inFamous: Second Son
Kan inFamous på PS4 virkelig vise hva maskinen kan? Torstein finner ut av det.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 19. april 2014 kl. 13:54.

PS4 har enda til gode å briljere med et av sine spill. Dette spillet er et steg nærmere den store «wow-effekten», men det er fortsatt et par steg igjen.

På utsiden av Seattle, hos et lite indianersamfunn, er dagene kjedsomlige og trege. Delsin Rowe, som er en ung og leken parkourist, bruker dagene på å komme på kant med loven – som i dette tilfellet også er hans bror, Reggie. Når en fangetransport krasjer rett foran øynene til Delsin og Reggie, blir hverdagene aldri det samme igjen. En mann overfører sine superkrefter til Delsin, og med det er Delsin nok et mål på radaren til DUP ; et organ som er ute etter å sette en stopper for alle som innehar superkrefter.

Litt platt historie

Det er faktisk ikke så altfor lenge siden at jeg først stiftet bekjentskap med Cole MacGrath gjennom «inFAMOUS». Jeg elsker superhelter, så det å kunne ta midlertidig bopel i en skikkelse med enorme krefter var fortreffelig. Det kjedelige med det første spillet var at jeg ikke følte at historien hadde mye å si. Det var lineært og jeg følte at jeg bare hoppet rundt og gjorde det samme om og om igjen. Heftige superkrefter var altså ikke nok i lengden.

Og selv om «inFAMOUS: Second Son» faller litt i samme fella, så er det jo en ny historie med ny giv. OK, så er det en platt historie denne gang også, men det er faktisk ikke så ille som det høres ut. Det er ikke sånn at jeg må finne alt på egenhånd, og jeg føler ikke at jeg må gjøre det samme om og om igjen. Det gir meg mer motivasjon til å fullføre hovedhistorien, og jeg koser meg samtidig mer med å gjøre det.

Fundamentet er det samme

Om du har spilt forrige spill, så kjenner du godt til karmasystemet som spillet tar i bruk. Gjennom hele spillet kan du foreta deg valg som former spillfiguren din som enten god eller ond, og det føles faktisk tungt å ta valg som former meg til en slem og usympatisk fyr. At jeg faktisk bryr meg om valgene jeg foretar meg, beviser jo at spillet og spillfiguren jeg spiller med går inn på meg. Slike ting er sjelden vare i superheltspill.

Likefullt er det viktig og essensielt; i hvert fall for denne spillserien.

Det mest spennende med et slikt system er riktignok at man får forskjellige krefter i forhold til om du foretrekker å bli ond eller god. Jeg synes kanskje de heftigste kreftene ligger på den mørke siden, men kreftene på den andre siden er ofte ålreite nok til at de kan forsvares. Og alt kan jo oppgraderes!

Det gjelder å samle alle krystallene som er plassert ut i den store og lekre byen som Seattle fremstår som. Det virker kanskje kjedelig å samle opp alle krystallene, men jeg vil absolutt anbefale det. Kreftene som venter er verdt hvert eneste minutt man legger i letingen.

Så var det alle sideoppdragene da. Om du vil at spillet skal få en fin varighet så er det greit å ta seg tid til disse. Hovedhistorien er ikke enormt lang og er unnagjort på litt for kort tid. Jeg skulle heller ønske at flere sideoppdrag var implementert i selve hovedhistorien, slik at det føltes mer ut som en helhet når man spilte disse. Dette er også noe som jeg synes ble litt kjedelig hos forrige spill i serien, men når man først setter seg ned og ønsker at man skal bli en fullendt spillhelt/spillskurk, så er man jo nødt til å gjennomføre ALT som kan gjøres.

I tillegg ble jeg så forelsket i Seattle som sandkasse, at jeg utforsket mye mer av denne byen enn jeg har gjort hos flere lignende sandkasse-spill tidligere. Ikke bare imponerer PS4 ved å flekse muskler, det er faktisk interessant å ta seg gjennom byen.

Grafikk verdig nestegenerasjons spillkonsoll

Jeg hadde hørt veldig mye positivt om grafikken til «inFAMOUS: Second Son» før jeg selv fikk prøve det. Det er helt klart et spill som viser hva som bor i kraftpluggen PS4. Ingen andre spill ute nå har det samme spekteret å vise til, og det gjør at jeg ble litt ekstra forelsket i dette spillet.

Grafikken er et nydelig skue i alt fra små detaljer på gateplan i Seattle til små nyanser i ansiktene på menneskene man støter på. Etter noen små skuffelser i lanseringsspillene på PS4 har vi endelig fått se hva som bor i konsollen. Det er likevel et MEN her. Seattle burde vært større! Når det er så spennende å se byen, og at den samtidig er såpass vakker, er det nesten kjedelig at det ikke tar lang å ta seg fra den enden av byen til den andre. Men det er vel kanskje noe som kommer med fremtidige sandkasse-spill til vår ferskeste Playstation-konsoll.

«inFAMOUS: Second Son» er et hyggelig tilskudd og et etterlengtet spill til PS4. Grafikken er strålende og viser hva vi kan forvente i fremtiden. Hovedhistorien i spillet er likevel litt kort og gjør at man må ty til å samle inn krystaller, samt at man må gjøre unna en rekke sideoppdrag for å fylle ut spilltiden til det maksimale. Universet er kjent, og jeg synes ikke det er nok nytt til at man føler en spillrevolusjon.

Jeg koset meg en god stund med heftige superkrefter, men ikke nok til at jeg er helt overbevist. Spillet er steg i riktig retning, og med slike visuelle herligheter gleder jeg meg til spillene som kommer i tiden fremover.

6/10
80/100

+ God stemmebruk