VI ANMELDER  Dark Souls III
VI ANMELDER  Sébastien Loeb EVO Rally
VI ANMELDER  Football Manager 2016
VI ANMELDER  Fallout 4
VI ANMELDER  Call of Duty: Black Ops III
VI ANMELDER  Guitar Hero Live
ANMELDELSE
Gran Turismo 6
Det sjette Gran Turismo-spillet kommer kun til Playstation 3 - er det nødvendigvis en nedtur?
Skrevet av Geir Kihle Hanssen, den 31. desember 2013 kl. 15:13.

Gran Turismo så verdens lys i 1997 og har siden vært et flaggskip innen bilsimuleringsspill. Det har kommet jevnlige nye titler der samtlige har mer eller mindre holdt seg tro til sitt eget konsept selv om de hele tiden har ekspandert mer og mer. Tiden har så kommet for nummer 6 i rekken. Vi tar en titt på hva som er nytt.

En ting som er viktig å merke seg med Gran Turismo 6, heretter GT6, er at dette er en racing simulator forkledd som et spill. Forskjellen ligger i at det er meningen at dette spillet skal gi en så virkelighetsnær opplevelse som i det virkelige liv. Og i det virkelige liv så er det regler for hvordan en bil kan oppføre seg. De har tatt hensyn til alt. Ting som dreiemoment, luftmotstand, veigrep også videre. Slik har det alltid vært i GT-serien, og GT6 er naturligvis ikke annerledes.

Nye konsepter

Spillet starter med å hjelpe deg litt på vei med litt forklarende tekstbobler om hva du kan gjøre for å komme igang. Det er en grei måte å få vite hvordan spillet fungerer. Det første konseptet vi blir møtt med som er nytt er at alle kappløp har en bilbegrensning gitt ved noe de kaller «PP». Etterhvert som du modifiserer bilen din øker PP-verdien, og blir den for sterk får du ikke bruke bilen i bestemte løpe. Det er heldigvis enkelt å endre på om du møter på en begrensning du bryter. Uavhengig av hvor i menyen du er kan du trykke på start og modifisere valgene for bilen i et forsøk på å gjøre den «svak nok». Du slipper med andre ord å gå helt ut i hovedmenyen for å hoppe inn i garasjen din, eller til bilforhandleren for å endre deler.

Menyen generelt har også fått en solid oppussing. I GT5 var menyen designet for å være litt underholdende, men var fort veldig forvirrende og klønete. Spesielt i starten. En annen artig ting jeg merket meg var at når julen kom så endret musikken i menyen seg til jazzy (og litt cheezy) julemusikk. Det lyder litt pretensiøst, men det er litt stilig at spillet også automatisk tilpasser innholdet til tidene. Der igjen har GT alltid hatt et preg av pretensiøshet over seg. Det er mye av musikken som lenge har vært mye som heis-musikk, og bruken av konfetti når du vinner har vært et vedvarende element. Det startet ut med mer rock og electronica som passet til kjøring, men det gled mer og mer over til heismusikk av typen jazz i menyene. Rocken vedvarer i stor grad mens du kjører heldigvis, men det er mye crap for å være ærlig…

Når jeg først har fått min første bil og kjøpt et par oppgraderinger til bilen slår det meg fort at dette egentlig er ganske enkle greier! Selv om jeg holder meg innenfor PP-begrensningene var fremdeles bilen min langt overlegen til motstanderne. Jeg var overrasket over at jeg startet ut med penger nok til å få en så overlegen bil. Samtidig fikk jeg også fort veldig inntrykk av at AIen som styrte bilene med vilje ikke kjørte så bra som de kunne. De gav nok klampen i bånn på rake strekker, men kjørte veldig defensivt i svingene. Dette gjorde at det ikke var spesielt utfordrende å vinne løpene, og det endte mye med en manglende mestringsfølelse. Dette bedret seg litt etterhvert som man kom inn i vanskeligere ligaer, men seiere føltes ikke så givende som de kanskje kunne gjort med litt vanskeligere AI.

Noen plager

En annen ting som plaget meg litt i spillet var lastetiden for hver bane, samt det å komme seg ut av de også. Det tok en del tid og opplevdes ofte som over kanten mye. Det er riktignok store baner og masse bildetaljer som skal hentes inn, så det er jo forståelig. Det var heldigvis ikke nødvendig med nesten noe lastetid i det hele tatt om jeg ønsket å starte kappløpet på nytt for eksempel.

