God of War: Ascension
Gjennom flere, mildt sagt, brutale eventyr har vi fått kjenne og føle på Kratos sin enorme vrede. God of War er blitt en av Playstations største flaggskip, ved å gi spillerne krefter ut av en annen verden. Noe som igjen har resultert i noen av mine beste spillopplevelser som spillserie. Nå er det fjerde spillet ute i butikkhyllene, men det når dessverre ikke helt opp til totalpakken som God of War III gav meg. Det blir faktisk litt FOR brutalt, uten å fortelle oss hvorfor.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 13. mars 2013 kl. 10:58.

GOOOOO KRATOS!!

Når det kommer til historien i God of War: Ascension, så har de denne gang latt Kratos få lov til å bryne seg på tre svært så sinte damer, også kjent som The Furies. Som kjent så har Kratos nedkjempet en rekke svært så tøffe fiender før, men jeg liker utfordringen som de nye fiendene byr på. Det som plager meg mest med historien i bunnen av dette spillet er at det er lagt mest vekt på hvem jeg skal kjempe mot, men ikke så mye på hvorfor. Det har vel kanskje vært en liten gjenganger i denne serien at Kratos får lov til å være så brutal som han bare vil, uten at det vekker altfor mye sympati hos meg som faktisk styrer og står bak hans handlinger. Jeg skulle ønske at forholdet mellom meg og den jeg styrer hadde vært tettere, og skapte en større forståelse for hva som skjer.

Men misforstå meg ikke. Jeg DIGGER brutaliteten i spillet, samt den frihetsfølelsen det er å samle en gruppe med fiender og bare gyve løs med enorm kraft og spektakulære komboer. Det er tøft, rått og skremmende morsomt når man får lov til å være Kratos i noen gode timer, selv om jeg ergres litt over små «hverdagslige» vanskeligheter. Her sliter jeg meg gjennom en intens bossfight for så å stå og se et lite hopp opp på en kant midt i hvitøyet. Hvorfor skal DET være så vanskelig?

HISTORIEN FEILER, MEN ALT ANNET BESTÅR

God of War III «toppa heile driten» ved å være det mest gjennomførte spillet i serien til nå. Det var kanskje det at jeg hadde forventet noe helt ekstraordinært da det ble annonsert at dette spillet skulle komme ut? Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva som er feil, men med en litt rotete historie (som hopper mye frem og tilbake i tid) bommer God of War: Ascension med å fenge meg like mye som tidligere. Det er vel kanskje ikke det mest spennende å sette en historie om en så husvarm spillkarakter til tiden før de andre spillene. Det i seg selv gjør at man jo vet hvor historien vil ende opp.

Det gode med dette spillet er nok hvor bunnsolid det er på alt annet enn historien. Jeg elsker kampsystemet, jeg elsker bossfightene og jeg elsker hele atmosfæren som nok en gang er noe av det beste jeg kan føle på innen PS3-spill. Grafikken kan jeg ikke klage noe på denne gang heller, men jeg vil klage litt på at utviklerne har bestemt seg for å fokusere VELDIG mye på omgivelser, atmosfære og grafikk. Det er noe episk og visuelt forførende med denne spillserien, som gjør at man raskt kan dra paralleller til hvordan storslåtte filmer ser ut på kinolerretet, men her er det faktisk Kratos som står for kjernen i spillet. Dermed er det litt slitsomt at de heller vil fremme en vakker setting, fremfor at jeg som spiller føler at jeg har full kontroll.

SMÅ FORBEDRINGER OG NOE HELT NYTT

En spillserie som denne kan ikke gjøre for mange forandringer før fansen blir forbanna, og det har de heller ikke gjort. Jeg får raskt kontroll, og jeg føler meg raskt komfortabel med å slakte alt som står i min vei. Noen små forbedringer (?) er også lagt til når det gjelder hvordan du oppgraderer kreftene i sverdene, og de har i tillegg lagt bort de andre våpnene for å rette fullt fokus på de heftige kjettingsverdene hans. Dette føles egentlig helt greit for min del, men det kan jo bli litt kjedelig at man aldri får prøve noe annet enn hans legendariske kjettingsverd. Uansett så er min konklusjon at jeg er såpass fornøyd med kreftene til Kratos, slik at jeg ikke ser poenget med å klusse det til nevneverdig.

Det helt nye med dette spillet er at vi endelig skal få prøve God of War-serien i flerspillermodus. Personlig så vil jeg vel kanskje ikke hive meg over frasen endelig, men det er jo hyggelig å se at de prøver ut nye ting. Det morsomme med dette er at man jo får lov til å prøve ut sine Kratos-ferdigheter med og mot andre, men det er ikke så altfor spennende saker å finne blant modusene. Klassiske flerspillermodus som «capture the flag» og «team deathmatch» er blitt tilpasset verdenen til Kratos, hvor du lager deg en karakter som du kan bruke i disse kampene. Din karakter velger du ut fra én av fire guder: Hades, Ares, Poseidon eller Zeus. Hver klasse har forskjellige ferdigheter og utstyr, slik at du kan finne akkurat den type kriger som passer best for deg. Oppgraderinger og et level-system er også på plass her, slik at man nesten får et snev av RPG mikset inn i flerspillermodusen.

I skrivende stund så har jeg kun fått testet et par timer, og for meg føles dette kun greit nok. Jeg skulle heller sett at de hadde fokusert mer på co-op, slik som de gjør via den klassiske modusen Trials of the Gods, hvor du og en venn må nedkjempe fiender innen en viss tid. Det jeg savner mest er at man har mulighet til å faktisk spille som Kratos i flerspillerdelen, for han er dessverre byttet ut med en rekke navnløse krigere.

Det er alltid blodig moro når jeg får lov til å spille et nytt spill i God of War-sagaen. Dette spillet er ikke noe unntak, selv om jeg personlig synes God of War 3 var et par hakk bedre. I God of War: Ascension har de fokusert litt vel mye på fotoet og det filmatiske, fremfor å gi en bedre spillopplevelse og bedre kontroll på Kratos. Historien er litt tam og forsøker aldri å gjøre Kratos til en mer omfattende og spennende karakter, men det er jo brutaliteten som rocker og gjør dette spillet så vanvittig rått og tøft. Flerspillerdelen er litt skuffende, selv om det finnes et lass med timer for den som vil la sin vrede gå utover vennene sine. God of War: Ascension når nesten opp, og gjør nok ventetiden på det eventuelle offisielle fjerde spillet i rekken litt kortere.

7/10
62/100

+ Kratos er tilbake!