LEGO Marvel Super Heroes
Lego-spillene fortsetter i samme spor som tidligere, og beveger seg videre til nok et spennende univers.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 27. januar 2014 kl. 17:30.

For de som kjenner til Marvel-universet, bugner det over av slemme makter som ønsker å ta over jorden. Doctor Doom har nå slått seg sammen med Magneto og Loki (for å nevne noen), med store planer om å – du gjettet riktig – ta over jorden. Dermed må alle heltene i Marvel-universet slå seg sammen for å redde jorden, igjen. Og denne gang gjør det de som små klosser – også kjent som LEGO.

LEGO og Marvel

Det er ikke få spill som LEGO har gitt ut de siste årene som alle ble store favoritter hos gamere. De har hatt den fantastiske evnen til å ha fokuset rettet mot et stort omfang av aldre, som har gjort at både små og store spillentusiaster har godtet seg med spillene. Når de nå beveger seg inn på et område som står mitt hjerte nær, så var jeg – på forhånd – veldig spent. Marvel er og blir noe jeg alltid vil like, og etter at jeg så at de klarte å levere gode spill hos DC Comics og med Batman, var iveren stor etter å se hva de klarte å gjøre med Marvels helter.

At de lett kunne gjort gode ting med én superhelt har de bevist før, men nå skulle de samle et tungt arsenal av superhelter sammen med sine svorne fiender. Og gleden er stor når jeg kan meddele at de ikke biter over mer enn munnen takler. De balanserer det hele på en god måte, og lar meg bli greit kjent med de heltene jeg kjenner best, like mye som de som jeg har lite kjennskap til.

LEGO er problemet

For meg er problemet med dette spillet at de ikke har gjort noen store forsøk på å fornye seg. Joda, jeg liker hvordan LEGO-spillene er bygd opp, men etter at jeg har spilt mange LEGO-spill har jeg funnet ut at de stort sett alle byr på de samme oppgavene. Vi følger en viss gitt hovedhistorie og blir plassert i et velkjent univers. Ved siden av det skal man løse en rekke små oppgaver, låse opp spillfigurer og samle små gjenstander. Det er ikke de store mysteriene, ei heller de store oppgavene, som gjør at man greier å se aldersspennet de har tatt fatt i. De minste kan bryne seg litt, mens jeg selv foretrekker å kose meg med krysningen mellom LEGO og Marvel – med de mange pekerne mot det gedigne Marvel-universet.

Likevel blir LEGO-delen av spillet problemet for meg. Jeg klarer ikke helt å se hvordan LEGO beriker Marvel, og jeg må si at Marvels Ultimate Alliance-spill lett overgår et slikt spill. MEN så er det dette med de minste som spiller da. For dem er det nok en ålreit introduksjon til et univers de kommer til å bli godt kjent med både gjennom filmer, TV-serier og spill i tiden som kommer også. For en rutinert Marvel-fan er det derimot ikke noe spesielt nytt i dette spillet. Enten om det gjelder LEGO eller hvordan Marvel kommer ut av dette.

Stort omfang

Ikke bare har du mulighet til å boltre deg med 150 superhelter, men det er også et stort spillområde som «LEGO Marvel Super Heroes» lar deg prøve deg på. Jeg synes det er spennende å utforske alt fra Asgard til Starks kontor, slik som man har hatt sett det på film de siste årene. Det er et stort spill, og det er mye å gjøre. Selv om det ikke blir SÅ vanskelig som jeg kanskje hadde håpet på.

Spillet oppfordrer til regelrett samlemani, og det er noe disse spillene har gjort gjennom mange spill. MEN selv dette er ikke hva jeg anser som vanskelig. Mer kjedelig, vil jeg si.

Et svakt punkt som utmerket seg fort er at de ikke har forsøkt seg på oversetting av talen i spillet. Dette gjør at de ekskluderer de minste som kunne koset seg med dette spillet. Likevel er jeg såpass svak for Marvels univers, at det alene var nok til å pirre nysgjerrigheten min.

Det er mye spennende her, men jeg synes en del forblir uforløst. Mye kunne de kanskje løst ved å ha mindre karakter og større fokus på historier rundt noen få utvalgte. Det ER lov å lage flere spill, LEGO!

5/10
70/100

+ Marvel-heltene i LEGO-«drakt»