BioShock Infinite
Onsdag 27. april. Jeg sjekker nok en dag postkassa etter anmeldereksemplaret av BioShock Infinite, men heller ikke denne dagen dukket det opp. På grunn av påske skulle det da gå ytterligere 6 dager før neste besøk av postmannen – som forklarer at denne anmeldelsen er på grensen til ulovlig sen. Det betyr også at jeg måtte nøye meg å bruke påsken til å lese anmeldelser som jubler og hyller et av tidenes spill. De åtte første norske anmelderne ga alle full pott.
Skrevet av Bjørn Tore Boquist, den 9. april 2013 kl. 11:45.

Onsdag 27. mars. Jeg sjekker nok en dag postkassa etter anmeldereksemplaret av BioShock Infinite, men heller ikke denne dagen dukket det opp. På grunn av påske skulle det da gå ytterligere 6 dager før neste besøk av postmannen – som forklarer at denne anmeldelsen er på grensen til ulovlig sen. Det betyr også at jeg måtte nøye meg å bruke påsken til å lese anmeldelser som jubler og hyller et av tidenes spill. De åtte første norske anmelderne ga alle full pott.

Dermed er sannsynligheten stor for at du allerede har sikret deg spillet, og ikke trenger ytterligere en anbefalning. Skulle du mot all formodning enda ikke være sikker på om BioShock Infinite er et spill som er verdt å kjøpe – så kommer her en drøss av grunner til at du bør gjøre det.

Du setter pris på en god historie

Historien trenger nødvendigvis ikke være fantastisk i seg selv, så lenge den er fortalt på en bra måte og klarer å fenge spilleren. Infinite klarer det så absolutt. Historien er spennende, utviklerne har brukt mye tid på den og den tar opp problemstillinger fra virkeligheten som få andre spill klarer. Ikke er den bare nøyaktig, den er også til tider ekstremt innviklet og man må spisse ører og øyne for å virkelig forstå slutten.

Du hater ikke førstepersons skytespill

Du behøver heller ikke elske de (men det vil jo gjøre opplevelsen enda bedre). BioShock Infinite handler mye om skyting og action, men er langt fra spill i samme sjanger – som Call of Duty-serien. Hele opplevelsen føles annerledes og bedre enn de fleste spill i samme kategori, akkurat slik det også gjorde i de første spillene. Gi spillet et forsøk selv om dette ikke er en sjanger du vanligvis spiller.

Du synes grafikk og omgivelser er viktig

Å finne de rette adjektivene for «BioShock Infinite» er ikke lett. Vakkert, polert, hårreisende – perfekt? Mitt første møte med luftbyen Columbia gjorde meg rett og slett stum. Grafisk sett er det helt utrolig at den gamle Xbox-en min av den første generasjonen klarer å kjøre dette. Alt virker perfekt ned til nærmeste detalj – ingen områder er like og det er så sinnsykt mye å legge merke til.

Du liker et varierende og uforutsigbart spill

Det er ikke veldig ofte jeg føler at spill aldri er ensformig. I løpet av hele reisen gjennom Columbia følte jeg ikke det en eneste gang. Spillet er ikke alt for langvarig, men allikevel langt lengre enn de fleste enspillertitlene på markedet i dag. Underveis åpner du stadig nye muligheter og finner nye ting som kan hjelpe deg. Oppdragene er svært varierende (eller føles i alle fall slik) og det er aldri lett å forutse hvordan spillets gang utarter seg.

Du likte de forrige BioShock-spillene

Selv om Infinite på ingen måte er noen direkte oppfølger til undervannseventyrene i de to første spillene, merker man en del likheter og en del referanser. Oppbyggingen er lik – man har et relativt bredt våpenutvalg i tillegg til en rekke spesialkrefter som elektrosjokk, brannbomber og så videre. Diverse automater er plassert rundt som gir deg tilgang til å kjøpe oppgraderinger og ammunisjon.

Du har sansen for faksjon

Altså det som blander fakta og fiksjon. Settingen er tidlig på 1900-tallet og alt preges av det. Det er stort sett vanlige mennesker du må kjempe mot, men med en del fantasielementer, som levende døde, gigantiske konstruksjoner og så videre. At man kan tro på historien og spillet som om det kunne ha i virkeligheten skjedd gjør spillgleden mye større for min del.

BioShock Infinite er så bra som «alle skal ha det til». Det passer også til alle – du kan pløye igjennom det uten å legge merke til alle de fantastiske aspektene ved det, og allikevel ha en svært god opplevelse. Eller så kan du fordype deg i den detaljrike historien og virkelig forelske deg i Columbia.

10/10
97/100

+ Les grunnene til å kjøpe det