I Am Alive
Post-apokalyptisk Tomb Raider/Alan Wake møter filmer som The Road og I Am Legend i en overbevisende, men noe kort forestilling av et spill.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 19. september 2012 kl. 11:54.

I nær fremtid ligger verden i ruiner etter en rekke jordskjelv og støvskyer som har lagt en tung «tåke» overalt. Du er på vei på tvers over USAs grenser for å gjenforene deg med familien du har igjen, men ferden har vært lang. Det som kun tok timer via fly har tatt et helt år til fots, og kun håpet driver deg videre. Vel hjemme er det ingen å finne, men ledetrådene fører deg videre i byen for å finne ut hva som har skjedd med kona og barnet ditt. Om du da klarer å overleve!

Sterke inspirasjonskilder preger spillet

Det er ikke vanskelig å skjønne hva slags type spill man sitter med når noe av det første som skjer er at man ser en verden i ruiner og at man samtidig ser en mann som pakker en sekk bestående av et tau, en flaske med vann og en pistol uten ammunisjon. Vi befinner oss helt klart i samme type spill som Tomb Raider og Alan Wake, med et hint av Resident Evil over seg. Inspirasjonskildene er tydelige, uten at det gjør noe som helst. Jeg elsker alle de nevnte spillene og har alltid likt å begi meg ut på et eventyr som samtidig har noe skummelt over seg.

I Am Alive er langt i fra nyskapende, men det er flere elementer ved spillet som gjør at jeg ikke klarer å legge vekk spillet når jeg først starter. Vanskelighetsgradene spenner over tre varianter og gir virkelig tre svært så forskjellige spillopplevelser. Den første (og enkleste) gir deg omtrent ubegrenset med tilgang på vann og ammunisjon, samtidig som det er mulig å starte på nytt så mange ganger som man ønsker om man dør. Vanskelighetsgraden i midten begrenser tilgang på supplies, mens man også har begrenset med mulighet til å starte på nytt. Siste (og den mest vanskelige) vanskelighetsgraden gir deg ingen muligheter til feil og gjør hvert eneste sekund nervepirrende. Her bør man absolutt ha spilt gjennom spillet før man prøver seg, ellers regner jeg med at du går på en smell.

Tungt og dystert, men rotete kontroller

Overlevelsessjangeren er noe som alltid har fascinert meg enten det er på spill eller på film. Det er en flott, men tung stemning som ligger over spillet som gjør at jeg føler meg utrolig alene gjennom både musikk, lydeffekter og bilde her. Sistnevnte er uhyre viktig for å sette stemningen da bildet er kornete og fylt av støvskyen som har lagt seg over USA. En demper på den herlige tunge stemningen er at kontrollene er rotete og tullete. Det er så knotete at jeg synes det minner litt VEL mye om Resident Evil på sitt dårligste; gjerne forsterket gjennom horrible valg innen kameravinkler. Joda, det kan se stilig ut, men når det blir et irritasjonsmoment at kameraet ikke plasserer seg riktig, så synes det er mer negativt enn positivt.

En annen ting som dysser ned spillopplevelsen litt er at veiene frem i mot målet er såpass konstruerte at man er nødt til å gå akkurat den veien som er lagt frem. Jeg ville gjerne utforsket byen litt og tatt meg en omvei eller to for å føle en slags frihet. Her må jeg forholde meg til historien og får aldri lov til å prøve meg ut i verden på egenhånd, og det erger meg. Men bare litt. Sandkasse-sjangeren krever stort sett et større spill, og dette er jo verken scenen eller stedet for den slags frihet.

Kort vei mellom liv og død

Spillet er bygd opp på en måte som gjør at man hele tiden trenger å tenke seg om før man gjør et valg. Vandrer man oppover en gate og møter på et menneske, så bør du tenke deg om før du trekker våpenet ditt. Velger du å rette pistolen din mot feil mennesker kan du risikere å bli skutt før du får tenkt deg om, men om du retter pistolen din mot en gruppe med truende skikkelser med macheter, har du brått overtaket. Det spiller ingen rolle om du faktisk har ammunisjon i pistolen, for det vet jo ikke fienden noe om. De ser bare en truende mann med pistol og trekker seg pent tilbake. Får du derimot tak i ammunisjon kan du skyte lederen i gruppa for å få overtaket over de resterende medlemmene i gruppa.

Bortsett fra slike situasjoner så består spillet mye av å rasjonere ut utholdenheten din gjennom små oppgaver som å klatre over store stilaser eller bygninger. Her gjelder det å trykke helt rett for å fordele utholdenheten din nok til at du kommer deg forbi hindringene, ellers har du en sikker død i vente. Det er vel for det meste slik spillet går frem. Du er nødt til å gjøre presise og riktige valg hele veien, ellers ender det som regel fatalt. En slik måte å bygge opp spillet på bidrar til at man hele tiden forsøker å ligge ett skritt foran, eller at man kanskje forsøker hardere på å klare oppgavene på første forsøk (siden det kanskje ikke blir noe neste gang). Varigheten på spillet er jo noe kort, men det var vel aldri intensjonen at dette skulle være et stort og omfattende spill.

Jeg må nesten konkludere med at dette kunne vært et strålende spill. Ikke det at spillet ikke er bra, men kontrollene er en såpass viktig del av spillet at det trekker ned ganske så kraftig. I Am Alive er ellers et uhyre spennende overlevelsesspill som ofte presser deg opp i vanskelige situasjoner for å få frem en slags panikkfølelse hos den som sitter med makta; altså du som spiller. Fabelaktig stemning i en sjanger jeg elsker, som i tillegg er veldig inspirert av svært tunge titler i spillverdenen? Jeg liker det, men jeg elsker det ikke.

7/10
70/100

+ Stemningen