Assassin’s Creed: Unity
Ubisoft fortsetter å håve inn penger på spillene i Assassin's Creed-serien. Unity viser seg ikke som den sterkeste i serien, men det gir grei valuta for pengene.
Skrevet av Torstein Ryen-Pettersen, den 25. november 2014 kl. 14:06.

Snikmorderne hos Ubisofts voksende hær har vært gjennom mye. Roma, Karibien og USA er tre destinasjoner. På hvert sitt tidspunkt i historien, selvfølgelig. Denne gang møter vi Arno under den franske revolusjonen. Midt under revolusjonen, faktisk.

Det er noe velkjent og kledelig når Ubisoft nå returnerer til Europa for å fortelle en ny historie i sitt snikmorder-miljø.

Tregt med bugs

Det tar ikke lang tid før man kastes ut i «dansen» og må finne tilbake til gamle takter for å få god flyt i spillmotorikken. Selv har jeg ikke spilt Assassin’s Creed siden Enzo var plassert i Italia, men jeg trodde vel at det skulle være lettere å gli inn i rollen som snikmorder enn det faktisk var. Bevegelsene hadde bemerkelsesverdig lite flyt og det virker som om de ikke har videreutviklet dette siden sist jeg var involvert i spillserien.

Likevel var det noe helt annet som tok fokuset de første ti minuttene. Joda, det var utrolig hyggelig å bli raskt kjent med et univers som virker forlokkende, men det er noe helt utrolig irriterende som drar meg ut av spillet. To små bugs. Det er alt som skal til. Den ene er at jeg løper inn i et annet menneske og befinner meg brått med halve kroppen min inni dette mennesket. Bare et par minutter senere finner jeg et annet menneske i en folkemengde som står og rister, på en sånn måte at man skjønner at det ikke er et forsøk på å etterligne en med et særdeles kraftig anfall, eller eventuelt med Parkinsons. Dette er to små bugs som virkelig ikke tar seg ut når man spiller et såpass stort varemarke som AC er.

Du store verden!

Det er nok ikke det beste at et spill presenterer et par bugs såpass tidlig. Det funker derimot mye bedre når hele spillverdenen åpner seg. Frankrike, i denne tidsepoken, er et fantastisk sted å være, og det går brått noen timer med utforsking og omveier på vei til oppdrag. Det føles like befriende denne gang som dengang Enzo spratt rundt på taktoppene i Venezia – om ikke bedre.

unity1

For første gang er jo Assassin’s Creed på plass med det som kan sies å være en vaskeekte spillopplevelse myntet på denne «nye» generasjonen spillkonsoller. Vi har testet det på Playstation 4, og det er ikke stort annet å si enn a t grafikken er fantastisk. Ansiktsuttrykk, mimikk og kroppsspråk er bare noe av det som gjør seg godt i interaksjon med andre spillere, men det er tydelig at det ligger noen timer bak jobben de har gjort med de store bildene. For la oss få det unna: Assassin’s Creed Unity er nydelig ned til den minste detalj. Står man på toppen av et kirkespir og ser utover nærområdet, er det et yrende liv i folkemassene og flotte bygninger så langt øyet kan se. Og tar man turen for å blende seg inn i de samme folkemassene, så glir grafikken godt også her. Veldig godt.

Hvordan løse oppdragene?

Spill som lar deg løse oppgaver på flere måter er ingen dum tanke. Her kan du gjerne velge mellom å snike deg frem uten å ta ut noen fiender, eller så kan du gå rett på uten å bry deg om hvor store tap fienden måtte få. Det sørger for en balansert, men også variert spillopplevelse som kan fryde en større spillergruppe. Selv er jeg en fyr som liker å få hendene skitne i slike spill, men jeg liker også å ha alternativer tilgjengelig.

Oppdragene kommer også med en variasjon innen vanskelighetsgradene på oppdragene, og jeg synes det fungerer veldig bra. Noen oppdrag kan by på en markant utfordring, men det betyr ikke at de ikke er overkommelige. Det gjelder bare å trykke på de rette knappene. Bokstavelig talt.

Ikke mye nytt

Ellers er spillet veldig likt de forrige, kun med et litt forbedret kampsystem. Om du ikke har spilt noen av de forrige AC-spillene så er det fullt mulig å kaste seg inn denne iterasjonen uten problemer. Dessuten har de også gjort det mulig å spille flere spillere. Du har altså mulighet til å spille sammen med venner, og det er et hyggelig kompliment til en spillserie som ikke har fornyet seg nevneverdig. Dessverre hadde jeg problemer med nettet i perioden hvor spillet skulle testes, så jeg var aldri så heldig at jeg fikk prøve dette. Likevel vet jeg at jeg skal spille og teste ut dette i stor grad når jeg får mulighet i nær fremtid. Hva kan vel være bedre enn å utføre disse oppdragene sammen med sine beste venner?

unity2

«Assassin’s Creed Unity» er et stykke unna de beste spillene i år. Ubisoft har altså ikke klart å gi oss noe nytt mesterverk her, men til å være første AC-spill laget til next-gen, så synes jeg dette i hvert fall ser mesterlig ut. De få bugsene jeg opplevde i grafikken er likevel en gigantisk blemme, og gjør at spillet får en stor stripe i den pene lakken sin. Heldigvis er det underholdende å spille som en del av den franske revolusjonen, og Anso er god figur å bli kjent med. Jeg håper også at muligheten til co-op utvider spillopplevelsen mer når det testes ut.

6/10
77/100

+ Flott tidsepoke