Forza Horizon
I min tid som spillanmelder har jeg testet flerfoldige bilspill. Alt fra arkadetitler til virkelighetstro kjøresimulatorer. Ofte vinkler spillutvikleren spillet i en av disse retningene, hvor det enten er om å kjøre fortest og kræsje mest – eller at det skal være så realistisk og utfordrende som mulig.
Skrevet av Bjørn Tore Boquist, den 19. oktober 2012 kl. 23:22.

Uten å egentlig ha en nevneverdig stor forkjærlighet for bilspill blir det dermed førstenevnte type som blir min favoritt. Dermed er det til stor glede for meg at «Forza»-serien prøver ut nye veier, selv om jeg tidligere ikke har prøvd noen av spillene i denne serien. Så mye moro har jeg ikke hatt det på fire hjul siden herlige «Burnout Paradise».

Seig historie, topp innhold

Noen bilspill saster hardt på historie, mens de fleste gir blanke i det. «Forza Horizon» legger seg midt i mellom – resultatet er i alle fall så som så. Det er festivaltider og du inntar rollen som en ung og lovende fører på vei mot toppen. I en åpen verden i ulike omgivelser skal du kjøre rundt på amerikanske landeveier og utføre løp, stunts, sette fartsrekorder og mer til. Og når jeg når 220km/h med min første bil – en rød 95-modell Volkswagen – skjønner jeg at dette er et spill jeg kommer til å like.

En stor verden hvor du åpner mer innhold og nye biler etter hvert, altså. Sett det før. Det gjør derimot ingenting når du kombinerer dette med den utrolig herlige kjørefysikken «Forza»-serien tilbyr. Spillet er kanskje ikke realistisk, da kollisjoner i 320km/h ikke fører til noe annet enn litt kosmetisk skade på bilen, men herregud så troverdig bilen oppfører seg. Man merker utrolig stor forskjell på de ulike bilene, både på svinging, akselrasjon, veigrep og så videre. Og man må stadig i spillet bytte mellom biler til ulike typer løp. Dette er rett og slett det beste av to verdener – enorm kjøreglede kombinert med mye, morsomt innhold.

Fjell og fjorder. Nok av fjell iallefalll.

Mestparten av spillet handler altså om å vinne løp for å samle inn erfaringspoeng slik at du kan låse opp nye utfordringer, samt skrape inn nok penger til å kjøpe drømmebilen. I tillegg er det som forventet en hel rekke småting som skal oppdages. Fartsmålere skal passeres i høyest mulig hastighet, og reklameskilt skal knuses. Du kan også lete etter gamle bil-skatter som er bortgjemt (og bortrustet) i gamle låver. Innimellom må du «race» mot jetfly og luftballonger, mens andre oppdrag handler om å gjøre så mye triks som mulig.

Sett noe så fantastisk?

Visuelt sett fins det ikke noe å utsette på. Både omgivelser og kjøretøy ser eksepsjonelt bra ut. Bilene stråler virkelig, samtidig som variasjonen i omgivelsene er bedre enn forventet – selv om jeg føler at «Burnout Paradise» traff mye bedre her med sin verden. Bilutvalget fortjener også å nevnes med mye skryt. Her er det både gamle og nye biler, billige og dyre, og ikke minst varierende. I ett løp kreves det alle deltagerne må kjøre med en «MINI Cooper». Kanskje drømmebilen for noen…?

Spillet har også flere funksjoner som jeg satt pris på. For eksempel lynposter, som gjør det mulig å forflytte seg hurtig (enda hurtigere) i den store verdenen. En tilbakespolingsfunksjon er også tilgjengelig i løpene, en funksjon som ofte ble brukt i startfasen. Noe som ikke er like fantastisk er det norske stemmeskuespillet. Se for deg at han som har stemmen til «Buzz», quiz-verten, også har stemmen til samtlige av karakterene i «Horizon». Det er i alle fall slik det føles, som en dårlig dubba tegnefilm, og beklagelig er det at man ikke kan bytte til originalspråket. Lydbildet ellers er herlig, motorlydene er upåklagelige, og musikken spilles gjennom tre valgfrie radiokanaler, hvor både rock, bass-musikk og pop-låter er inkludert.

For bilfriken er det også mulig å lakkere, oppgradere, tune og hva man ikke kan gjøre med en bil. Selv ble det stort sett automatisk oppgradering på bilene mine, med favorittfargen som lakk. Skal man tro ryktene er ikke mulighetene like omfattende som i de andre «Forza»-spillene, men som arkadespill tilbyr Forza nok av muligheter. Online er det også mulig å danne grupper med venner eller bekjente, men dessverre fikk vi ikke testet noen av nettfunksjonene ettersom det var spillertomt halvannen uke før lansering.

Denne har jeg i garasjen min. I Horizon, altså.

«Forza Horizon» er en fantastisk spin-off til serien. Den åpne verdenen byr på mye moro, og jeg har sjeldent opplevd så stor kjøreglede i et bilspill. Dersom du ikke mener at bilspill må være ultrarealistiske for å være morsomme, og likte spill som «Burnout Paradise», bør du definitivt ta turen innom «Horizon»-festivalen. Helt klart en utfordrer for det neste «Need for Speed»-spillet som lanseres neste måned.

8/10
78/100

+ Forza-motoren i et arkadepreget bilspill funker meget bra