VI ANMELDER  Logitech G gir gamere nye muligheter
Pro Evolution Soccer 2013
Etter en noe lang innledning til spillet ved å lage en avatar og gjøre noe forhåndsinnstillinger for spillet blir jeg møtt med en av sangene jeg hatet mest anno sommeren 2012; altså Michel Telós forferdelige «Ai se eu te puego».
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 1. October 2012 kl. 22:29.

Etter en noe lang innledning til spillet ved å lage en avatar og gjøre noe forhåndsinnstillinger for spillet blir jeg møtt med en av sangene jeg hatet mest anno sommeren 2012; altså Michel Telós forferdelige «Ai se eu te puego». Bare dette gjorde at jeg fikk bange anelser om hva som lå foran med PES2013 i forhold til mange gode opplevelser med FIFA-serien på PS3en min. Det skal sies at jeg ikke har spilt PES siden det først kom på markedet som en utfordrer til FIFA, så spillmessig så var jeg veldig interessert i hva denne serien kan by på som ikke FIFA har. Svaret viser seg å være at FIFA ligger milevis foran på omtrent alle måter innen fotballspillsjangeren.

Forferdelig spillkontroll

Jeg må vel si at jeg synes hele spillets layout er utdatert og lite frisk. Jeg får ikke veldig lyst til å spille når jeg blir møtt med et slikt førsteinntrykk, men jeg klarer selvfølgelig å se forbi dette siden det jo er selve spillet ute på banen som spiller inn mest i et slikt spill. Det er derfor til min store forferdelse at jeg ser tydelig utdatert grafikk som får hele kampen til å virke stiv og arkadeaktig, men det er når jeg begynner å kontrollere spillerne at jeg får lyst til å slenge hele kontrollen i veggen. Kan det virkelig være mulig å styre disse tømmerstokkene? Hvor ble det av vendingene som virker naturtro og lekne? Nei, det skulle ikke være mulig å vite at dette er et fotballspill laget for 2012-2013 om man ikke visste det på forhånd.

Det er noe med flyten i spillet som også byr meg i mot. Pasningene er ikke så veldig frie og man føler nesten at man blir kontrollert til å føre spillet i en gitt retning med forhåndsinnstilte bevegelser på lagkameratene og deg også. Det føles tungt å spille fotball, og i mine øyne og hender så blir det så feil som det kan få blitt. Det skal flyte, ha god dynamikk og handle om lekende lett fotball. Tregheten til Messi burde vært ikke-eksisterende, men hos PES 2013 så er det faktisk et tema. Tragisk…

Det kommer seg utover … Faktisk!

Selv om alt jeg elsker ved fotball forsvant brått med velkomsten jeg fikk både på og utenfor banen, så vil jeg si at spillet faktisk vokser litt på meg. De tunge og lite smidige bevegelsene fungerer på en måte greit nok når alle har samme ulempen. Dessuten så tar det litt tid til å bli vant med dette nye spillet når man har mange år med FIFA på baken. Det neste hinderet, for min del, var å finne en kameravinkel som fungerte bra nok. «Live broadcast» er den mest spennende, men samtidig mest irriterende ved at den brått skifter kameravinkel midt i en situasjon hvor du fosser nedover høyrekanten og gjør deg klar til å slå et innlegg med dødelig presisjon. MEN bytter kameravinkelen må dette tas hensyn til ved å slå innlegget på en annen måte, og dermed gikk den sjansen i vasken. Andre kameravinkler er en mulighet, men denne gir den beste visuelle fremføringen for spillet.

Om jeg setter dette opp mot FIFA13 så klarer jeg å komme utenom det faktum at jeg synes FIFA gir meg den beste spillopplevelsen. Isolert sett så er PES et tyngre spill med flere elementer som oser god gammeldags arkade, men uten den virkelig flyten i verken menyer eller selve spillopplevelsen. Det beste med PES er at de har sikret rettighetene til den prestisjetunge Champions League, samt dens mindre spennende lillebror Europa League, men jeg klarer ikke å engasjer meg fullt i en treningskamp mellom Manchester United og Merseyside Red, like mye som jeg kan like Manchester United møte Liverpool med alle tilhørende lisenser på FIFA13.

For meg er det umulig å ikke sammenligne PES med FIFA. Spillene går ut på det samme og de er jo bitre konkurrenter som finner hvert sitt publikum. Jeg synes ikke PES har den samme flyten i det vakre spillet på gressmatta, og synes det er veldig kjedelig å ikke ha lisenser til at de store lagene i Europa heter det de skal hete. PES er allikevel et spill som vokser på meg og etter MANGE timer med kontrollen i hånda, begynner det å gå opp for meg hva de mener de som foretrekker dette spillet fremfor EA sitt flaggskip. Det er allikevel langt fra nok til at jeg bytter fil med det første. FIFA er milevis foran på så utrolig mange områder.

3/10
69/100

+ En annen variant å spille fotball på