One Piece: Pirate Warriors
En underholdningsserie som er enorm i Japan - men ukjent i Norden. Vi sjekker allikevel ut forholdene i pirat-land!
Skrevet av Bjørn Tore Boquist, den 20. september 2012 kl. 12:17.

One Piece. En anerkjent manga- og animeserie fra våre venner i Japan. Totalt ukjent for meg frem til nå, men dette spillet skal visstnok være en feiring av seriens femtenårsdag. Siden tusenårsskiftet har det blitt utgitt utallige spill i denne serien. En enorm serie i Japan, men bare middels populær i norden. Jeg skal i alle fall gi «Luffy» en sjanse til å overbevise meg.

Noe sært

Uten å være noen stor fan av japanske produksjoner som Naruto og lignende, hvor grafikken er i tegneserie-aktig stil, blir det ikke noe kjærlighet ved første blikk. Etter å ha sett en småspennende introduksjonsvideo med litt enkel knappetrykking blir jeg kastet ut i min første kamp mot stillestående fiender. Opplæringssystemet prøver å få meg til å utføre kombinasjoner, men å være «rambo» med kontrollen frister mer. Og funker.

Hovedfiguren er en tilsynelatende normal guttunge. Men etter hvert får du oppdage at han har spist gummifrukt, slik at kroppen hans nå er elastisk som få. Selv Tarzan ville vært imponert over måten «Luffy» klarer å slenge seg i lianer på. Dette gir også unike angrepsmuligheter. Andre spillbare figurer bruker for eksempel sverd for å ta rotta på sjørøverne.

Spillet fungerer halvveis som en film/tv-serie hvor du tar kontrollen når kampene skal utføres. Det er veldig mye kuttscener innimellom (hvor det ofte er stillbilder med stemmer i bakgrunnen), og underveis i disse må du i kjent stil trykke på en knapp når spillet sier at du skal det. Sikkert spennende for den som klarer å sette seg skikkelig inn i historien og for øvrig har en interesse for denne typen underholdning, men for meg blir det heller en tålmodighetsprøve.

Enkelt og greit

Spillet er ikke dubbet til engelsk, men er tekstet. Sikkert til stor glede for – igjen – de som dyrker det japanerne produserer av underholdning. For meg – slitsomt.

Kampene fungerer for øvrig bra. Frihetsfølelsen er god, og det er mange forskjellige angrepskombinasjoner man kan utføre. Det hele er dog for lett. Stort sett kommer fiendene i store hopetall, og en teller holder oversikten over hvor mange pirater du har vendt over ende. Denne stiger raskt – alt for raskt – og det eneste som kan sees på som en reell utfordring er bossene som dukker opp innimellom. Hvert brett, eller episode om du vil, ender nemlig med en skummel kjeltring. De andre fiendene står stort sett bare stille eller løper rundt deg, og når de lader opp til et angrep bruker de så lang tid at du kan knerte dem både en og to ganger for å unngå skade.

En stund er det gøy å denge løs rundt seg, løpe fort og være uovervinnelig, men i lengden blir spillet for ensformig. I tillegg til å være et actionspill er det også tegn til rollespillelementer. Du samler inn erfaringspoeng og karakterene stiger i nivå, samtidig som du også samler inn diverse gjenstander som kan gjøre reisen videre (enda) enklere.

Samarbeidsspill er også mulig, men er ikke testet lokalt. Over nettet er det mulig å spille sammen med andre, men da kan du ikke følge hovedhistorien, men spille deg igjennom brettene og avslutte med en bosskamp.

One Piece: Pirate Warriors var en brukbar introduksjon til sjangeren for meg. Det hele føles litt rart, litt enkelt og et spill som er langt unna 2012-standard. Allikevel var det tidvis morsomt med pirat-denging, og jeg er sikker på at den rette spilleren som vet hva en går til – og har interesse for denne typen japansk underholdning – kan få glede av «Luffys» eventyr. Eller om du har en forkjærlighet for lettkledde tegneseriebabes med enorm utrigning … Enten eller – i så fall kan du øke totalkarakteren et par hakk.

6/10
0/100

+ Bedre enn vanlige lisensbaserte møkkaspill, muligens en innertier for fansen