Rise of the Guardians
Julen nærmer seg, nye animasjonsfilmer kommer ut på Kino, og jeg er klar til å teste et nytt spill. Denne gangen har jeg satt meg inn i Rise of the Guardians, spillet som baserer seg på den nyeste filmen fra Dreamworks. Du spiller som de fem legendene Jack Frost (Kong Vinter), Julenissen, Tannfeen, Påskeharen og Ole Lukkøye. Ditt mål er å redde verdens barn fra Pitch Black, Busemannen, som gjør sitt beste for å spre frykt til alle verdens kanter.
Skrevet av Pernille Wangsholm, den 4. desember 2012 kl. 19:54.

Julen nærmer seg, nye animasjonsfilmer kommer ut på Kino, og jeg er klar til å teste et nytt spill. Denne gangen har jeg satt meg inn i Rise of the Guardians, spillet som baserer seg på den nyeste filmen fra Dreamworks. Du spiller som de fem legendene Jack Frost (Kong Vinter), Julenissen, Tannfeen, Påskeharen og Ole Lukkøye. Ditt mål er å redde verdens barn fra Pitch Black,  Busemannen, som gjør sitt beste for å spre frykt til alle verdens kanter.

Redd Verden

Etter en kort mellomsekvens som forteller deg hvem du er, hva du gjør og hva som skjer blir du kastet rett inn i spillet og er klar for action. Handlingen her kunne blitt en god del bedre forklart fra spillet sin side, så hvis du ikke allerede har sett filmen tror jeg det kan by på litt forvirring. Vel inne i spillet blir vi plassert i Jack sin del av verden, altså den virkelige verden. Det går overraskende fort frem uten noe særlig opplæring. Her er du heldig nok til å alltid ha de fire andre legendene med deg, så hvis du ikke helt vet hva du skal gjøre går det som regel greit likevel. Etterhvert som spillet går fremover har du muligheten til å besøke alle de andre hjemverdenene.I hver av disse verdenene er det forskjellige byer du må gjennom, og i alle disse er det forskjellige oppgaver som må løses.

Oppgavene dine er ganske klassiske. Du skal samle skatter, redde vennene dine, og bekjempe fienden. En ting som skiller dette spillet fra de fleste andre lignende spill er måten de håndterer helse, liv og død på. Legendene du spiller er tross alt udødelige, og det samme er skurken. Det dere krangler om er troen og håpet til barna. Når barn tror på deg er du sterk, hvis ikke blir du svak og usynlig. Pitch gjør sitt beste for å spre frykt. Målet er rett og slett å gjøre at alle barna slutter å tro på dere (Julenissen, Påskeharen osv.) og i stedet bare tror på, og være redd for ham selv. Det kan høres litt klumsete ut, men det fungerer bra.

Gjennom spillet får du erfaringspoeng, ferdighetspoeng på alle legendene, spesielle angrep, og gemslots. Jeg er usikker på hvor mye dette faktisk har å si for prestasjonen til figurene, men la gå. Det er en god tanke.Etter et par timer har jeg gjort meg ferdig i den virkelige verden, samt jeg har vært innom Nordpolen, og er nå i hagen til Påskeharen.
Innimellom i spillet, én til to ganger per verden, treffer du på Pitch i en ekstra challange. Det var litt forvirrende i starten å finne ut akkurat når dette skjedde, da det tilsynelatende var midt i en verden. Nuvel. Her er det en typisk mini-bossfight, og på slutten rømmer Pitch til neste verden.

Slutten kom for meg veldig brått på midt i tredje verden. Plutselig var jeg ferdig, hadde reddet verden, og ble møtt med gratulasjonsmeldinger og rulletekst. Noe av det jeg hadde sett frem til i spillet var å besøke alle de fem verdenene, selv de som ikke kom frem i filmen. Det er selvsagt fremdeles muligheter for det, men det føles ikke som det samme.

Når det er sagt, så er et par timer kanskje en passende spill-lengde for de litt yngre, og det er fortsatt mye du kan utforske og gjøre i spillet.

De små irritasjonsmomentene

Det er meningen at du skal kunne spille dette spillet med tre andre venner. Spillet minner deg på dette hele tiden, venner kan bli med når som helst. Det som ikke står noe sted (inne i spillet vel og merke, det står på utsiden av boksen) er at det bare vil fungere med DualShock 3 kontrollere.Her må en passe på, for PlayStation3 Generasjon 1 kom ikke med DualShock 3. Det er veldig kjekt at man kan spille flerspiller, og det står tross alt på baksiden av spillet. Forhåpentligvis har vennene dine ekstra kontrollere de kan ta med seg.Du gjør de samme oppgavene om og om igjen uansett hvilke verden du er i. Du redder vennene dine, du samler skatter, og du dreper fiender. Det eneste som endrer seg er hvem vennene dine er. Er du på Nordpolen hos Julenissen så er vennene dine Alver, er du i Påskeharen sin hage er vennene dine Påskeegg, osv.

Denne gjentagelsen går greit en stund, men du blir veldig lei etterhvert.

De store irritasjonsmomentene

På kartet blir hvert oppdrag vist med små ikoner, og når du nærmer deg noe å gjøre gir det deg piler også i spill-vinduet.Når du er innenfor rekkevidde kommer det en pop-up melding øverst i venstre hjørne. Hver… Eneste… Gang… Når du skal redde 15 venner per verden er det ikke nødvendig å få en stor melding om det hver gang. Jeg har enda ikke funnet ut om det er mulig å slå den av.

Denne beskjeden dukker også opp når du kommer i nærheten av klumper med fiender, gjerne akkurat når disse fiendene løper mot deg for å angripe.

Likte du filmen er spillet en kjekk måte å bli bedre kjent med Legendene. Det er et bra gjennomtenkt og utviklet ferdighetssystem som likevel er enkelt nok for de litt yngre å komme seg inn i. Du kan spille alle de fem forskjellige legendene, og alle har forskjellige spillemåter. Det er muligheter for å spille med opp til tre andre venner, og de kan slenge seg på når som helst. Grafikken er fin, historien er engasjerende, det er lett å spille.

Det er derimot et par andre ting som trekker ned. Det er mye gjentagelser, du gjør de samme oppgavene om og om igjen. I tillegg er det disse utrolig frustrerende pop-up meldingene. Hvis du ikke har spilt på en stund er det kanskje greit å bli minnet på hva de forskjellige ikonene gjør, men det er ikke nødvendig å gjøre dette hver gang.

4/10
0/100

+ Pen grafikk, bra kunststil