utviklingen. Dette ble en stor del av Trackmania vi kjenner fra før, og noe de velger å ta med seg videre til Shootmania. Du får basefunksjoner og regler for hvordan ting skal oppføre seg, og så er det fritt frem for spillerne å lage innhold selv.

Dette er et rett frem skytespill der alle stiller på lik linje.

Alle spillerne starter med samme mengde helse, samme våpen og ammunisjon. Det eneste du har til rådighet for å vinne er dine egne ferdigheter.

Shootmania er et onlinespill, og du kan enten spille multiplayer på forskjellige dedikerte servere, eller på LAN-servere som du enkelt setter opp selv.

Det finnes treningsmodus for å bli kjent med spillestilen; alle-mot-alle, last man standing, team mot team, og én mot én. Det finnes noe for alle, uansett ferdighetsnivå.

Et typisk LAN-spill

Det er raskt å komme seg inn i, og i store spill er rundene så korte at selv om du blir drept med en gang er runden over raskt nok til at det ikke bare er kjedelig. Dør du innen en viss tid etter runden starter vil du respawne automatisk.

Selv er jeg ikke egentlig en stor FPS-jente. Jeg kan godt spille det, men dette er et typisk spill jeg spiller med vennene mine på LAN, ikke noe jeg setter meg ned for å spille en helg.

Jeg hadde en del problem med lagg i starten, og ut i fra kommentarer i chatten var jeg ikke den eneste. Det var også problemer med et par av team-modusene, som jeg derfor aldri fikk testet selv. Dette inkluderer 3 mot 3 moduset Elite, som har fått mye skryt på nettet. Det er synd, men sånn er det noen ganger. Nå skal det sies at dette ikke er ille for spillets første dag.

Essensen av et FPS

Selve mekanikken er ganske enkel. Du har et våpen med et gitt antall skudd før den må lades. Ladning skjer automatisk over tid, så det er ingenting du kan gjøre for at det skal skje raskere. Dette fører til noen ganske intense én mot én kamper, der begge kjemper mot å gå tom for ammo mens de hopper villt rundt for å unngå hverandre. Det er ingen kronglete knapper eller ekstra knep du må lære deg.

I tillegg til disse modusene har du også mer konkurranse-rettete modus. Disse er typisk 1 mot 1, 3 mot 3, og 5 mot 5 kamper, basert på taktikk og ferdigheter.

Uansett hvilket modus du spiller i, gjør du stort sett nesten det samme hele tiden. Du løper rundt på et kart eller en bane, og prøver å drepe de andre før de dreper deg. Det er hele essensen av et skytespill, uten noe ekstra fyll av historie eller ferdigheter du kan bygge opp.

Alle kan bidra

Som storebroren Trackmania, er det meningen at spillere skal kunne lage sitt eget innhold. Det er innebygde editorer for å lage baner, både helt enkelt og mer avansert for de som har gjort det før. Det er også mulig å både spille gjennom banene, og å filme mens du lager dem. Det er enkelt å komme seg inn i, og hvis det som skjedde med Trackmania er noe å gå etter, kommer dette til å bli en stor del av spillet.

Det finnes lignende editorer for å fikse på våpen og på effekter, og det er de samme editorene Nadeo har brukt selv for å lage spillet. Etter å ha lekt rundt med dette kan du pakke alt fint sammen i din egen spillpakke, for så å gjøre den tilgjengelig for andre spillere.

Shootmania er til skytespill det Trackmania er til bilspill. Det er enkelt og greit, har bra mekanikk, du kan lage egne baner og styre på selv. I bunn og grunn er  det bare dine egne ferdigheter som har noe å si. En helt ny spiller kan sette seg ned og banke spillere som har holdt på lenge. Det er ingen sjulte trisk du kan lære deg for å få fordeler, ingen intrikat bygging av ekstra ferdigheter eller skillpoints. Det er som skapt for konkurranser og turneringer, og her tror jeg det kan bli veldig populært.


7/10
Vår karakter
78/100
Norsk sum

+ Balansert, alle står likt
+ Lett å komme inn i

- Litt lagg til tider
– Problemer med enkelte modus
– Ensformig

Pernille Wangsholm har skrevet denne anmeldelsen.

21 år, studerer Datateknikk på NTNU og jobber deltid i IT-avdelingen ved NTNU. Har alltid vært interessert i spill, hvor det spilles alt fra MMO på PC til PS3.

KJØP SPILLET se billigste pris

Fant ingen priser for dette spillet. Dette kan komme av at spillet ikke er i fysisk salg på nettbutikk, eller at det kun tilgjengelig på konsollenes egne markedsplasser.

SPILLINFO alt om spillet

Testet på:PC
Lansering:10. april 2013
Utvikler:Nadeo
Utgiver:Ubisoft
Alder:12 år +
Les norske anmeldelser av spillet
 
 
Switch to our mobile site