Brave: The Video Game
Pixars Brave (eller Modig som den heter på norsk) fungerer lett og friskt på PS3-konsollen.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 11. september 2012 kl. 09:42.

Den unge prinsessen Merida er ikke som alle andre prinsesser. Faren hennes har lært henne hvordan hun skal håndtere et sverd og hvordan hun skal skyte med pil og bue, selv om moren innstendig ønsker at hun skal bli en prinsesse på alle måter. Når moren kommer under en trolldom som styres av den mystiske bjørneskikkelsen Mar’dur, må Merida kjempe mot alle de onde kreftene i skogen for å kunne få moren sin tilbake i sin naturlige form.

Lettspilt og positivt
Det er ikke så mye negativt å si om spillets ånd. Her dreier det seg om et spill som etter aldersgrensen passer fra 12 år og oppover hvor tegnefilmens herlige positive følelse bryter ut i full blomst. Gjennom et sprudlende utseende med masse farger og et fint soundtrack (som jeg må innrømme at jeg blir litt lei om jeg har satt på pause og lar musikken gå i en evig loop), leverer Brave en ganske så komplett spillopplevelse som jeg nyter å leve meg inn i.

Selv om spillet kanskje har noen sekvenser som de aller minste kan finne litt skumle, så har spillet en jevn positiv aura over seg. Stemmebruken har en stadig positiv klang, musikken har stort sett friske og glade toner, og samtidig så gir Skottlands natur en flott og fantasifull bakgrunn til en ellers svært så hyggelig stund med Merida som heltinne.

Bra flyt i spillet
Ved spillets start skjønner man at dette er beregnet for de litt yngre. Det man skal gjøre er stort sett bestående av enkle trykk (eventuelt dobbelttrykk) på få knapper og det dreier seg aldri om noen storslåtte komboer som får fingrene til å verke av påkjennelsen dette normalt tilfører. Stort sett skal man hoppe, skyte med pil og bue, eller hogge med sverdet. Underveis øker kreftene og man får mer til rådighet gjennom oppgraderinger kjøpt i en butikk eller som man finner plassert i kister på mindre skjulte steder. På hver bane er det flere ting man er ment til å samle, men jeg fant ut at det ikke bød på noen store utfordringer å finne disse på første forsøk.

Det dukker opp noen herlige avbrekk i spillet også. Dette er små mellomsekvenser i form av tegninger og stemmer, samt at de også har valgt å legge inn noen såkalte puzzles for å teste hjernen litt. Her får man tre små bjørner til rådighet, som man må disponere på korrekt vis for å låse opp en dør for vår heltinne. Ingen store utfordringer her heller, men det er morsomt at de bryter ut fra rammene for å stykke opp spillet litt.

Dessuten så er det lagt inn noen små «minibosser» og noen større bosser for at man skal få prøve ut ferdighetene man samler seg opp til det fulle. Bossene har et symbol over seg som røper alt om hvilken svakhet de har, og samtidig så gjelder det ikke å gjøre de mest akrobatiske stuntsene for å komme seg unna for så hugge til på et spesielt punkt på kroppene eller noe slikt. Neida, løp rundt og skyt fra hofta så ordner faktisk alt seg… De 4 vanskelighetsgradene gir ikke den helt store motstanden de heller, så jeg ser mer og mer av spillets målgruppe gjennom all motstand man møter.

I det man setter seg ned og spiller så faller timene bort rimelig fort. Spillet er ikke direkte avhengighetskapende, men den flyten som er i spillet gjør at jeg gjerne fortsetter «bare litt til». Jeg legger også merke til at banene er kjapt gjort unna og dermed blir spillet unnagjort, uten den altfor store jobben nedlagt, i løpet av et par økter.

Dårlig dubbing ødelegger alltid…
Jeg har til gode å se tegnefilmer hvor jeg synes den norske dubbingen fungerer. Noen roper gjerne ut Shrek eller Ice Age, men jeg synes faktisk at dubbing er en uting uansett. I dette spillet ser man hva en slik forferdelig uting gjør med spillopplevelsen. For når man starter spillet så er det norsk tekst overalt på menyer og i spillet, samtidig som det er forferdelig dubbing som skaper en mild demper på et ellers overraskende sprekt «barnespill».

Move-funksjonen til PS3 er noe som er tilgjengelig via dette spillet. Selv har jeg Move i stua, men dette spillet fristet bare ikke å forsøke seg på altfor mye aktivitet. I bunn og grunn så er Brave et plattformspill med klare referanser til tungvektere i spillbransjen som både Tomb Raider og Zelda, og mine øyne klinger det bedre med en spillkontroll godt festet i hendene «old school style» foran å være aktivt med foran TV-skjermen. Men at de har denne funksjonen tilgjengelig synes jeg er ypperlig for de som ønsker å være enda mer involvert under spillets gang.

I utgangspunktet så har jeg vel nesten alltid hatt litt fordommer mot spill basert på filmer og slike lettere spill som Brave faktisk er. Spillbarheten er allikevel høyst til stede og jeg synes at det eneste som ødelegger for at dette kunne vært en favoritt tidlig på spillhøsten er ting som dårlig dubbing, kort varighet og at det er litt for enkelt (selv på den tøffeste vanskelighetsgraden). Om spillet står fint ved siden av filmen eller om en av de er mye bedre enn den andre vites ikke siden jeg har til gode å se filmen. Det jeg opplever er i hvert fall at Brave er et solid spill med røttene dypt nedgravd i mystiske vesener i Skottlands fantastiske grønne natur.

8/10
0/100

+ Vanskelig å legge fra seg når man først har begynt