LittleBigPlanet Karting
ModNation Racers-utviklerne har i samarbeid med LittleBigPlanet-utviklerne laget et karting-konsept for LittleBigPlanet-fansene der ute. Vi tar en titt på om klampen når bånn, eller om det er hikke i potta.
Skrevet av Geir Kihle Hanssen, den 26. november 2012 kl. 11:08.

Er det ikke typisk? Redder du verden fra én trussel åpner du veien for at en ny fare kommer inn i bildet. Denne gangen er det den grådige horden, men disse kan ikke beseires på samme måte som tidligere. De er nemlige flittige brukere av «lynraske» kjøretøy og dermed umulige å fange til fots. Du må derfor kapre et av disse kjøretøyene og hamle opp med dem på deres måte, nemlig ved å kappkjøre mot dem på baner hvor du også får våpen du kan sprenge bilene deres med. Ved å vinne mot dem jager du dem tydeligvis vekk. Vel… Det holder visst å komme blandt de tre beste for å jage dem vekk. Selvsagt…

Spillet er basert på det klassiske go-kart-konseptet som ble introdusert til verden i 1992 med Super Mario Kart. Det er et samarbeid mellom skaperne av ModNation Racers-skaperne (United Front) og LittleBigPlanet-skaperne (Media Molecule). ModNation Racers var et spill som ble varmt mottatt som et meget bra karting-spill. Det var spennende kappkjøring, fin balanse på offensiv og defensiv spillstrategi og en god level-constructor. På sin side ble også LittleBigPlanet hyllet som et veldig godt spill, blandt annet av meg selv. Spørsmålet som da gjenstår er; blir bra + bra = veldig bra?

Dessverre har LBP Karting flere problemer som gjør at det bare ikke blir tilfellet. Det er ikke så lett å peke på hvorfor ikke, men det mangler noe. Det er ikke spennende å kjøre. Grunnene til dette kan være flere, men for å nevne noen ting så går det stort sett akkurat litt for sakte til at det blir «intenst» nok. Et annet problem er at det er litt skjev balanse på hvor mye (eller lite) som skal til for å ødelegge farten eller flyten din. Logisk nok skal det straffe seg å komme borti veggene, men problemet er at det også straffer seg å dulte inni motstandere også. Til tross for at du kan lange ut slag mot motstandere som er innen en arms rekkevidde. Med andre ord; hvis du slår dem så er det greit, men du kan ikke dulte inni dem for å prøve å skvise dem ut. Logisk nok…

ModNation Racers hadde også et konsept i sitt spill som tillot at du kunne forsvare deg mot innkommende angrep ved å bruke et skjold. Energien som krevdes for dette skjoldet kunne også brukes til å booste deg og gi deg bedre fart, hvorpå denne energien ble samlet opp ved å gjøre triks og stunts på banen. Hvis du brukte opp boosten din så hadde du ikke lenger energi til å sette opp skjoldet og forsvare deg mot angrep. Denne miksen gjorde det innvolverende å spille fordi du alltid hadde noe å ta høyde for på banen. LBP-Karting mangler dette. Du kan forsvare deg mot innkommende angrep ved å bruke våpnene du finner mot raketter og lignende som har deg som mål, men du mister da dine offansive muligheter.

Dette høres i teorien ut som en god ide, men det ødelegger for «actionfølelsen» på banen. Når du har fått tak i et våpen så klarer du aldri helt å fyre av våpenet mot en fiende uten å først vurdere tapet av forsvaret ditt. I ModNation Racers var det aldri et problem fordi forsvaret baserte seg på hvor gal du var på banen, ikke hvordan du prioriterte våpenbruken.

Selve banene er veldig godt detaljerte og jo lenger ut i spillet du kommer jo mer ravende gale blir de. Variasjonen av hopp og hinder er ganske gode, og de har til og med inkludert funksjonalitet der du noen ganger må bruke den gode gamle grappling gun fra LBP 2. Til tross for dette klarer jeg ikke å bli ordentlig underholdt der jeg kjører. Det mangler noe som aktiverer og motiverer når du ikke har våpen og bare kjører i håpet om at ingen skyter noe på deg. Noe som kan gi følelsen av at du faktisk kan gjøre noe ekstra for å hente deg inn om det skjer noe galt.

Alt er ikke bare halvgjort dog: De har introdusert et ganske kult konsept, og det er battlegrounds. Dette er karting på en åpen bane der det ikke er noen rett vei eller gal vei. Det er på mange måter Twisted Metal for de som kjenner til det. Det handler ikke om å krysse noen mållinje først, men snarere å bare skyte ned så mange motstandere som mulig. Disse banene er små nok til at det fort kan bli et svåre kaos og dette gir akkurat den intensiteten jeg savner ellers i spillet. Bare synd at dette kun er baner som forekommer noen ganger.

Tro til tradisjon for både ModNation Racers og LBP er det selvsagt en creative mode. Du kan lage dine egne baner! Det er kjempelett å lage en grunnleggende bane. Du bare maler en vei som til slutt ender opp der den startet. Problemet oppstår i alle tilleggsfunksjonene. Det er et sinnsykt enormt repertoir av tilleggfunksjoner som kan legges ut her og der, men det krever mye innsikt og forståelse. De har gjort sitt beste til å legge ved forklaringer og tutorials, men det er kun videoer av at det blir gjort og det blir veldig mye informasjon å behandle på en gang. Personlig hadde jeg sinnsyke planer for banen jeg skulle lage, men endte opp med å gi opp før jeg kom halvveis fordi det ble for komplissert til at det ble underholdende for meg.

En annen svakhet er at LBP-karting mangler en fundamental funksjon som ModNation Racers hadde, nemlig støtten for å automatisk plassere ut «pynt» langs banene. Med mindre jeg bare ikke klarte å finne ut av hvordan jeg gjorde det naturligvis. Problemet da er at det er ikke bare å male opp en bane og fylle den med «pynt». Alt tar veldig mye tid og dette gjør at det er sjeldent virkelig gode spillerlagde baner tilgjengelig der ute på nettet.

LBP-karting bygger på et hav av flotte muligheter og gode konsepter. Allikevel klarer det ikke helt å dra i land storfisken. Det oppleves litt for ofte litt kjedelig å kjøre banene, og de mer spennende opplevelsene kommer litt for sjeldent. I baneskapermodusen gaper de over for mye og jeg tror mange vil oppleve det som demotiverende å skulle lære seg for å lage en virkelig god bane. Mulighetene er dog enorme og hvis man virkelig gidder å sette seg ned med det så kan man ende opp med noe helt utrolig spektakulært, noe de selvsagt skal ha skryt for!

Det er ingen enorme mangler i spillet, men det er mange små, og de til sammen ødelegger for et spill som kunne blitt et virkelig flott tillegg til LBP-universet.

6/10
65/100