Guild Wars 2
Nok et oppgjør med MMORPG-sjangeren, men går det i riktig retning denne gangen? Geir har utforsket det enorme Guild Wars-universet!
Skrevet av Geir Kihle Hanssen, den 5. september 2012 kl. 19:00.

Det er mange som har forsøkt iherdig å være «det neste World of Warcraft» (WoW). Med andre ord, det neste spillet som blir så enormt populært at det får en brukermasse på størrelse med en liten verden. Noen har forsøkt å lage noe som ligner veldig, mens andre har forsøkt å oppfinne hjulet på nytt.

Guild Wars 2 (GW2) forsøker å ta veien i retning av å endre hjulet og oppnå suksess på nye kår. Å fikse på noe som har fungert godt så langt kan derimot være en risky business. Det er ikke garantert at endringer betyr bedre.

Mye av denne anmeldelsen vil ta utgangspunkt i ting beskrevet i artikkelen om førsteinntrykk, så ta en titt på forsmaksartikkelen vi postet i forrige uke om du vil ha alt i kontekst.

Den første oppsiktsvekkende detaljen om Guild Wars 2 er business-modellen deres. I motsetning til mange MMORPG-spill (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game), har de ingen abonneringsavgift på spillet. Du kjøper spillet i første omgang og det er den siste påkrevde utgiften du vil få fra utviklerne for å spille spillet.

Flere jeg har snakket med lurer på hvordan utviklerne skal klare å tjene nok penger til å holde alt gående med denne planen, men dette er ikke ArenaNet sin første svingdom. De har gjort dette tidligere, og vellykket sådan, med Guild Wars (altså forgjengeren). Flere undersøkelser viser også at denne type businessmodell fungerer mye bedre enn man skulle tro.

Kjemp for livet

Kamp er et viktig aspekt i ethvert MMORPG. Vanligvis får man et sett med teknikker man kan bruke for å sloss basert på klassen du velger deg. I GW2 er dette bare delvis riktig. De forskjellige klassene har sine egne teknikker og et eget sett med våpen de kan benytte. Det som gjør det interessant er teknikkene du kan bruke ikke bare kommer an på hvilken klasse du er. Det kommer også an på hvilket våpen du er utstyrt med. Med andre ord: Teknikker som er spesielle for kombinasjonen av klassen din, våpenet ditt og i noen tilfeller, rasen din.

Du kan også ha to våpen utstyrt som du kan bytte mellom enkelt. Når du har gjort dette en gang i kamp er det en nedkjøling på knappen før du kan bytte igjen. Ved å bytte våpen på denne måten bytter du også hvilke teknikker du har tilgjengelig. Dette gjør deg ganske tilpassningsdyktig, og det gjør det ekstra morsomt i kamp da du kan veksle mer mellom hvordan du angriper.

Spillet er passelig utfordrende. Det er ikke urimelig vanskelig, men du kan ikke gå helt amok uten å dø heller. Dette er til en viss grad alltid tilfellet hvor enn du går ettersom spillet tilpasser levelnivået ditt automatisk ettersom du beveger deg inn i områder. Med andre ord, det hjelper ikke om du er level 80. Om du går inn i et område hvor monstrene er på det meste level 15 vil du bli automatisk nedjustert til level 17, uten at dette frarøver deg noen av egenskapene du har skaffet deg til din level.

Et annet veldig viktig aspekt med GW2 er hvordan det faktum at det ikke er bare den første som skader en fiende som får noe igjen for å beseire fienden. Alle som bidrar til å gjøre skade får både erfaringspoeng, samt en sjanse til å kunne «loote» den beseirede etterpå. Dette gjør at man vil mye oftere oppleve å få hjelp av medspillere om du er igang med en vanskelig kamp. Det bidrar også til at det føles som om du virkelig er med på et stort «raid» hver gang en stor event finner sted og masser av spillere samler seg for å utføre oppdraget.

Oh, the glory!

GW2 er vakkert, det er det ingen tvil om. Grafikken er så god som jeg føler det er rimelig å kreve av et MMORPG, kanskje til og med bedre. Det er et hav av ting å se, og utviklerne har vært flinke til å lage masse variasjon i landskapene. Fra spøkelsesaktige fjellmarker til vinterdekkede sletter. Fra enorme byer med et pirataktig tema til mindre landsbyer som kan minne om Hobbitun. Det er virkelig mye å se.

Musikken i spillet er skrevet av den samme karen som skrev musikken til samtlige av de tidligere Guild Wars titlene, samt musikken til både The Elder Scrolls Oblivion og Skyrim; Jeremy Soule. De som kjenner til disse spillene vil nok ha merket seg musikken her og vet at det er snakk om kvalitet. Guild Wars 2 er ikke noe unntak!

Det er dessverre noen få bugs i lyden her og der. Noen få ganger kom det ikke noe lyd når man vandret av gårde eller gjorde et utfall med våpenet. Eksempelvis kunne alle andre lyder enn våpenet komme frem, noe som virket veldig sært.

Spillet sliter også litt med at enkelte av hendelsene (events) i spillet kan tidvis bli «bugga». For eksempel et oppdrag der du skal drepe en bestemt kar, men så har denne karen «fallt igjennom bakken» så du kan ikke nå frem til ham og oppdraget blir følgelig umulig å gjennomføre.

Guild Wars 2 er en perle i en liten innsjø av MMORPG-spill. Det er ikke feilfritt, men det er det ingenting som er heller. Noen bugs her og der er ikke store nok til å frarøve deg spillgleden i dette, og det er mer enn nok av ting å ta tak i til at om én ting ikke frister, betyr ikke det at du *må* lide deg igjennom skiten heller. Folk er generelt mer hjelpsomme i GW2 enn noen andre MMORPG jeg har spilt. Det er veldig morsomt å holde på, og spillet er designet for å innvolvere medspillere enklere, selv om man kanskje ikke er i gruppe med dem. Det er umulig å få med alt jeg vil si om GW2 i denne anmeldelsen, men for å runde ned til en enkelt konklusjon: Dette spillet har enormt potensiale for å kunne bli den neste store greia!

9/10
80/100

+ Dynamiske events føles innvolverende