Når det er sagt er spillet ganske vakkert. De har kuttet ned på kvaliteten i enkelte grafikkelementer for å forsikre en jevn frame rate (at bildet ikke hakker), men det er ikke noe du vil legge stort merke til mens du suser nedover veiene. Publikumsgrafikken er så forenklet at den har gjort spillet kjent i meme-verdenen, men igjen, det handler i dette spillet om kjøringen, og du vil neppe ha tiden til å studere publikum nøye.

Jeg opplevde et par bugs i lyden nå og da som var litt merkelige. Det var som om kun de lyse tonene av motorduren kom frem og den trimma Nissan Skyline-bilen min hørtes plutselig ut som en illsint gatesykkel. Dette skjedde dog bare en, kanskje to, ganger iløpet av testingen min.

GT6 har fremdeles med elementet med påkrevde førerkort for forskjellige klasser av kappløp. Dette synes jeg personlig er veldig irriterende og unødvendig. Det er flott at disse guidene og testene er der, men de burde vært frivillige å ta om man ville bli flinkere til å kjøre. De oppstår virkelig bare som en hindring for fremgangen som bare må gjøres. En jobb rett og slett. Et spill, selv en simulator, burde aldri føles som en jobb.

I listen over virkelig bra ting GT6 tar med seg er det også verdt å nevne at en special race event tar deg med til månen(!!). Du kan kjøre en månebuggy med astronauter gjennom bestemte pass på månen. Du kan se jorda over horisonten, samt en fantastisk stjernehimmel over månelandskapet. Det må nevnes at det er skikkelig drit å kjøre disse banene. Månebuggyen beveger seg jævlig sakte, og med den lave tyngdekraften hopper buggyen av bakken for slikk og ingenting. Men du kjører på månen! En kul gimmick rett og slett.

Det har blitt reist spørsmål om hvorfor ikke GT6 ble laget til PS4. Utviklerne svarte på dette med to årsaker. Den ene at det var tradisjon at det kom to spill til hver platform (GT1 og GT2 til PS1, GT3 og GT4 til PS2, og GT5 og GT6 til PS3). Den andre var at det var en mye større salgsbase med eiere som hadde PS3, enn hvor mange som hadde PS4. De ville med andre ord ikke solgt spesielt bra hvis de hadde hoppet til PS4.

Oppsummert

GT6 holder seg tro til den klassiske GT-stilen. Det virker litt for enkelt, spesielt i starten, og hver gang det kommer ut en ny GT så krysser jeg fingrene for at de har kvitta seg med den obligatoriske førerkortbiten, men der blir jeg stadig skuffa. Grafikken er pen, men om du tar deg tid til å virkelig sammenligne grafikken med f.eks. GT5 så vil du kanskje se biter der GT5 gjorde det bedre. Tingen her er at GT6 er tilpasset for å ha en mer stabil frame rate. Utviklerne har i økende grad lagt til andre elementer som krever resurser, og de har innen nå tynet den stakars PlayStation for mer eller mindre alt den har å gi. Derfor måtte systemresursene hentes andre plasser.

Det er et sinnsykt bilutvalg og veldig rikelig med baner. Det vil ta lang tid før du begynner i kappløp med biler som er så gode at du virkelig må saumfare butikkene for å finne det beste av det beste for å bli best. Alt i alt er spillet verdig som tillegg i serien.


8/10
Vår karakter
75/100
Norsk sum

+ Tro til tradisjon
+ Ryddig meny
+ Kommer fort igang
+ God virkelighetsfølelse

- Litt for enkelt
– Tidvise lydbugs
– Dat cheezy jazz..

Geir Kihle Hanssen har skrevet denne anmeldelsen.

28 år, hatt spill som hobby siden det lå en Nintendo 8-bit under juletreet for 20 år siden. Har skrevet anmeldelser for ITpro/X6.no. Studerer Master Informatikk på NTNU og jobber deltid på IT-avdelingen ved NTNU.

KJØP SPILLET se billigste pris

Fant ingen priser for dette spillet. Dette kan komme av at spillet ikke er i fysisk salg på nettbutikk, eller at det kun tilgjengelig på konsollenes egne markedsplasser.

SPILLINFO alt om spillet

Testet på:Playstation 3
Lansering:06. desember 2013
Utvikler:Polyphony
Utgiver:Sony
Alder:3 år +
Les norske anmeldelser av spillet
 
 
Switch to our mobile site