F1 2012
Årets «Formula One»-sesong er ikke ferdig enda, men vi kaster oss over det offisielle spillet og sjekker ut forholdene på racingbanen.
Skrevet av Bjørn Tore Boquist, den 21. september 2012 kl. 13:09.

Verdens mest populære formel 1-spill kommer som vanlig i ny utgave også i år. Spillet som lar deg oppfylle drømmen om å suse bortover asfalten i en toppfart på opp mot 340 km/h. Spillet som er vanskelig å mestre, men som i år kommer med en rekke nye moduser både for nybegynnere og erfarne. Spillet som vil gi deg enormt mye glede dersom ordene «Formula One» er viktige for deg.

Både Michael Schumacher, Fernando Alonso og Jenson Button bør være navn du har hørt om dersom denne banekjøringen skal være noe for deg. Har du ikke, kan du lese videre uansett, men dette er et spill av formel 1-fans til formel 1-fans.

Soft start med ungdommen

Årets utgave satser på å være realistisk, til og med i opplæringsfasen. Det første som møter meg er en godt integrert opplæringsmodus kalt «Young Drivers Test». Her får du prøve deg med ekte, unge talenter samtidig som du lærer de grunnleggende prinsippene for motorsporten. Etter å ha gjennomført denne opplæringen står du på egne ben, og er klar for utfordringer som karrieremodusen.

Vel ute på banen er det første som slår meg at det er lenge siden jeg har spilt et F1-spill. Mange år, og jeg har tydeligvis glemt det jeg en gang lærte. I svingene havner jeg langt ute på gresset, og jeg ender ofte opp med tidsstraff fordi jeg pløyer inn i bilene foran. Heldigvis er lærekurven bratt, slik at det ikke tar lange tiden før dekkene sitter som limt på asfalten. For øvrig hjelper spillet oss nybegynnere veldig mye, med blant annet hjelpelinjer som forteller deg hvor du bør holde bilen igjennom en sving, samtidig som de er fargelagte for å vise om du holder en brukbar hastighet.

Marginene er knappe i bilspill, og da spesielt i «Formula One». Havner du ute på gressplenen i en spinn er sannsynligvis løpet tapt – hadde det ikke vært for «Flashback»-funksjonen. I kjent stil fra lignende bilspill kan du spole tilbake før uhellet var ute, og rette opp i det. Riktignok kun fire ganger for hvert løp, noe jeg i oppstartsfasen fikk erfare at var alt for få. På denne måten har Codemasters klart å skape et utfordrende spill både for erfarne og nybegynnere. Samtlige hjelpefunksjoner kan nemlig skrus av, i tillegg til at du kan velge om du vil stoppe innom depotet og lignende.

Virkelighetsnær – eller?

2012-utgaven av «F1» ser upåklagelig bra ut. Følelsen av å kjøre racerbil er kommet for å bli. Spillet er på ingen måte en simulator, ei heller et typisk arkadebilspill, men en mellomting av begge. Krasjer du i 160km/h mot autovernet ville du nok sannsynligvis ikke vært i stand til å fortsette løpet. Men i dette spillet kan det hende at du bare «bumper» mot rekkverket og kjører videre. Alt er ikke like realistisk, men utviklerne har nok gjort det med mening for å tilfredsstille alle ulike typer spillere.

Motorlyden er upåklagelig. Med godt anlegg er det som å ha bilen i sin egen stue. Ellers kryr det også av realisme. Havner du ute på sletta med et uhell vil gresset feste seg til dekka dine, og du må kjøre et stykke med dårligere veigrep før gresset faller av. Vanligvis sitter bilen godt på asfalten, og veigrepet føles naturlig. Svingene er innimellom drit vanskelige å gjennomføre, noe som helt sikkert også er realistisk! Været varierer også slik at du er nødt til å velge den rette typen dekk for hvert løp – også avhengig av lengden på løpet. Kanskje dukker det opp noen lokale regnbyger?

Karrieremodusen byr på litt utenom selve racingen. Avisene lager oppslag om deg, du må velge deg en rival og poengene lagres for hvert løp. Det er også mulig å spille flere sammen, enten lokalt (to spillere i split-screen) eller over nettet. Ved sistnevnte kan man enten spille kjappe kamper eller finne noen å samarbeide i en «Championship»-turnering. Med andre ord er det nok av variasjon, både off- og online.

F1 2012 er det komplette spillet for deg som dyrker «Formula One», og ikke ønsker et simulatorspill. Balansen mellom realisme og underholdning er perfekt. Spillet er tilpasset både nybegynnere og erfarne, slik at alle får en utfordring. Uten å ha spilt de foregående utgavene er det vanskelig å vite om spillet er innovativt. Uansett: er du fan; løp og kjøp. Er du nysgjerrig – ta deg en tur til spillsjappa og kjøp.

8/10
80/100

+ Realistisk samtidig underholdene