Injustice: Gods Among Us
Etter at Mortal Kombat-skaperne flørtet med superhelter i Mortal Kombat vs DC Universe, så har de denne gang tatt den helt ut. Injustice: Gods Among Us er et helstøpt slåssespill hvor du har alle tenkelige muligheter til å utforske en spennende verden, både online og offline.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 30. mai 2013 kl. 13:48.

GOOD GUYS GONE BAD?

Justice League er DC Comics sin store motvekt til Marvel-universets The Avengers. Samlet på en fjøl står Batman, Superman, Green Lantern og mange andre, for å nedkjempe ondskapen som stadig truer jordas eksistens. Når superheltene brått blir transportert til hva som virker å være en parallell verden, finner de fort ut at noe er riktig galt. De slemme er blitt snille og alle superheltene forener krefter i ondskapens ånd. Hvem står egentlig bak dette, og må Batman og alle de andre trenge hjelp fra sine fiender for å slå alternative versjoner av seg selv??

Det må jo sies at DC Comics har et interessant karaktergalleri om de samler alle sine tungvektere av etablerte superhelter. The Flash, Batman, Green Lantern, The Joker, Wonder Woman, Superman, Lex Luthor og en haug med mer eller mindre kjente helter og skurker; de er her alle sammen, og det føles så utrolig godt å kunne prøve ut alt det de har å by på.

Jeg har aldri lagt skjul på at jeg er en stor fan av tegneserier og superhelter. DC Comics gjør det smart i å introdusere oss for alle de som dukker opp her. Noen helter og skurker kjenner vi godt fra spill og filmer som har kommet ut de siste årene, men det er nok når man gjør nye bekjentskap at spillet virkelig blomstrer. Det å spille som 2013-versjonen av The Flash er vanvittig tilfredsstillende, og det gjør inntrykket mitt en god del bedre enn det jeg fikk av en film som kom ut på 80-tallet, kalt Flash Gordon. Men dette er bare en av mange karakterer som fikk meg i perlehumør. Hver sin helt/skurk har sin styrke som passer best mot en strak motsetning. The Flash fungerer perfekt mot en stor, tung og treg motstander, mens for eksempel Green Arrow kan gjøre susen mot en som Bane, som på sin side trenger nærkamp for å utøve sine krefter best mulig. Det er med andre ord mye spennende å boltre seg med blant disse karakterene!

MYE UNDERHOLDNING I ET STORT SPILL

Som om det ikke var nok at det er en stor gjeng med spennende karakterer, så har de virkelig lagt vekt på at du ikke skal kjede deg her. Jeg spilte først igjennom en herlig enspillerdel hvor man nesten ikke føler at man spiller et slåssespill. Mange fantastiske videosekvenser binder sammen en fullverdig historie, slik at kampene føles som gode avbrekk. Det er NESTEN som å se en film hvor man får lov til å delta i en ørliten grad.Og det er herlig befriende i et univers som dette. Måten det hele er bygd opp på gjør også at jeg aldri kjeder meg i selskap med de man skal slåss med. Historien er delt opp i flere kapitler, hvor hvert kapittel har sin hovedperson. Noen kamper senere er man så over på neste karakter, og det fungerer helt utmerket.

Etter at jeg spilte meg ferdig med den overraskende spennende og intense single player-modusen, forsøkte jeg meg online hvor jeg fant mye moro med noen hektiske timer hvor jeg testet ferdighetene mine opp mot andre spillere. Og som om ikke det var nok, så er

det også mulig med enda flere spillmoduser hvor man kan få testet tålmodighet og ferdigheter. Det er utfordringer og såkalte battles her hvor du kan forsøke deg på ting som å starte med veldig lite helse, eller hvor du kan forsøke å ta ned et knippe utvalgte fiender ved å velge deg en karakter som skal få testet ferdighetene sine. En helt vanlig treningsmodus er også tilgjengelig, hvor du kan øve deg på forskjellige komboer, og/eller bli kjent med enkelte karakterers styrker og svakheter.

SLÅSSESPILLET OVER ALLE SLÅSSESPILL?

Jeg mistet nesten helt interessen for slike spill da jeg og en kamerat hadde spilt i stykker hver vår kontroll gjennom Mortal Kombat og Street Fighter for altfor mange år siden. Etter det dukket det opp et lignende spill, men ingen fristet særlig. Helt til skaperne av Mortal Kombat fant ut hvordan de skulle huke tak i meg. Dette spillet gir meg herlige nostalgiske vibber, samtidig som det ser uhyre friskt og skarpt ut. Hver eneste bane har et yrende liv i bakgrunnen, og man føler seg tatt godt vare på rent visuelt. I tillegg skal det sies at utviklerne har holdt litt tilbake på det brutale som i stor grad definerte rammen til Mortal Kombat. Og det føles egentlig bare naturlig når de boltrer seg i et tegneserie-univers som dette.

Jeg må innrømme at et hardbarka slåssespill ikke nødvendigvis trenger en enspillerdel og en historie som fenger, men det er veldig godt når det faktisk er gjort plass til noe slikt her. Jeg synes det var både spennende og friskt at de klarte å spinne en såpass god historie rundt et slikt, i utgangspunktet, ordinært slåssespill. Med tanke på alle mulighetene som ligger til rette både online og offline, blir Injustice: Gods Among Us en fabelaktig spillopplevelse. Du kan kanskje kjede deg i lengden, men det er kun en mikroskopisk sjanse for nettopp det.

9/10
79/100

+ Et herlig utvalg av karakterer