LEGO Lord of the Rings
Som guttunge var jeg stor Ringenes Herre-fan. Da den første filmen hadde premiere i 2001 var jeg ikke fyllt elleve, men fikk overtalt min mor til å ta meg med på kino. Etter den gang ble det både sengesett og brettspill med brorskapet. Dog har jeg brukt ytterst få timer på de mange videospillene som finnes, og da er det intet dårlig gjensyn når «LEGO Lord of the Rings» skal testes.
Skrevet av Bjørn Tore Boquist, den 4. desember 2012 kl. 01:06.

Litt av et gjensyn

Det første som slår meg når jeg fyrer i gang disken er språket. Der spill som «Halo 4», «Forza Horizon» og «Call of Duty» blir oversatt til norsk (enten tekstlig eller også dubbet), er dette mangelvare her. Hvorfor dette ikke er tekstet på norsk eller har norske menyer er for meg uforståelig!

Når det er sagt svekker det ikke min opplevelse nevneverdig. «LEGO Ringenes Herre» er altså nok et spill fra Telltale Games. Konseptet er å lage en familievennlig spillversjon av velkjente filmserier. Både «Indiana Jones», «Harry Potter» og «Batman» har fått gjennomgå tidligere, og spillerne har tidvis vært svært fornøyde med disse spillene. Uten å ha spilt de, skjønner jeg raskt hvorfor. Dette spillet suger meg inn i Ringenes Herre-universet med en gang, og er en fornøyelse å spille!

Spillet er tro mot historien til de tre filmene, og vi følger atter en gang brorskapet i deres ferd mot dommedagsfjellet hvor den ene ringen må ødelegges. Selv om det hoppes mye i historien, er de viktigste scenene intakt. Store deler av spillet består av å løse utfordringer for å komme seg videre, og her må hele brorskapet bidra. Alle karakterene blir etter hvert spillbare, og alle har sine nødvendige egenskaper som må brukes for å komme seg videre. Nivået er tilpasset de mellomste spillerne, og jeg tror utfordringene treffer perfekt her. En del slåssing, og en del gåteløsning. Noe repeterende, men den gode og velfortalte historien klarer å holde på spenningen.

Et fantastisk univers

Selv om alt er laget av LEGO er Ringenes Herre-universet intakt. Det ser svært bra ut, og musikken bidrar til å skape en stemning som bare oppsluker meg helt. Når det skal sies har spillutvikleren lite med Ringenes Herre-musikken å gjøre, men jeg sluker den rått. Herlig! Dette er helt klart en fantastisk måte for de yngste å oppleve det fantastiske universet til J.R.R. Tolkien. Filmsnuttene som dukker opp innimellom holder så høy kvalitet at de løfter hele opplevelsen betraktelig.

Utviklerne har også tatt sine friheter innimellom. Historien blir ofte fortalt på en humoristisk måte, med forutsigbare hendelser som poden garantert kommer til å le av. Det skjuler seg mange gjemte skatter underveis som man kan søke etter, dersom man går lei av å knuse de mange legoklossene som befinner seg overalt. «LEGO Ringenes Herre» er et utmerket eksempel på et spill som både guttungen og de voksne i huset kan kose seg med.

Co-op er naturligvis tilgjengelig og gjør reisen enda mer spennende – og dette spillet er kanskje som skapt for det. Det er jo tross alt snakk om et brorskap som legger ut på tur …

«LEGO Lord of the Rings» bør stå øverst på ønskelista til mange spillglade gutter og jenter denne julen. Det oser kvalitet, selv om spillet har sine skjønnhetsfeil og sliter med noe repterende oppgaver. Det herlige Ringenes Herre-universet er intakt, og jevnt over blir det en glatt og fin opplevelse – for hele familien. Anbefales!

8/10
80/100

+ Totalpakken treffer alle aldersgrupper + Tro mot Ringenes Herre-universet + Utfordrende, tøft, morsomt