Football Manager 2013
Hvert eneste år er det ett spill som jeg gleder meg til mer enn noen andre. Det er også et spill jeg vet med meg selv at jeg aldri kommer til å bli lei, mye grunnet arbeidet som ligger bak og «arbeidet» jeg selv legger i spillet. Football Manager 2013 treffer butikkhyllene denne uka og det er full grunn til å skaffe seg det seneste kapittelet i FM-sagaen.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 31. oktober 2012 kl. 10:33.

Hvordan går man frem?

Har du aldri spilt Football Manager før, så tror jeg faktisk ikke at denne serien har det som trengs for å friste deg. Spillene har sin trofaste fanskare som i tankene ligger milevis i teltkøer flere uker før spillet har sin alltid etterlengtede release.
Fra da Mark «Sparky» Hughes snakket med føttene og lot være bedritne valg som manager for Blackburn og Q.P.R. så har jeg holdt med Manchester United. Dermed er det mitt naturlige valg når det gjelder å tre inn i rollen som manager.

Med ansvaret for en klubb av dette kaliberet kommer oppgavene til å bli vanskelige, så det er bare å ta fatt på oppgavene som en manager har. Finn taktikk, finn spillere, velg spillere, tren dem, gi dem kontrakter, finn den neste Lionel Messi og vinn heder og ære. Målet er vel rimelig klart, men det er mye som skal formes og skapes for å komme dit hvor styret vil at du skal være. Makten ligger i dine hender og det er jo det som er så himla flott med denne spillserien!

Noen forandringer, men ikke overveldende saker

Jeg var nok aller mest spent på spillmotoren som i følge et par videopodcaster fra SI Games, skulle være veldig utbedret. Nå som jeg har spilt en hel sesong i Premier League med Manchester United, så har jeg merket at spillmotoren er bedre. Keeperne beveger seg bedre og mer realistisk, pasningene har ofte en mer naturlig bue eller så kan det være ekstreme pasninger fra de mest ekstreme tilretteleggerne (for eksempel Pirlo eller Xavi), og jeg synes at flyten i kampene føles bedre. Det nærmer seg noe stort, men jeg synes ikke de har tatt det helt store steget videre.

Flyten i spillet generelt også er forbedret. Jeg synes at ting ikke tar spesielt lang tid lengre og snarveier er gjort tilgjengelig overalt hvor det trengs for å gjøre spillet mindre tungvint på de tingene man oftest bruker. Underveis når man spiller er det også gjort en rekke forbedringer for å gi deg som manager mer og bedre informasjon underveis i kampene. Vinduet er blitt ryddigere og det virker plutselig lettere å finne frem til det man mest trenger mens kampene ruller og går i bakgrunnen. Et nøkkelord for hele denne FM-utgaven er effektivtet, noe som også gjenspeiles i én av de nye spillmodusene.

Nydelig layout og nye spillmoduser

Jeg har vel egentlig alltid likt layoutene som FM-serien har kommet med, og jeg føler støtt og stadig at de kommer med forbedringer som gjør det lettere for meg å finne frem og lettere å se det jeg trenger på færrest mulige klikk. Denne gang har de virkelig skutt gullfuglen ved å gi oss en layout som det oser kvalitet av. De har virkelig tatt hensyn til at jeg ikke visste at jeg ville like, noe som gjør alle mulige klikk rundt omkring på menyer, spillere, klubbinfo og så videre til en lek. MANGE skjermbilder ser kanskje litt mindre og komprimerte ut, men det er bare positivt for å få enda mer info på hvert enkelt skjermbilde.

Noe annet jeg synes er helt fantastisk med denne versjonen av FM er at jeg slipper å måtte se på alt mulig tull jeg ikke er interessert i av nyheter. Det som dukker opp er nyheter vedrørende laget mitt, ligaen og akkurat det jeg selv måtte velge. Og det holder i massevis. Jeg trenger ikke all mulig info om uinteressante saker i verden. Det gjør bare tiden mellom meg og neste kamp lengre.

Jeg vil også nevne at FM 2013 kommer med et par nye spillmoduser som kan ha vært et sjakktrekk for de som ønsket en forandring og flere utfordringene. Selv er jeg ihuga fan av vanlige karrieremodus, men liker å kunne spille over nett mot venner også. Det som de har gjort for å piffe opp FM denne gang er å legge til en challenge-modus som gjør at man teste seg opp mot diverse scenarioer, som å redde en klubb fra nedrykk med kun få kamper igjen, slik at man virkelig får testet om manager-skillsene matcher egoet.

Noe annet nytt er at man kan ta et drømmelag man kan ha skapt gjennom utallige sesonger og teste det opp mot andre lag fra andre spillere der ute. Altså … har du for eksempel Chelsea i år 2053 og en helt sykt god stall, vel da kan du matche den opp mot en venns uslåelige Arsenal-ellever fra 2016. Mulighetene er store og det er slike ting som endelig kan slå fast hvem som er best i vennegjengen en gang for alle.

Classic-mode må nesten også nevnes med noen få ord. Her kan må få en lettere og mindre tidkrevende måte å spille FM på, slik at du stort sett får konsentrert deg om kampene og spillerne du vil ha med.

Det er noe spesielt ved Football Manager. Kun de som forguder spillene og som gjerne vier litt for mye tid til denne simulatoren kan skjønne seg på de andre som også blir oppslukt på denne tiden av året. 2013-versjonen av FM har gått for en mørkere og stilig look når det gjelder utseende og layout, mens grafikken under kampene virker som mye av det samme. Det digre håret til Fellaini er ikke stort denne gang heller… Spillmotoren er derimot forbedret, selv om det ikke er den enorme forandringen som jeg kanskje hadde håpet litt på. FM 2013 har også med seg noen spillmoduser for de som ønsker litt flere utfordringer både off- og online, men for meg som kjører på med karrieremodus, så fungerer spillet enda bedre enn sin forgjenger. En sesong er spilt, men det er nok mengder av sesonger både med Manchester United og andre lag som venter meg helt frem til neste høst. Kun småpirk holder meg igjen fra toppkarakteren.

9/10
86/100

+ Fantastisk godt grunnlag som 2013-utgaven bygger videre på