Batman: Arkham Origins
Det ligger et sykt press på Batman-serien etter to perfekte spillopplevelser. Med nye folk bak spillet, har det dessverre falt noe.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 14. november 2013 kl. 23:16.

Bruce Waynes alter ego, Batman, er nettopp blitt en trussel for de kriminelle overhodene i Gotham. Dette gjør at superskurken Black Mask utlover en stor dusør for den som tar livet av den sortkledde hevneren. Batman står foran en stor oppgave når de beste av de beste samles for å kvitte seg med ham. Gothams gater fylles av kriminelle som alle er ute etter å sette en permanent stopper for byens sårt trengte helt.

Med autopiloten på

Med to av mine beste spillopplevelser friskt i minnet, tok jeg fatt på enda et eventyr om en av de mest kjente og kjære «superheltene» som er å oppdrive per dags dato. Det gjør litt vondt i spillsjela når jeg oppdager at spillet ikke har fornyet seg veldig mye, men det er jo godt å se at de ikke har forlatt den estetikken og den spillidéen som var fundamentalt hos de to første spillene. Likevel, følelsen av å spille noe innovativt og nytt er ikke til stede, og jeg synes at spillet sliter med å være VELDIG likt de foregående spillene i serien. Siden det er nye utviklere som står bak spillet, har de kanskje ikke turt å ta de største sjansene, men det gjør de forhåpentligvis om de lager et nytt spill i samme univers.

For selv om jeg føler at spillet i store deler går på autopilot, gjør det ikke noe. De har jo tross alt krydret opp spillopplevelsen med et lass med nye fiender, et forholdsvis stort område å boltre deg på, samt noen små forbedringer. Som riktignok ikke revolusjonerer spillserien – på noen som helst måte.

Lite nytt, og svakere helhet

De har på mange måter gjort et lite forsøk her. Ørsmå oppgraderinger i det Batman tar i bruk, er jo fint å ha med seg, men det er synd at de ikke har pyntet opp menysystemet man tar i bruk underveis i spillhistorien. Dette er tilbake til Commodore 64-nivå hva angår enkelthet – vel, Commodore 128 da.

Selvfølgelig er det ikke så ille, men nå som PS4 lusker rett rundt hjørnet, og PS3 kjører full eksponering gjennom glitrende spill som «The Last of Us», «GTA V», «Bioshock 3» og «Beyond: Two Souls», virker det som å gå et steg tilbake når jeg blir presentert for noe slikt. Jeg hadde virkelig ikke brydd meg, om det da ikke var for at man tross alt bruker en god slump med minutter inne på menysystemet.

Dette er for øvrig ikke noe de tidligere Batman-spillene har fokusert særlig på, men det er uansett noe de kunne gjort noe med for å sørge for at helhetsinntrykket holdt seg oppe. For med tanke på hvor lite nytt det er her, så blir jeg ikke like imponert som da spill nummer to i serien dukket opp.

Beklageligvis så har jeg også noe mer å pirke på. For når jeg snakker om den eminente – ja, perfekte oppfølgeren – må jeg gi den honnør for hvor flink den var til å gjøre meg 100 prosent engasjert gjennom alt jeg foretok meg. Det var et voldsomt driv, en episk stemning og små sideoppdrag som virkelig holdt meg okkupert i timesvis – gjemt bak et glis om munnen. I «Batman: Arkham Origins» føler jeg derimot at spillet har sine beste og mest grandiose øyeblikk når jeg ser videosekvensene utspille seg over skjermen. Når jeg så selv tar kontrollen over Batman, mangler noe av det videosekvensene stolt viste frem, og jeg merker at jeg faktisk kjeder meg litt i noen mellompartier frem til neste storslåtte videosekvens. Linjen mellom videosekvenser og faktisk spill, var visket ut hos begge de to tidligere spillene. Om det bare skyldes manusforfatternes jobb, eller om det faktisk har noe å si på det tekniske planet, er ikke så enkelt å uttale seg om. Det bare føles litt tamt. Til tider, da.

Kombat-system og episk stemmebruk

Så må jeg nesten gå over til noe positivt, før jeg drar spillet ned i gjørma. For det fortjener så absolutt positive ord også. Det er bare litt vanskelig når man har gitt ut to perfekte spill, gir fra seg rettighetene til andre utviklere, for så å gi ut spill som ikke suger meg inn i verdenen det presenterer på samme måte.

Det finnes blant annet et kombat-system her som ikke ligner grisen, og jeg nyter hvert eneste lille øyeblikk med gjenger på 20-30 fiender hvor jeg føler at jeg har full kontroll – ved å gjøre rent bord. Det føles omtrent aldri ut som om du leverer det samme slaget to ganger, og den mekanikken har de beholdt med god grunn. Siden dette er tredje spill med samme system, er det ganske lett å komme inn i det. Og DET er faktisk en fordel. Da får de jo større rom og tid til å gjøre spillerne kjent med historien og figurene som dukker opp i dette tredje kapittelet i Batman-sagaen.

Så er det vel bare en ting til verdt å nevne, og det er hvordan de har hyret inn stemmer til å bekle de mange rollene. Her er det god jobb hos alle de fremtredene figurene som du møter på, men også i små «roller» hvor man kanskje hører noe småtteri bli sagt over en politiradio man har hacket seg inn på. De mange stemmene gir hele Gotham liv på et unik vis, som kan minne mye om de mange forskjellige tegneserieversjonene jeg har sett på film og TV. Dette er med på å skape en atmosfære som er helt unik.

Vel, så har ikke «Batman: Arkham Origins» blitt det episke spillet som har rundet av spillserien for denne gang. De to første spillene var ren perfeksjon, og en våt drøm for de spillgale tegnserieheltnerdene der ute. Det faller kraftig ned et par hakk med dette tredje spillet, og grunnene er stort sett at de ikke har turt å gjøre noe nytt. De vinner likevel mye på at de beholdt et fantastisk kombat-system, men også pga at dette universet er velkjent og spennende – uansett hvor mange ganger man returnerer dit.

Jeg håper at de får sjans til å utvikle et nytt spill hvor de tar noen nye sjanser, og kanskje får inn noen kreative sjeler som tar det til den høyden vi vet at Batman-spillene kan nå.

6/10
65/100