Deadpool
Deadpool er den feteste spillkarakteren noensinne. Han mener i hvert fall det selv. I dette spillet er det ikke handlingen som står i fokus, men det jeg tar veldig kort for meg hva du skal gjøre. Deadpool er ute etter å ta livet av mediemogulen Chance White, men snubler over en korrupsjonssak som involverer den onde Mister Sinister. Og det var vel mer eller alt spillet EGENTLIG handler om.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 11. juli 2013 kl. 17:41.

Tegneseriekarakteren Deadpool har fått sitt eget spill. Han passer nok bedre sammen med andre, selv om egoet hans sier noe annet.

Rotete spill

Jeg har likt Deadpool som karakter i tegneserieuniverset i flere år. Selv om den egosentriske hardhausen med de vittige kommentarene ikke er helt A4 i tegneserieuniverset, så har jeg alltid ment at han var skapt for det store lerretet OG som spill. Han fungerte jo skikkelig godt da han dukket opp som en av mange helter i Marvel Ultimate Alliance, som for øvrig var et tilnærmet perfekt superheltspill. Med et fugleperspektiv og heftig samarbeidsmodus.

I dette spillet har de hevet kameravinkelen, og leverer i stedet et vanlig actionspill i tredjeperson. Deadpool var vel skapt for å være alene, men som singel kombatant i dette spillet er han ikke alltid stor nok til å fylle skoene til en hovedrolle.
Komboer, heftige slåssescener og fete våpen er noe som fungerer helt utmerket i denne spillsammenhengen, men spillet er likevel veldig rotete satt opp. Ikke bare er historien såpass merkelig og vag, men jeg føler spillet ikke har en konkret agenda. Joda, det er artig å være en fyr som Deadpool og jeg liker actionet som spillet tilbyr, men med dagens standard burde det vært litt mer dybde i spillet.

Enda mer rot med oppgraderinger på slep

Oppgraderinger er noe som et slikt actionspill har godt av. Jeg frydes over alt som ligger til rette for at jeg skal få maksimal utnyttelse av hele Deadpools register. Heftige skytevåpen, oppgraderinger av hovedvåpnene og ikke minst oppgraderinger av kreftene til Deadpool. Jeg føler egentlig at Deadpool følger en gitt ramme til hva et slikt spill krever, noe karakteren Deadpool konstanterer gjennom sine kommentarer gjennom spillet. Han vil ha det episk når det gjelder actionsekvensene, og det blir det faktisk. Opptil flere ganger!

Dessverre så blir det mye rot som definerer denne spillopplevelsen. Hele spillidéen er et eneste kaos, men jeg sliter med mest selve spillkontrollene. Det er ikke mye å bite over, altså. Problemet er så enkelt som håpløse kameravinkler og trøblete kontroll over spillfiguren. Jeg sliter med å finne meg helt til rette med Deadpool, og jeg sliter også med å få oversikt over fiender som stormer mot meg. Skulle jeg befinne meg i totalt undertall. Flere fiender hadde fortjent min fulle oppmerksomhet, men jeg må rote med å finjustere kamera og vende Deadpool i riktig retning for at det skal bli en fair fight. I den grad man kan si at en kar som kan teleportere seg ut av uløkka og har konstant regenerering, kan befinne seg i en fair fight.

Grafikken snubler også litt

Nei, det er ikke noe heldig spill som Deadpool får lov å boltre seg i. Ikke bare virker hele spillet som et eneste stort kaos, men grafikken er heller ikke i toppsjiktet. Jeg klarer faktisk å overse dette litt. Actionsekvensene er såpass tettpakkede med herlige slåsskamper, så da glemmer man litt hvordan alt ser ut. Ikke det at det dreier seg om håpløs grafikk, men litt rundere kanter og mer fokus på å finpolere alt som havner i bevegelse, ville gjort meg veldig fornøyd.

Det som derimot gjør meg fornøyd er hvordan Deadpool eier dette spillet selv om det er masse feil som kunne gjort utfallet katastrofalt. Deadpool loser meg gjennom spillet på en så frisk og freidig måte, at jeg bare må elske det. Nå har jeg likt karakteren i hans opptredener i spill og film tidligere, så det var nok ingen bombe at jeg likte dette også.

Som nevnt tidligere har jeg alltid ment at Deadpool var skreddersydd for soloprosjekter både innen film og spill. Han vinner meg også over med dette spillet, selv om det er flere feil her enn man skulle forestille seg hos et actionspill per dags dato. Jeg kan ramse opp en hel liste med feil, men hvorfor fokusere mer på det negative nå. Deadpool leverer som karakter, men ikke som et fullkomment spill. Han hadde nok trengt mer tid og gjerne flere rundt seg. Det betyr ikke at jeg ikke hadde det helt sjef med full kontroll over den til tider ukontrollerbare Deadpool. Ved spillets slutt er jeg faktisk mer positiv enn negativ. Selv om jeg nok aldri klarer å forklare hvorfor. Jo, det stemmer. På grunn av Deadpool.

6/10
0/100

1.    Deadpool