Guitar Hero Live
Finner opp hjulet på nytt igjen
Skrevet av Bjørn Tore Boquist, den 9. november 2015 kl. 20:58.

Guitar Hero introduserte oss for en helt ny måte å spille på da de første spillene ble lansert godt utpå 2000-tallet. Med de medfølgende plastgitarene kunne man endelig slippe løs sin indre rockesjel selv om man kanskje ikke evnet å spille gitar, noe svært mange spillere kjapt fikk opp øynene for.

Etter hvert dukket det også opp flere konkurrenter på markedet, der Rock Band-serien tok konseptet et hakk videre med å introdusere ytterligere instrumenter til gitaren. Og så har vi Rocksmith da, der man fikk muligheten til å koble til sin egen elgitar for å virkelig gjøre opplevelsen reell. Men når det kommer til gitarspilling på konsoll så er det Guitar Hero som er den ubestridte kongen.

Det er nå fem år siden det sist ble lansert et spill i Guitar Hero-serien, og da er det kanskje på tide med noe nytt. Activision har sammen med FreeStyleGames nå gitt oss Guitar Hero Live – som på mange måter finner opp hjulet på nytt.

Undertegnede har i samarbeid med en erfaren gitarist, som også i alle år har vært ivrig Guitar Hero-spiller, satt av timevis til å vurdere Guitar Hero Live. Og det er ingen tvil om at Guitar Hero fortsatt er underholdende, selv om oppskriften nå er noe annerledes enn tidligere. Eller det vil egentlig si at oppskriften er den samme – men utførelsen er noe annerledes samtidig som det hele er tilpasset at vi nå nærmer oss 2016.

Med det mener vi at kontrolleren har blitt funnet opp på ny – og det til det bedre. Gitaren føles mye mer solid, og de fargerike fargene som virkelig fikk gitarene til å se ut som en lekegitar er erstattet med nye knapper som sitter øverst på gitaren. Nå har man totalt seks knapper å forholde seg til, noe som gjør det en smule mer komplisert for oss amatører enn hva det var tidligere. Men for den erfarne gitaristen så lovpriser han de nye gitarene, som gjør at Guitar Hero Live føles langt mer virkelighetstro til det å faktisk spille gitar. Der forgjengerne ikke hadde veldig mye til felles med gitarspilling, så er den nye måten å spille på både realistisk, utfordrende og underholdende.

Det å være en rockestjerne er dessuten en følelse Guitar Hero Live i langt større grad lar deg kjenne på. I «Live»-delen av spillet har man spilt inn opptak fra ekte konserter med de ulike bandene, som er i sylskarp HD-grafikk og som rett og slett er produksjoner av høy klasse. Kombinert med et dynamisk publikum som følger med på opptredenen din er denne «single player»-modusen virkelig underholdende.

Samtidig har man en online-modus med et bibliotek som oppdateres kontinuerlig. Låtvalget er langt bedre enn på tidligere Guitar Hero-skiver, og det finnes noe for enhver smak her. Alt fra pop til elektronika og hele veien til rock og metal. Her er det vanlige musikkvideoer som gjelder, og ifølge utvikleren kommer det nye låter nærmest hver eneste dag. Det som er litt pussig er at man må bruke «tokens» for å spille av låter her. Tokens tjener man opp etter hvert som man spiller, men hvis man går tom, så må man risikere å betale ekte penger for å i det hele tatt kunne spille av flere sanger fra det nettbaserte låtbiblioteket. I testperioden rakk vi aldri å gå tom for tokens, men definitivt en praksis vi tror mange vil reagere negativt på.

Utover dette så mener vår erfarne gitarist og Guitar Hero-fan at opplæringssekvensen er for lang. Før man i det hele tatt kan komme i gang med spillet blir man nødt til å spille igjennom en forholdsvis lang og kjedelig opplæring. Riktignok må man bare igjennom denne en gang, men tar man med spillet til en kamerat så blir man igjen tvunget gjennom denne opplæringsprosessen. Hvor er «Skip»-knappen!?

Alt i alt er det egentlig ikke veldig mye som trekker ned med Guitar Hero Live. Selve gitarene føles langt mer solide og de nye knappene fungerer langt bedre enn «gamle» Guitar Hero. Man har virkeligklart å modernisere den populære serien, og opplevelsen er nå langt mer tro til det å faktisk spille gitar.

Å spille gjennom Live-modusen med opptak fra ekte konserter er en herlig opplevelse, og når man har gjort seg ferdig med den så venter et stort online-bibliotek med låter fra alle mulige sjangre. Om systemet med at man må bruke tokens for å spille av sanger her kommer til å bli et stort problem finner man nok først ut i fremtiden, men etter nesten 25 timer med Guitar Hero Live har både undertegnede med venner storkost seg med et av de beste «party»-spillene til konsoll.

8/10
66/100

+ Herlige kontrollere som gir følelsen av ekte gitarspilling