VI ANMELDER  Dark Souls III
VI ANMELDER  Sébastien Loeb EVO Rally
VI ANMELDER  Football Manager 2016
VI ANMELDER  Fallout 4
VI ANMELDER  Call of Duty: Black Ops III
VI ANMELDER  Guitar Hero Live
ANMELDELSE
Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Enda et Final Fantasy spill er ute, og denne gangen er vi klare for siste spill i 13-trilogien om Lightning.
Skrevet av Pernille Wangsholm, den 28. februar 2014 kl. 18:28.

Mye har skjedd siden de forrige spillene, men ikke så mye du trenger å bry deg om. Du spiller karakteren Lightning, som har sovet i 500 år. Søsteren din er vekke, og verden holder på å gå under. Ditt oppdrag er å redde så mange sjeler du kan før dette skjer. Hvis du gjør alt riktig vil Gud prøve å gi deg tilbake søsteren din.

Jeg anbefaler å lese deg opp på de to første spillene hvis du vil få mer ut av historien, men det er ikke nødvendig.

Spillet er stort sett veldig pent. Det er tydelig at Square Enix har brukt mye tid på karakterene sine, men det samme kan ikke alltid sies om omverden. Musikken er flott, men den er ikke like minneverdig som i de tidligere spillene. Dette til tross for at Square Enix prøver å dytte den på oss så mye som mulig.

Schematas

Kampsystemet har fått en stor oppgradering siden de to første spillene, og godt var det. Det føles fremdeles som et typisk RPG, du har en angripsressurs som brukes til å angripe, forsvare, og bruke magi.

De har også innført et Schemata-system. Her setter du opp flere sett av utstyr, våpen, og angrep, og den ivrige RPG-fan kan min/maxe så mye den vil. Disse settene vil du bytte mellom i løpet av kamper, både når du går tom for energi på ett av dem, og du møter på monster med spesielle svakheter.

Det er én ting som skurrer med kampsystemet, og det er at det ikke har noe direkte å si på utviklingen av karakteren din. Du får penger og generelt tyvegods.. og det er stort sett det. For å forbedre karakteren må du fullføre oppdrag. Selv denne karakterforbedringen går bare på mer helse, mana, og flere angrep. Square Enix går her mer tilbake til det vi kjente fra de første Final Fantasy spillene.

I tillegg til dette vil oppdrag også redde sjeler, som du må samle for å utvide levetiden til verden. Hovedoppdragene føles viktige, men det meste annet virker som småplukk av typen, «en gutt har mistet ballongen sin».

Hele denne settingen med tid er viktig i spillet. Du har en stor klokke som tikker ned til dommedag, og første halvdelen av spillet føles veldig stressende. Enkelte oppdrag kan bare fullføres innen visse tidsrom, og det er utrolig irriterende å komme 2 minutter for sent for å levere noe, og så måtte vente med å fullføre til neste dag.

Frihet

Det dette spillet virkelig gjør det stort på er frihet i spillingen. Der de to første spillene ofte kunne gi deg følelsen av å bare løpe mellom cutscenes, gir Lightning Returns deg mulighet til å spille på den måten du vil. Du vil også merke at du faktisk har mer enn nok tid på deg til å fullføre hovedhistorien, på godt og vondt. De siste par dagene går med til venting på verdens undergang, som du kan bruke på å farte rundt og gjøre ekstra oppdrag.

Det er flere byer og steder å utforske, noe du står fritt til å gjøre.

Du har mulighet til å bygge opp titalls forskjellige Schematas for å prøve deg frem i kamper, men hvis du ikke liker dette kan du også hoppe helt over de fleste kamper uten at det gjør noe stort utslag. På høyere vanskelighetsgrad vil du miste litt tid hver gang du rømmer, men ellers har det lite å si.

Svak Historie

Da har vi kommet til det som skuffer meg med dette spillet, nemlig historien. Du får rett og slett ikke “final fantasy” følelsen. Jeg blir ikke engasjert i karakterene, og hvis jeg først pauset spillet for å ta meg noe å spise så kunne det ta timevis før jeg kom meg tilbake. Når tilfeldige filmer på YouTube kan distrahere meg såpass lenge, så er det noe galt. Det gav meg også egentlig bare lyst til å sette meg ned og spille litt World of Warcraft igjen.

Svak historie har vært et problem gjennom hele FFXIII-serien. Dette spillet kunne vært bra, men gjennomførelsen er dårlig og kjedelig. Hovedpersonen Lightning har nesten ingen følelser, noe de unnskylder med at «Gud tok dem vekk». Hvordan dette skal stemme overens med at Gud utnytter følelsene hennes ovenfor søsteren for å få Lightning til å gjøre det han vil.. det henger ikke helt på greip. Spillet er dessverre fult av slike logiske brister og unødvendigheter. Handlingen skjer 500 år frem i tid, men dette har egentlig ingen innvirkning på spillet, annet enn å gjøre alle karakterene bitre. Samtidig som Lightning sovnet stoppet menneskeheten opp, ingen ble eldre og ingen nye barn ble født. Med andre ord, alle kjente og kjære karakterer er der fremdeles. Dette hoppet har så godt som ingenting å si for plottet, det gir bare en enkel forklaring på hvorfor alle i spillet er sure.

Konklusjon

Hvis du er en fan av RPG og Final Fantasy er dette definitivt et spill det er verdt å spille gjennom. Historien er ikke så engasjerende, men så lenge du er klar over det fra begynnelsen burde det gå greit. Det er trist det ikke var bedre, og når jeg først la spillet fra meg tok det lang tid å plukke det opp igjen.

Til tross for det overnevnte, så koste jeg meg da jeg først satt meg ned med det. Det er mye bra, så lenge du ikke forventer at historien skal dra det hele.


6/10
Vår karakter
66/100
Norsk sum

+ Stor frihet
+ Bra kampsystem
+ Schematas

- Svake karakterer og historie
– Lite engasjerende
– Logiske brister

Pernille Wangsholm har skrevet denne anmeldelsen.

21 år, studerer Datateknikk på NTNU og jobber deltid i IT-avdelingen ved NTNU. Har alltid vært interessert i spill, hvor det spilles alt fra MMO på PC til PS3.

KJØP SPILLET se billigste pris

Fant ingen priser for dette spillet. Dette kan komme av at spillet ikke er i fysisk salg på nettbutikk, eller at det kun tilgjengelig på konsollenes egne markedsplasser.

SPILLINFO alt om spillet

Testet på:Playstation 3
Lansering:14. februar 2013
Utvikler:Square Enix
Utgiver:Square Enix
Alder:16 år +
Les norske anmeldelser av spillet
 
 
Switch to our mobile site