VI ANMELDER  Logitech G gir gamere nye muligheter
Need for Speed: Most Wanted
Spillhøsten og spillvinteren har med seg mange kjente navn i ny drakt. Need for Speed er en av de gamle traverne som varter opp med et godt gjennomført spill som tar bilspill til en ny og actionfylt fase.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 16. November 2012 kl. 11:27.

OK.. La det være klart med det samme at jeg har spilt en del bilspill uten at jeg har forelsket meg helt i sjangeren. Jeg har vært mer fan av spill som WRC enn de mer actionorienterte spillene fra NFS-serien; med et stort unntak av da jeg spilte Need for Speed: Underground på PS2. Denne gang er jeg faktisk mer overbevist over retningen som spillserien tar der den lar meg ta del av en stor og spennende verden full av overraskelser og fine utfordringer.

Ikke størst i klassen, men absolutt mye å gjøre

NFS: MW har gjort det bra ved å gi meg en stor sandkasse å leke i, men selv om jeg har sett bilspill som er langt større så er det ikke størrelsen det kommer an. I denne sandkassen er det nemlig et haug med aktiviteter bak hver lille bakketopp og rundt hver sving. Det gjelder små ting som å «samle på» det å smadre diverse digre reklameskilt, ta på seg et drifteløp eller å hamle opp med de politienhetene som har fått nok av at du i din nydelige Porsche 918 Spyder bryter fartsgrensen med merkbare verdier. Dette gjør at spillet har mange faser og gjør at jeg sjeldent kjeder meg. Jeg trenger jo ikke kjøre mer enn noen meter for å finne nye oppdrag eller småtteri for å fylle ut tiden. Du kan jo bare kjøre deg en tur i den flott byen også, men jeg synes jo at et spill som dette (som fokuserer på action og heftige billøp) fortjener å bli utnyttet til det fulle.

Skal jeg komme med noe negativt å si om det visuelle som setter en fantastisk fargerik spiss på en ellers begivenhetsrik opplevelse. Jeg synes faktisk at spillet blir i overkant glattpolert og pent, selv når man tar en trippel salto fremover og planter frontspoileren i en fabrikkvegg.

Hvor ble det muligheten til å style litt?

Da NFS møtte et slags Fast & Furious-miljø så var det store muligheter til å endre ting på bilene. Enten det var å legge på dekaler eller sette på de felgene du selv ønsker, så var det mengder av muligheter for å personliggjøre bilen du styrte. I NFS: MW har de fjernet mye av dette og lar deg heller vinne løp som blir premiert med ting som befinner seg under panseret. Dette er jo en liten gulrot det, men jeg føler at de frarøver oss litt den deilige følelsen av å skape noe eget.

Bilene som er med i spillet er plassert rundt omkring i byen, og for å låse opp muligheten til å kjøre disse bilene så må man simpelthen bare finne den bilen du ønsker deg, kjøre bort til den og vips… du sitter bak rattet på en flunka ny bil som du får nye oppdrag med. I tillegg så har man kanskje sine egne preferanser når det gjelder følselen av å kontrollere bilene, og de bilene som de har plassert i dette spillet kan variere veldig i alt fra akselerasjon til grepet på veien. De har også en liten meny som gjør at man enkelt finner frem til de bilene man har funnet i byen og kan med få trykk gjøre endringer som gjør bilen enda litt råere.

Online-delen utvider horisonten kraftig!

Det kan bli litt kjedelig å spille de fem oppdragene som er knyttet opp mot hver av bilene i spillet, så det er helt naturlig å søke mot online-delen ganske så kjapt. Har man innfunnet seg spillets kontroller og knapper, så er det egentlig bare å kjøre på med online. Og det er her spillets kjerne kommer frem. Det gjelder egentlig bare å være best av kameratene dine i alt som kan gjøres på spillet. Enten det gjelder hvor fort man har kjørt forbi en spesifikk fotoboks eller sette en knusende rekord på et timet løp.

Jo flere venner du har som spiller dette spillet, jo mer moro får du. Det er kniving om hver eneste lille utfordring i spillet og det er bare å innse at det sosiale aspektet ved dette spillet gjør underverker. Personlig så hadde jeg aldri trodd at det skulle bli så intenst og så spennende som dette, og jeg glemmer nesten at spillet har en singleplayer-del når jeg lar tennene synke inn i det saftige kjøttstykket av en overraskende godbit (kalt online-delen) før jula setter inn.

Jeg føler meg nesten heldig den siste tiden. Det er ikke mange spill som har skuffet meg og med null forventninger til det nyeste spillet på NFS-himmelen, får jeg servert nok et godt spill. Denne gang er det online-delen som styrer showet og det er faktisk helt greit. Det er OK å spille alene her, men det er når man får blåst liv i konkurranseinstinktet som spillet viser seg frem fra sin aller beste side. Jeg savner litt frihet til å gjøre bilene så særegne som man selv ønsker rent utseendemessig, men det er mulig å gjøre flere forandringer som gjør bilene bedre å kjøre; på mange måter. NFS: Most Wanted er et svært så hyggelig bekjentskap i en spennende by med mange utfordringer, så det spørs vel om jeg ikke kommer til å tilbringe litt for mange timer gravd ned i dette spillet også.

8/10
77/100

+ Online-delen