Ratchet & Clank: QForce
For en som har et svært så avslappet forhold til hele Ratchet & Clank-serien så er nok ikke skuffelsen ved dette like stort som hos de som elsker spillserien over alt på jord. For uansett hvor mye eller lite fan man er, så er ikke dette spillet godt nok...
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 7. desember 2012 kl. 11:55.

For en som har et svært så avslappet forhold til hele Ratchet & Clank-serien så er nok ikke skuffelsen ved dette like stort som hos de som elsker spillserien over alt på jord. For uansett hvor mye eller lite fan man er, så er ikke dette spillet godt nok…

Qwark kjeder seg i hjel og ser at det er svært så lite å gjøre når det gjelder å rydde opp i kriminaliteten i de nærliggende solsystemene. Så dukker det opp en skurk som av en eller annen grunn virker svært så hevngjerrig. Tre planeter blir kapret og de eneste som får tilgang til å lande på disse planetene er Ratchet, Clank og resten av vennene.

Hva har skjedd her egentlig??

Da jeg startet spillet så falt alt så naturlig for meg og jeg hadde ingen problemer med å bli kjent med spillkontrollene, og med første planet for mine føtter var jeg virkelig i siget. Spillets gang var at jeg har en rekke tårn jeg skal beskytte, og måten jeg gjør det på er at jeg selv går ut fra min base for å hente inn våpen og «penger», slik at jeg kan gå tilbake til basen når den blir angrepet for å beskytte den ved å sette opp miner og kanoner som skal forsvare for meg. Selv føler jeg meg som en teamleder som har delegert oppgavene til mine innkjøpe forsvarsvåpen, men tar i et tak med våpenarsenalet når det trengs.

Denne måten å spille på heter «Tower Defense» og er blitt en veldig populær måte å spille på, men jeg må få det ut med det samme: DET FUNGERER IKKE HER!! Joda, den første timen går fort unna med et smil om munnen på undertegnede, men når det er alt spillet har å by i tillegg til at jeg ble ferdig med det på stakkarslige 5 timer.. Ja, da begynner man å undre. Dette er en spillserie som har levert gode og gjennomførte spill tidligere, så enten har de gått helt tom for idéer eller så må de gjøre noen kritiske grep på utviklerfronten før de lanserer en tittel igjen.

Når det gjelder layouten og menyen så er dette synlige bevis på hastearbeid, men det betyr ikke at det faktisk er det allikevel. De tre planetene vi får besøke er ikke fyllt med yrende (og fiendtlig) liv. Banene fremstår som små og det er svært liten plass å boltre seg på når det gjelder utforskeren i meg. Jeg savner mer sideveier og flere ting å gjøre, for det å følge en gitt vei med klare mål er ikke særlig spennende. Hvor er det blitt kreativteten og hvorfor frarøve oss all frihetsfølelse?

Spill til PS Vita følger med!

Uten at jeg har en PS Vita og/eller har fått spilt versjonen som følger med som bonus (låses opp i januar 2013), så synes jeg det er verdt å nevne at det faktisk er et Ratchet & Clank-spill her som du kan bruke på din PS Vita (som er en del av det som kalles «cross-buy»). Kostnaden på dette spillet rettferdiggjøres ikke selv om det er to spill og det spillet som vi har testet faktisk ikke holder til mer enn 5 timer med repeterende og laber underholdning, men det er også verdt å merke seg at dette ikke er et spill man trenger å kaste bort fullpris på for å teste om man ønsker det.

Det er nesten med frustrasjon og enorm skuffelse at jeg la fra meg kontrollen etter at jeg spilte gjennom fra start til slutt på tre korte økter. Jeg har fått lengre og bedre spillopplevelser av minispill lastet ned via PS Store enn dette, og for å si det mildt så forventer jeg at så sterkt navn som Ratchet & Clank har mer på lager enn dette.

Det er ingen reell utfordring i spillet og spillet går omtrent på autopilot hele veien, noe som gjør at kjedsomheten kommer snikende relativt fort. Oppdragene er som nevnt repeterende og det hjelper lite at kontrollene føles naturlige og enkle å mestre. Historien gir meg ikke så mye å tenke på, men det er et snev av humor som fungerer godt også for meg som kanskje er litt eldre enn målgruppen. Spillet ser heller ikke ut som en million dollar og jeg savner en mer leken tone i alt fra menyens layout til hva man kan foreta seg på de tre planetene. Det er med tungt hjerte jeg må si at dette var en gedigen nedtur, selv for en som ikke er hardbarka Ratchet & Clank-fan.

3/10
0/100

+ Velkjent miljø med velkjente karakterer