All-Stars: Battle Royale
Litt bakgrunnshistorie først: I barndommen min var Nintendo kongen. Jeg ble tidlig interessert i spill, og har følgelig eid alle maskinene fra selskapet siden SNES-dagene. Følgelig har jeg også hatt samtlige Playstation-maskiner, men de to første ble som regel mindre brukt iforhold til Nintendo-maskinene. De senere år har det vært Playstation 3 og Xbox 360-konsollene som har gått mest varm. Allikevel vender jeg stadig tilbake til en spesiell tittel. Kan du tenke deg til hvilken jeg mener?
Skrevet av Bjørn Tore Boquist, den 30. november 2012 kl. 15:13.

Det er selvfølgelig «Super Smash»-spillene det er snakk om. Som Nintendo-fan kan man ikke ha unngått disse. Senest for et par helger siden hadde jeg og en kamerat noen heftige slag med det enorme karakterutvalget i «Super Smash Bros. Brawl». Så da vet du hvor lista ligger. Jeg digger Nintendo-universet, dets karakterer og måten de klarer å skape noe unikt på. Dermed vil denne anmeldelsen stort sett sammenlignes opp mot det jeg mener er tidenes beste slåssespill!

Prøver å gjøre noe annerledes

Konseptet er altså kliss likt originalen (ja, den fra Nintendo). Samle de kuleste karakterene fra Playstation-universet (rettelse – dette burde ha vært gjort, les mer senere), skap noen heftige baner inspirert fra ulike Playstation-spill og la opptil fire spillere denge løs på hverandre. Udiskuterbart – dette er moro! Men kunne det ha vært så mye bedre?

Sony har prøvd å lage sin vri av «Super Smash». Der hvor du i nevnte spill tar prosentvis skade etter hvert som du blir slått på, og har lettere for å gjøre en exit jo høyere prosent du har, kan man kun dø på en måte i «Battle Royale». Ved å denge løs på fiendene dine samler du inn såkalte «super poeng». Disse må man spare opp og trykke på R2-knappen for å bruke et superangrep når tiden er inne. Bommer man, javel, da må man fylle opp nye for å prøve å drepe noen. Det første nivået fungerer som et vanlig angrep hvor du må treffe motstanderen, det andre gjør ofte karakterern din «enraged» og du får flere forsøk på å drepe motstanderen, mens det siste er en for form «supermodus» hvor ingen på brettet er trygge. Her kan du rekke å drepe opptil fem forsvarsløse sjeler!

Pass deg, eller så spiser jeg deg!!

Og det er egentlig det som ødelegger spillet for min del. Man kan ikke falle utfor brettet, man kan ikke bli slått til himmels av et gøyalt item, men man må heller spasere rundt i frykt for når fienden skal bruke superangrepet sitt. Motivasjonen forsvinner etter hvert og ensformigheten tar deg. Den tilfeldige moroen og intensiteten blir borte, men på en annen side åpner det for mer taktisk spill. Det er helt sikkert mange som vil digge det, men som et morsomt slåssespill blir det for spedt, og når ikke konkurrenten sin til knærne.

Hvem vil du være?

Åssen spillet er bygd opp er altså en «turn-off» for meg. Det andre problemet er karakterutvalget. Der Nintendo er helt konge og kan stille opp med et fantastisk mannskap, sliter Sony. Selv om jeg kanskje ikke er tidenes Playstation-fan, er det (for meg) mange uforståelige karakterer her. «Fat Princess»? «Parappa the Rapper»? Og hvem er denne «Toro»… fiskepudding? Noen digger jeg, som for eksempel «Jak» (& Daxter), «Big Daddy» (BioShock) og «Ratchet», men utvalget er begrenset og jeg ser for meg at de fleste fans finner flere de savner her.

Når det er sagt så er det slettes ikke noe dårlig spill. Grafikken er herlig og banene er stilige. Over nett fungerer det smertefritt, med eget rankingsystem som bidrar til konkurranselyst mellom deg og vennene dine. Det er som forventet skikkelig gøy sammen med venner, men igjen kommer Sony-konseptet til kort også hos vennegjengen min. Gjenstandene som skal påvirke kampene havner stort sett i skyggen og kan på ingen måte måle seg med «Smash Bros» – dessverre.

Til sist må jeg også sutre litt over den manglende enspilleropplevelsen. I stedet for å lage en historie hvor Playstation-karakterne møtes i en spennende vri, får man servert 2-3 tegneseriebilder med bakgrunnsstemme fra karakteren man valgte. Deretter slåss man mot tilfeldige karakterer, kamp etter kamp. Det er altså så enkelt som dette; ikke kjøp «Battle Royale» om du skal spille alene!

Forsiktig, ikke ramle ned her! Eller har det noe å si…?

«Super Smash Bros. Brawl» blir bare enda bedre etter å ha testet «Battle Royale». For Playstation-fans vil dette helt sikkert være et kult spill som samler heltene, men for oss som har «brawlet» en stund funker det ikke. Et konsept som stjeler motivasjonen, manglede karakterer og en totalt fraværende enspillermodus gjør at dette ikke ble mer enn en «ålreit spillopplevelse».

6/10
65/100

+ Man får med Vita-utgave på kjøpet