Hitman Absolution
Så var det nok et møte med en spillfranchise som har levd i noen år. Hitman forbløffet meg for første gang helt tilbake i 2000. Det var blandingen mellom noe så skittent et yrke hvor man får betalt for å ta liv ut i fra kontrakter og noe elegant og stilrent som satte kontrastene opp mot hverandre. Agent 47 er tilbake 12 år etter sin første opptreden på PC og vi har testet PS3-versjonen!
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 27. november 2012 kl. 11:30.

Den blanke issen, den sorte dressen, det blodrøde slipset og de to håndvåpnene med lyddempere… Agent 47 er tilbake på et oppdrag som er langt mer personlig enn han noen gang har hatt tidligere. Sendt for å drepe en agent som har hoppet av The Agency og en jente som har stor betydning for The Agency, utfører Agent 47 deler av kontrakten. Han dreper målet sitt, men stikker av med jenta for å finne ut hvorfor hun er så betydningsfull for sin arbeidsgiver.

Et hyggelig gjensyn?

De gangene jeg koste meg med noe som virket tilnærmet umulig, altså å gjennomføre oppdragene til The Agency, i de tidligere spillene så var det diverse ankepunkt jeg la merke til. For det første så er det jo dresscode så det synger etter her, og ingen bærer dressen like elegant som Agent 47. Selv ikke med et lik slepende etter deg eller når regnet pøser ned.. Elegansen og stilen slår ALDRI feil. Dette med at du kan skifte klær med de personene du fjerner fra det kommende åstedet er ikke noe nytt, men det ser jo kanskje i overkant rart ut at en diger mann med steinansikt, en glattbarbert isse, mord i blikket, noe ujevn oppførsel og en strekkode plantet i nakken, kommer vandrende ut mot et sannsynlig mål i en kokkeoutfit. NOEN (host* bedre AI *host) burde kanskje oppdaget dette og tatt affære? Men for å komme til kjernen så er det et hyggelig gjensyn jeg gjør med Agent 47. Problemet er bare det at jeg får litt dårlig bismak av det nye han har å vise frem.

Spillets gang er den samme og om du, som jeg, synes at spillet var flere hakk lettere å gjennomføre denne gang i forhold til de gamle spillene… vel, så finnes det flere vanskelighetsgrader som kan sette alle og enhver på prøve. Det finnes dessuten både flere utfordringer på hvert eneste brett som gjør spillet litt større enn kun fokus på hovedhistorien, men det beste med spillet er variasjonen i hva man kan gjøre for å få gjennomført kontrakten. Du kan velge om du vil helle gift i kaffen eller om du vil legge deg i god høyde med god sikt for å sette en kule i panna på vedkommende med en heftig sniper-rifle. Det er selvfølgelig greit å ta hensyn til hvordan dette vil utarte seg i etter det eventuelle skuddet er plassert også, men det er noe av sjarmen med spillet; ja, altså å komme vekk ubemerket fra det hele.

Action + sniking = gull

Mellomsekvensene er krydret med heftige scener som lar meg få en herlig følelse av det som spillet bygger på. I utgangspunktet så har Hitman-spillene latt meg føle sterkt på en intens mengde med sniking, men i dette spillet så slår de til med litt mer actionorienterte scenarioer som fungerer helt utmerket. Spillutviklerne har også gjort en flott jobb med å skape herlige omgivelser som stadig setter en flott ramme på spillopplevelsen.

Nytt i dette spillet er den såkalte Instinct-modusen når du spiller. Ved et lett trykk på én tast får du muligheten til å bruke alt det Agent 47 har plukket opp av erfaring fra sin lange karriere som leiemorder. Hva instinct betyr sier seg egentlig selv, men det dreier seg om visualisering av hva fiendene kan komme til å gjøre når det gjelder deres bevegelsesmønster. Dette gir deg store fordeler når det gjelder å forutsi trekkene til fienden, slik at du kan bevege deg utenom. Synes du dét blir for lett, så kan du jo bare sette opp vanskelighetsgraden sånn at du ikke har dette hjelpemiddelet tilgjengelig.

Online blir gruset av offline

Hos noen spill er det online-delen som GJØR spillet, men det er ikke tilfellet for Hitman: Absolution. Det er mulig å teste dine krefter online ved å gjennomføre en rekke kontrakter, men det er ikke den samme spenningen knyttet opp mot dette. Spiller man historien i all dens prakt. Det er sjeldent at et spill som har med seg en online-del blir såpass utklasset av offline-delen som hos Hitman: Absolution. Det gjør meg heller ingenting fordi jeg trives utrolig godt som ensom ulv, slik som Agent 47 gjør sakene sine best.

Ved å bruke kløkt og eleganse, og kanskje også en liten smule humor i enkelte tilfeller, blir Hitman: Absolution et godt spill som varmer ekstra nå som kulda slår sin rot i landet vårt. Her er det mange gode timer i godt selskap og jeg hygget meg om mulig mer nå enn da jeg hadde mine forrige møter med Agent 47 på PC for mange år siden, selv om jeg kan skjønne at det finnes skeptikere og «haters» der ute. Som en av de største titlene på slutten av året 2012, så er dette et spill etter min smak. Karakteren blir deretter.

9/10
69/100

+ God variasjon i spillet