Invizimals: The Lost Kingdom
Bli med på en eventyrlig reise i et tapt kongerike. Men blir det en herlig eller en kjip reise?
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 22. november 2013 kl. 22:41.

Her tynes det ut noen kroner av de yngste spillerne. Det er vel antageligvis tanken bak – i hvert fall. Om de lykkes er jeg noe mer skeptisk til, for spillet er bare ikke bra nok i lengden.

For de yngste

At du tar kontroll over en ung spillfigur som har evnen til å transformere deg til forskjellige skapninger, sier nok sitt om hvor spillet sikter seg inn. Jeg befinner meg godt over denne grensen, men det betyr ikke at jeg i utgangspunktet IKKE kan kose meg med slike spill. Se bare på Sly, Ratchet & Clank og andre plattformspillfigurer som har gjort det stort både hos voksne og barn.

«Invizimals: The Lost Kingdom» har derimot et element som ikke passer meg så godt. Vi får nemlig elementer av Pokémon midt oppi det hele, og selv om de har blendet inn dette i spillet på en måte som gjør at jeg ikke kaster håndkontrollen i bakken over nok et spill som baserer seg på kort, kortenes figurer og deres skills, føles det litt feil. Det blir et irriterende element som hele tiden overstyrer den totale friheten som plattformspill gjerne gir meg. Jeg blir faktisk litt distrahert over å vite hva som faktisk befinner seg i fundamentet. Ja, de samme kortene med skills, skjult bak en litt mer spennende fasade.

Flere konsoller

I sitt enkleste er det kun kort mot kort, skills mot skills på en mobil-app, men så har spillet også et litt større univers hvor du kan «fange» 150 forskjellige monstre på PS Vita. På PS3 er det eventyrlig plattformspill som gjelder, og jeg må si at jeg foretrekker dette. Som nevnt så liker jeg ikke fundamentet i kortform, men til tider klarer jeg å legge dette til side – for å konsentrere meg å leve meg inn i universet jeg får boltre meg i på PS3.

Men på tross av bred satsning på flere konsoller, er ikke denne versjonen helt i toppsjiktet. Mye av problemet er at jeg føler at spillet er så vanvittig upolert. Ikke bare dreier det seg om den kantete grafikken, men det går aldri grundig til verks. Oppdragene du får er stort sett bare at du må slå i stykker ting og fiender som står i din vei, og så kan du bruke 16 utvalgte monstre som kan gagne spillet i din favør, om du bruker dem rett. Noen MÅ du faktisk bruke for å mestre omgivelsene, mens andre kun gir deg en ørliten fordel.

Men barna da?

Det vil nok uansett overraske meg stort om barna ikke finner dette morsomt. Det er lett å sette seg ned med, kontrollene er intuitive og enkle, og samtidig så er også spillet lett å like. Du spiller tross alt en liten gutt som kan transformere seg til å bli behjelpelige og tøffe monstre, og det er jo grunn nok til at mange små vil kunne relatere til spillets sjarme.

For meg er det derimot langt ifra utfordrende, og jeg sliter med å leve meg skikkelig inn i spillfigurene man blir kjent med. Historien er platt og jeg føler at verken spillmekanikk eller tyngden i historien gir meg nok motstand til at jeg anser spillet for godt nok. Det finnes bedre spill enn dette i samme sjanger og i omtrentlig samme type univers.

Om du ikke er blodfan av Pokemon-seriens flaggskip, kan du nok fint klare deg uten dette.

«Invizimals: The Lost Kingdom» har noen ålreite høydepunkter hvor man oppdager nye krefter hos nye monstre, men ironisk nok er dette plattformspillet vanvittig platt. Det gir meg ikke noen store utfordringer og byr ikke på særlig med nyvinninger heller. Jeg lar meg aldri fenge, og nettopp der burde de satset mer. Dra meg inn i spilluniverset med én gang, så er jeg der. Det klarer ikke dette spillet.

4/10
0/100

+ Ålreit for de minste