Ratchet and Clank: Nexus
Torstein har igjen prøvd seg på Ratchet & Clank-serien. Er denne PS3-avslutningen noe å rope hurra for?
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 3. desember 2013 kl. 20:01.

Sist gang jeg møtte Ratchet & Clank – i Q Force – ble jeg skuffet. Mitt første møte med de høyt elskede spillfigurene, ga ikke veldig mersmak. Denne gang, derimot, smaker det ufattelig mye bedre!

Ratchet & Clank – de to høyt elskede spillfigurene, eksklusivt på Playstation – er tilbake. Og denne gang må de bryne seg på en kjeltring med særdeles skumle hensikter. Vendra Prog må stoppes, før hun klarer å destruere hele universet! Nei, det er ikke småtteri våre to helter skal opp mot her, og skjebnen er plasser i hendene dine. Bokstavelig talt.

Finner tilbake til kjernen

Jeg var ingen stor fan av Ratchet & Clank-serien, mye grunnet at jeg ikke har spilt noe særlig før jeg plukket opp det begredelige Q Force-spillet for et års tid siden. Etter så mye skryt var jeg faktisk bare nødt til å finne ut om de eldre spillene var verdt all hypen, hederen og æren. Heldigvis var de det. Det er også en god grunn til å hylle at spillutviklerne har gått tilbake til det som definerte spillene som grunnpilarer i Sony Playstations eget spillbibliotek, for det er jo et klart bedre spill enn det jeg spilte sist. Q Force, altså.

Denne gang er det ikke noe roting omkring i «tower defense»-land. I stedet satser Insomniac Studios på det som definerte spillserien: plattformspill, heftige actionscener og humor. I tillegg har de også med de vanlige minispillene hvor man er ment å få bryne hjernecellene litt. Men det slår aldri helt an. Helt greit at det er med, men det gir ikke de virkelig store utfordringene.

Lett, men FOR lett?

Det er ikke noe å legge skjul på; Ratchet & Clank-spillene har ofte gjort at jeg ikke har slitt meg i hjel for å spille fra start til slutt. Det er tilfellet også denne gang, og det tar ikke mer enn cirka 5 timer før jeg har nådd spillets ende. Heldigvis så har de gjort det smart ved å ha oppgraderinger og ting å samle på. Det gjør at jeg gjerne tar en tur innom for å sope med meg litt ekstra, etter spillets slutt.

Om du finner spillet FOR lett, så er det jo med vanskelighetsgrader her. Fra middels opp så er det faktisk ikke SÅ lett at jeg kjeder meg. Og det er nettopp det som er godt med dette spillet. Det kan fint spilles av de minste i heimen, men også gjerne av de litt eldre – som kanskje har et ekstra forhold til Ratchet & Clank fra gammelt av. Smart gjort å nå ut til et såpass bredt publikum. Spesielt siden det faktisk fungerer.

Ikke mye nytt i denne gården

Etter et par skuffende spill, har Ratchet & Clank funnet tilbake til sitt gamle jeg. Spillet ser friskt og fint ut, banene er innbydende og varierende nok til at jeg ikke går lei, og sjarmen er på plass. Noen vil kanskje klage på at de ikke har valgt å fornye seg i denne omgang, men jeg er faktisk veldig fornøyd. Jeg fordypte meg mer i spill-serien etter at alt det positive jeg hadde hørt om de tidligere spillene – og etter skuffelsen det var å spille «Ratchet & Clank: Q Force». Denne gang har de sørget for å hylle de første spillene, og gi et verdig farvel til en konsoll som nettopp er blitt byttet ut med en ny generasjonskonsoll; PS4.

Det er et stort pluss at vinnerformelen er tilbake for de kjente og kjære spillfigurene Ratchet & Clank. De vinker pent farvel, og takker for seg på PS3 med et spill som lett overgår de to foregående spillene – som ikke var seriens navn verdig. Her er det eventyr og underholdning som styrer, og de fokuserer på å nå ut til et bredt publikum med herlig variasjon innen vanskelighetsgradene.

Det er ikke bedre enn de gode gamle klassikerne i serien, men det holder et høyt nivå per dags dato når det gjelder mer konvensjonelle plattformspill. Tommel opp for «Ratchet & Clank: Nexus».

8/10
71/100