VI ANMELDER  Dark Souls III
VI ANMELDER  Sébastien Loeb EVO Rally
VI ANMELDER  Football Manager 2016
VI ANMELDER  Fallout 4
VI ANMELDER  Call of Duty: Black Ops III
VI ANMELDER  Guitar Hero Live
ANMELDELSE
Final Fantasy X/X-2 HD
Et av verdens mest solgte spillserier har gjennom årenes løp relansert tidligere utgitte spill for nyere plattformer.
Skrevet av Alexander Solaat Rødland, den 19. april 2014 kl. 14:09.

Da Square-Enix i 2001 lanserte Final Fantasy X (FFX) var det etter to års utvikling mot Play Station 2 konsollen. Nå, 13 år senere har selskapet valgt å relansere spillet og dets oppfølger FF X-2 i HD- kvalitet til Play Station 3 (PS3) og PS Vita.

For de av dere som er kjent med Spira og resten av verden i FFX universet er det fra et historisk perspektiv lite nytt å fortelle. Hva spillbarhet angår er dette en helt annen historie, noe vi kommer tilbake til. For nye spillere som har blitt kjent med spillserien i ettertid, eller aldri har møtt denne verden er det for lojale Final Fantasy- tilhengere en positiv og sårt etterlengtet lansering vi nå ser, også for undertegnede.

Selv om noen ting enda er som det alltid har vært, har serien gjennom dets 25 år lange historie vært gjennom mange forandringer som kampsystemet i FF XII og fravær av verdenskart som ble introdusert i nettopp FFX, er dette likevel spillet hvor man kan se tilbake til de originale utgivelsene samtidig som man kjenner seg igjen i de moderne utgivelsenes historiefortelling.

Som før, er spillets historie og spillbarhet noe som burde appellere til også til nye spillere.

Spillmekanismer

Nytt for FFX og FFX-2 for PS3 er muligheten for å samle «trophies», noe vi kjenner igjen fra andre spillserier på plattformen. Mange av disse er enkle, faktisk obligatorisk å få mens en spiller seg gjennom historien, andre mer utfordrende. Ett av dem, å fullføre sphere grid er ett av de mest tidkrevende trophiene vi ikke tar sikte på å gjennomføre med det første.

I FFX ble det introdusert et nytt (og ganske omfattende) minispill kalt Bitzball. For de som liker dette minispillet, er dette et spill i seg selv, og for de som ønsker å oppnå heder, ære og supervåpen er dette et must for dette.

FFX var også det første spillet i serien hvor man gikk bort fra «level» for å representere en karakters styrke. I dets erstatning ble «sphere grid» introdusert, hvor du må sloss med monstre for å kunne navigere rundt i dette tilnærmet endeløse kartet med oppgraderinger.

Grafikk

Da vi for en tid tilbake satte på FFX på den opprinnelige plattformen til PS2 var det en rar opplevelse. Vi har gjort oss vant med spill med høy grafikkstandard på flere plattformer – også mobiltelefoner. Dette som i sin tid bar en grensesprengende visuell opplevelse var faktisk uklart på en oppskalert flatskjerm og magien forsvant. Til sammenligning har ikke hverken FF VII, VIII, eller IX skapt den samme følelsen. Noe av dette kan skyldes at disse tre er laget for den opprinnelige PS plattformen og ikke PS2.

Med den nye relanseringen i HD er magien tilbake og grafikken tar innlevelsen tilbake i historien og spillbarheten. Ønsker du å gjenoppleve magien i FFX, er dette (av oss) den beste måten fremheve spillets miljø og karakterer på.

Selv om grafikken har fått en betydelig oppussing er det fremdeles ikke dit vi hadde forventet av et spill anno 2014 på PS3. Hvorfor detaljnivået ikke er hevet enda noen nivå vet vi ikke, men scenene og animasjonene fra FF XIII som virkelig drar nytte av maskinvaren i PS3.

Trolig har Square-Enix valgt å lage en mellomting, da for store forandringer ville kunne ødelegge forventninger, båndet og magien mellom de som har erfaring fra originalen på PS2 plattformen.

Lyd

Hvor grafikken har fått en solid oppjustering har lyden til sammenligning gjennomgått en revolusjon. Hvor man i den opprinnelige utgaven kunne høre en tydelig synthesizer musikk kan man i relanseringen høre en nyinnspilling av samtlige melodier i orkesterkvalitet.

En av de mest innlysende forskjellene kan man høre i kampmusikken hvor lyden av trompeter dominerer lydbildet i surround.

Selv om vi liker mange av de nye melodiene, er trolig kampmusikken den vi savner mest fra den originale. Rett og slett fordi det er den du vil høre oftest, og trompetmusikken etter en tid kan bli litt for mye av det gode.

Konklusjon

Dette er et spill som består tidens tann og vi vil anbefale alle RPG entusiaster å ta en titt på. En siste ting som er verd å nevne, er at dersom du virkelig ønsker å ta spillet helt ut, kan du flytte save-files mellom PS3 og PS Vita. En bonus for de som er mye på reise, eller av en eller annen grunn foretrekker den portable konsollen.

Vår test av FFX på PS3 gir oss en rik innlevelse av en historie allerede kjent for oss. Å gi karakter til et spill vi allerede har prøvd for mange år siden, blir derfor en svært subjektiv handling.


8/10
Vår karakter
87/100
Norsk sum

+ En herlig oppussing av to gamle mesterverk

- Den oppussede grafikken er ikke like bra som forventet

Alexander Solaat Rødland har skrevet denne anmeldelsen.

Produktleder hos ITpro.no og gjesteskribent hos Spillkritikk.no.

KJØP SPILLET se billigste pris

Fant ingen priser for dette spillet. Dette kan komme av at spillet ikke er i fysisk salg på nettbutikk, eller at det kun tilgjengelig på konsollenes egne markedsplasser.

SPILLINFO alt om spillet

Testet på:Playstation 3
Lansering:21. mars 2014
Utvikler:Square Enix
Utgiver:NGS
Alder:12 år +
Les norske anmeldelser av spillet
 
 
Switch to our mobile site