F1 2013
Jeg tror de fleste kan være enige om at bilspill kan som regel deles inn i to grupperinger: arkaderacing og racingsimulatorer. Og før det hersker noe som helst tvil, la det være 100 prosent klart; dette er en racingsimulator til det ytterste punkt.
Skrevet av Alf Morten Bjørnsen, den 15. oktober 2013 kl. 16:10.

F1 2013 er krevende, frustrerende og vanskelig. Det er på en måte som Dark Souls, bare innenfor racing. Gjør man feil her, skal man gjøre ganske mye riktig for å i det hele tatt ha noen som helst sjanse for å rette seg opp igjen. Se på det som en advarsel om du vil, dette er et racing-spill laget for de som liker F1 og ikke minst forstår hvordan sporten fungerer. For her, som i den virkelige sporten er det detaljene som kan være viktigst. En feil her eller en dårlig start der, så kan fort løpet være kjørt. Prøver man å sladde rundt en sving, ender man 9 av 10 ganger i grusen og om man skulle prøve å kollider i bilene rundt seg for å evt. rette opp en dårlig sving resulterer det som oftest i at en vital del av bilen faller av eller blir ødelagt og man må inn i pitstopen for å ordne den, som igjen ender opp med at man mister tid og plassering i løpet.

For spesielt interesserte

For å få mest mulig ut av spillet må man være tålmodig, ha selvkontroll og ikke minst en ganske grei forståelse for sporten. Her man må vite at hvor man skal presse bilen og hvor man skal roe det hele ned. Din egen timing og rytme i racet er viktig for å oppnå suksess, noe undertegnede brukte god tid på å få til selv. Når man i tillegg kobler inn bruken av avanserte systemer som KERS (Kinetic Energy Recovery System) og DRS (Drag Reduction System) for å oppnå en liten boost og bruken av nye dekktyper for hvordan føret på banen er så begynner det å bli mye å tenke på, i tillegg til at man skal håndtere en bil som har teknologisk mer til felles med ting man til vanlig ser i en Star Trek-episode.

Med det sagt så er ikke spillet helt nådeløst heller. Å styre disse bilene er en drøm, og de sklir sjeldent ut med mindre man gjør en feil selv. Man kan f.eks ha relativt stor hastighet gjennom svingene om man benytter seg av håndteringen av giring kontra akselerasjon . Og som i mange andre av Codemasters racing-spill, så er Flashback funksjonen på plass. Denne kan brukes 4 ganger pr. løp og gir deg muligheten til å spole tilbake om du skulle kollidere stygt eller gjøre en feil som potensielt ødelegger løpet for deg.

Den gylne alder

En av de store nyhetene denne gang, utenom de små oppdateringene på grafikk, team og lignende er inklusjonen av Classic Mode. Her kan du velge noen av de beste bilene, sjåførene og banene fra 80-tallet. Ved kjøp av Classic Edition eller tilhørende DLC, får man også tilgang til storheter fra 90-tallet. Her får man servert klassiske løp og episoder samt. muligheten til å sette gårsdagens helter opp mot førerne fra dagens F1 sesong. Alt introdusert av den legendariske F1 kommentatoren Murray Walker.

I tillegg har man noe som kalles Scenario Mode hvor man skal takle forskjellige utfordringer, som f.eks å opprettholde sin plassering på podiet med en tungt skadet bil. Disse utfordringene er kortere enn andre løp og åpner opp for folk som bare vil kjøre uten å helt investere all tiden det vil ta i for eksempel karrieremodusen. Og det er nettopp i karrieren man legger ned mesteparten av tiden sin.

Her starter man på bunn med en svak bil, lite team og små forventninger. Man må virkelig jobbe for å komme seg oppover F1 systemet for å hele tiden forbedre seg og sikre seg nye kontrakter og muligheten til å vinne troféer. Dette tar tid og tålmodighet og vil nok være en av de stedene der man blir mest mulig frustrert. Heldigvis har Codemasters denne gang inkludert en lagringsfunksjon til å bruke midt i løpet. Denne kan være en velsignelse noen ganger når man kommer opp i de litt mer langvarige løpene, eller velger å kjøre løp som til tider kan overstige 70 runder. I et spill hvor presisjon og timing er såpass viktig, kan det være ganske så herlig å ha muligheten til å ta en pause og et pust i bakken før man begir seg ut banen igjen.

Online-delen fikk også kjørt seg litt, og det var her jeg personlig hadde det mest moro. Muligens for at online kan man forvente like menneskelige tabber som man selv ofte finner på å gjøre, noe som i mine øyne gjorde løpene litt jevnere og enda mer intense. Opplevde heller aldri noe lag, og de få førerne som kjørte skittent fikk som regel betaling for det selv ved å kollidere og til slutt forsvinne fra serveren. Når man kjører offline har man dataen mot seg, og som oftest så kjører den med mer presisjon enn et menneske klarer å håndtere. I hvert fall om man ikke legger ned nok tid til å mestre bilene på best mulig måte. På nett kunne man kjøre vanlige løp mot andre spillere, men man kunne også ta med en online-venn å begi seg ut på Co-op karriere, hvor du og vennen din leder ett F1-team til heder og ære. Denne funksjonen fikk jeg dessverre ikke testet, da den hørtes ganske så interessant ut.

Om det ikke har kommet godt nok frem allerede, så er F1 2013 et krevende racingspill hvor man må være tålmodig og presis. Det er nok også et spill som er rettet mot fans av sporten og vil neppe dra inn folk som bare vil kjøre noen løp. Men det rår nok veldig lite tvil om at det er dette Codemasters har tatt sikte på heller. Personlig så foretrekker jeg nok de spillene hvor bilene er litt mer tilgivelige og man kan herje litt og skape sin egen action, men jeg kan lett se at om man skulle lete etter et realistisk F1 spill, så har man absolutt funnet det her.

7/10
0/100

+ Realismen