Far Cry 3
Det hele begynner med en introduksjonsvideo som gir deg et overblikk over hvem du er og hva du skal gjøre. I dette tilfelle er du en typisk amerikansk tenåring som er på ferietur med venner. Dere fester, hopper i fallskjerm og har det generelt gøy på en øde øy. Plutselig går noe galt, du har blitt tatt til fange av en gjeng gale øybeboere og må finne en måte å befri både deg selv og vennene dine. Du er i gang.
Skrevet av Pernille Wangsholm, den 11. desember 2012 kl. 13:54.

Denne gangen har jeg satt meg ned med Far Cry 3. Jungeldyret Hugo eller Rambo? Vi får se.

Denne åpningssekvensen synes jeg var en flott start på et flott spill. Du får et bra innblikk i bakgrunnshistorien uten at det blir for komplekst, du blir kjent med de viktige karakterene og du blir kjent med noen av de viktige funksjonene i spillet. Det er også her veldig tydelig at du faktisk er en helt vilkårlig tenåring, du er ikke vant til å måtte løpe for livet midt i jungelen. Du har heller aldri brukt våpen før.

Jungelens Konge

Spillet er et typisk Action FPS spill, du vandrer rundt på øyen, får oppdrag og løser oppdrag. Akkurat her er hovedoppgaven din å redde resten av vennene dine som ikke var heldige nok til å unnslippe. Som nevnt over begynner du som en helt fersk tenåring, du har aldri så mye som tatt i et våpen før. Tiden er knapp, så du får en pistol dyttet i hånden og blir bedt om å gå ut i skogen for å drepe villsvin og samle planter. Dette kan kanskje føles litt bortkastet, men er du helt fersk er det kanskje greit å øve seg litt før man finner noen virkelige fiender.

Du blir etterhvert mer komfortabel i din nye rolle som jungelens konge, og får flere våpen og ferdigheter mens du spiller. Ferdighetssystemet er ganske tradisjonelt; du får erfaring av å gjøre oppdrag og å drepe fiender, innimellom får du poeng, og disse kan du bruke til å lære mange forskjellige nye ferdigheter. En ting FC3 har lagt til her er at enkelte ferdigheter bare kan læres dersom du har fullført spesielle oppdrag. Du kan derfor ikke bli Rambo bare ved å drepe nok villsvin.
Er det noe jeg synes FC3 har gjort riktig, så er det kamp-delen av spillet. Du kan angripe rett på, eller du kan snike deg inn. Du har våpen til alle formål, og du kan spille akkurat slik du vil. Alle våpen føles responsive, bytting mellom dem går fort, og du føler ikke du blir “stuck” med en måte å gjøre ting på bare fordi det er for mye strev å skulle bytte.

Spillverdenen er veldig stor, og det er meningen at du skal kunne utforske alt. Det føles ikke som om du blir stengt inne i en liten sandkasse. Du har biler for å komme deg raskt rundt på øya så lenge du passer deg for fiendene som kan sette opp blokkeringer i veien.

I tillegg til de vanlige fiendene dine, altså gjengen som du må redde kompisene dine fra, er det en rekke andre farer rundt om på øya. Her slår FC3 igjen til med realisme, øya er full av dyreliv som du må passe deg for. En generell regel er at det som er farlig i virkeligheten også er farlig i spillet. Og tro meg, du har ikke lyst til å møte på en tiger eller falle utfor en skrent.

Liker – Liker ikke

I tillegg til de vanlige FPS-delene har spillet også en rekke andre element, som crafting. I FC3 må du lage alt av ditt eget utstyr, med unntak av våpen. Vil du ha deg en større ryggsekk? Da må du ut i skogen, drepe villdyr, flå skinnet av dem og sy deg en ryggsekk. Du må også lage dine egne medisiner, kjekt å ha om du blir oppdaget der du sniker deg mellom fiendene. Personlig synes jeg ikke dette var negativt, jeg synes ikke det var noe jeg måtte gjøre irriterende mye og jeg synes det gikk veldig lett å gjøre det. Nå skal det sies at jeg er vant til MMO-style crafting, så dette var kjent, men jeg kan se for meg at spillere som er mer vant til andre sjangere kan føle at dette er unødvendig og tidkrevende.

Spillet er fullt av mellomsekvenser, det kommer vi ikke utenom. Små film-snutter som forteller noe om handlingen. Dette skjer på begynnelsen og på slutten av oppdrag. Jeg personlig hadde ikke noe imot det, men hvis målet er å spille gjennom så fort som mulig så kan dette dra det litt ut. Øya du er på er full av gjemte skatter og det er lagt opp til at du skal ha lyst til å finne dem. Selv er jeg ikke en av dem som alltid må gå alle steder for å finne alt, men her fikk jeg lyst til å utforske alle steder jeg kunne.

Spillet har et par små irritasjonsmoment, og her kommer det største.Spillet lagrer automatisk innimellom, gjerne når du akkurat har fullført et oppdrag. Du kan også selv lagre spillet når som helst. Hvis du derimot lagrer spillet midt under et oppdrag, vil du bli plassert på begynnelsen av oppdraget om du logger ut og inn igjen.

For å spille er du nødt til å opprette en u-player konto. Dette er tilfellet selv om du har skaffet deg spillet gjennom Steam, og dette er utrolig irriterende. Du kan heller ikke starte spillet uten å gå innom u-player launcher.

PS: Du kan vinne spillet i konkurransen vår!

Dette er et fantastisk spill som du kommer til å kose deg med lenge, nesten uansett hvilke sjanger av spill du vanligvis spiller. Kampsystemet er flott, du kan spille så godt som enhver spillestil du vil. Det store utvalget av ting å gjøre og å oppdage gir deg en flott følelse av åpenhet og frihet uten at det blir for stort. Det er helt fint mulig å gå på oppdagelsesferd i jungelen, men du må fortsatt gjøre fremgang i historien din for å låse opp høyere nivå. Spillet har sine små feil og mangler, men alt i alt synes jeg det var knallgøy.

9/10
85/100

+ Bra formidlet historie