Counter-Strike: Global Offensive
Counter-Strike. Egentlig kun en modifikasjon til PC-spillet Half-Life, men som til slutt ble et selvstendig spill og merkevare og ikke minst et av de mest solgte PC-spillene i verden. Nå får vi et helmaks gjensyn med spillet – bare oppusset og med noen små justeringer.
Skrevet av Bjørn Tore Boquist, den 23. august 2012 kl. 18:07.

Konseptet til Counter-Strike, heretter «CS», er veldig enkelt. Det vil si, konseptet for skytespill generelt er som regel enkle – drep fiendene dine før de dreper deg og unngå at bomber eksploderer. Men i CS er det virkelig enkelt. Her fins det ikke «health packs», ekstra ammunisjon eller forskjellige klasser. Kjøretøy er fraværende, og selv om våpenutvalget er stort vil man i seriøst spill kun benytte seg av et fåtall våpen.

Siktehjelp og andre finesser vi er blitt kjente med i moderne skytespill som «Battlefield 3» og «Call of Duty: Black Ops» er fraværende. Dette er lagbasert action på gammelmåten. Pur moro altså!

Treffer blink med nostalgien

For en som har brukt noen timer på Counter-Strike 1.6 er det et herlig gjensyn. De klassiske brettene er beholdt, men naturligvis har de fått et ansiktsløft. Grafikken er på langt nær av samme standard som dagens actionspill – men på en annen side har grafikken aldri vært fokus for CS. På den måten kan man si at dette er 1.6 anno 2012, og det holder for meg. Kjekt er det også med de klassiske CS-lydene som er beholdt. «Terrorists wins» og «The bomb has been planted» er som musikk i ørene.

Tidlig merker jeg at dette er et spill som hører hjemme med mus og tastatur. Du får ikke mye hjelp til å treffe fienden, type «auto-aim» og lignende. CS er et spill hvor god «aim» og gode reflekser alltid har vært viktig. Når jeg skyter hodeskudd på 360-utgaven av Global Offensive føles det mer tilfeldig enn planlagt. Det er mye vanskeligere å bevege seg samt skyte i forhold til moderne skytespill. Øvelser gjør mester også her, men for den utålmodige spiller kan det hele nok føles litt kjipt. Å flytte siktet fra en side til en annen tar også svært lang tid, men heldigvis har utvikleren satt av «LB»-knappen til å gjøre en 180-graders vending. Så var det bare å bli vandt til den, da.

I motsetning til moderne spill velger du altså ikke om du vil spille som «Medic», «Sniper» eller lignende her. I starten av en runde får du tilgang til å kjøpe våpen, og her er det fritt frem. Tiden før en runde begynner er veldig kort, og med en litt knotete kjøpemeny blir man raskt hengende på etterskudd dersom man leter etter et spesielt våpen. Penger samler du opp etter hver runde. Vinner laget ditt betyr det mer penger i kassa for deg. Kniv og andre hjelpemidler er inkludert, som kevlar og granater. Spillet byr også på et par nye granater i forhold til 1.6-utgaven.

Førstemann til mølla

Counter-Strike er et lagspill. Dersom du er ute etter noe du kan spille for deg selv, er egentlig ikke dette noe alternativ. På Xbox 360 spiller man ofte alene og hopper inn i en såkalt «quick-match». Da kan man bare glemme at det spilles slik det er ment å spilles. «Counter-Terroristene», laget som skal beskytte ulike områder fra terroristene, kommer stort sett løpende/hoppende mot deg mens kulene flyr alle veier. Terroristene har heller ingen plan ettersom de færreste snakker sammen slik at mannen med bomben gjerne løper en helt annen vei enn resten av laget. Dersom du spiller planlagte kamper sammen med venner får fløyta en helt annen lyd. Men igjen, dette er noe som er mye enklere på PC.

Hovedmodusen til spillet er altså som nevnt ovenfor. Terroristene skal plante bomben, mens det andre laget skal unngå at de gjør det – og eventuelt desarmere den. På Xbox 360-versjonen funker det mye bedre med en god, gammeldags «gungame». Her slipper du å vente på at en ny runde skal starte dersom du dør, men blir heller gjenopplivet med en gang på et tilfeldig punkt på spillet. Målet her er å bli den første til å drepe noen med alle våpnene. I denne modusen hadde jeg mest moro ettersom jeg ikke var avhengig av noen andre.

Et alternativ til «gungame» er en lignende våpenmodus hvor det spilles rundevis med planting av bomben, men hvor hovedmålet er det samme. Dersom du dreper noen den aktuelle runden får du servert et nytt våpen ved neste rundestart. Som i hovedmodusen kan det bli litt ventetid her dersom man dør tidlig, men dersom det er noen «bots» med i spillet (datastyrte spillere) er det mulig å ta over styringen av disse etter at du selv er død.

Til slutt kan jeg også nevne at det er mulig å spille Global Offensive uten internett, altså mot «bots». Underholdningsverdien her er dog veldig begrenset …

Counter-Strike: Global Offensive til Xbox 360 var helt klart verdt den knappe hundrelappen jeg måtte betale for det. Uten å spille det sammen med noen kjente blir ikke opplevelsen den samme, og man får ikke utnyttet spillets virkelige potensiale som lagspill. Jeg sitter igjen med følelsen av at dette må spilles på PC, men dersom man er flere som går sammen og spiller planlagte kamper har man mange timers moro foran seg også på Xbox 360.

7/10
83/100

+ Holdt på CS-konseptet